ANNONS
Annons

Behöver jag blixt eller hur tänka?

Produkter
(logga in för att koppla)
här håller en person upp blixten i handen utan några diffusorer ett par m till vänster utanför bild.
Själv står jag lite längre ifrån o använder 70-200
 

Bilagor

  • 2021-06-08-studentbal_0058-Redigera.jpg
    13.2 MB · Visningar: 40
här balanserar en SB910 på ett bord snett bakom mig med orange filter på.
Vädret är grått o de första dropparna regn hänger i luften.
Ingen av bilderna har fått någon större duvning i LRC/PS.
Blixt nerställd o rakt på.
 

Bilagor

  • 13-Fejksommar-jan2020.jpg
    13-Fejksommar-jan2020.jpg
    3 MB · Visningar: 27
Ska du studsa i taket kan du lika gärna ha blixten på kameran. Bäst brukar bli att studsa mot vinkeln vägg/tak, under förutsättning att båda är vita och väggen är någorlunda nära bakom dig.
 
Precis som Anders skrev i inlägg #2... det blir de där tråkiga blixtskuggorna.
Softbox är givetvis fint o än bättre blir det med en AD200 men .... ett annat pris.
 
När jag sätter en blixt ovanpå sändaren (normalt med nedställd effekt som ger glimmet i ögonen) så har jag minst en blixt till som är huvudljus (annars hade jag inte behövt sändaren).
Ibland 2 för även bakgrund eller hårljus.
 
Ska du studsa i taket kan du lika gärna ha blixten på kameran. Bäst brukar bli att studsa mot vinkeln vägg/tak, under förutsättning att båda är vita och väggen är någorlunda nära bakom dig.

Frågan är hur pass bra bilderna blir med dessa förutsättningar, dvs om jag bara borde tacka nej till det. Gruppbilder är inget nytt, om man nu kan kalla 3-5 personer en grupp på det sättet, men blixt blir nytt och då kanske inte tillräckligt bra. Svårt att svara på.
 
Tänk på att om du vill använda tak och väggar som reflektorer så måste du ståganska nära väggen och inte ha för högt till tak. Kan vara svårt i ett rum där beställaren vill ha någon speciell bakgrund. Så om du bestämmer kan det bli enklare, om beställaren bestämmer plats så kan du få jobba mer med ljuset.
 
Frågan är hur pass bra bilderna blir med dessa förutsättningar, dvs om jag bara borde tacka nej till det. Gruppbilder är inget nytt, om man nu kan kalla 3-5 personer en grupp på det sättet, men blixt blir nytt och då kanske inte tillräckligt bra. Svårt att svara på.
Kan du inte låna av ngn o testa.
Personligen anser jag inte att det finns ngt att tveka på.
Hellre en blixtbild än ingen alls.
 
Tänk på att om du vill använda tak och väggar som reflektorer så måste du ståganska nära väggen och inte ha för högt till tak. Kan vara svårt i ett rum där beställaren vill ha någon speciell bakgrund. Så om du bestämmer kan det bli enklare, om beställaren bestämmer plats så kan du få jobba mer med ljuset.

Jag har bara fått instruktioner att olika konstellationer av personal ska fotograferas antingen i eller framför en reception.
 
Det går att använda lampor också. Det finns små billiga ledstrålkastare i bygghandeln. Justera vitbalansen i kameran efter ljustemperaturen i lamporna.
 
Prova på några personer, gärna på samma plats, innan det är dags. Att bara slå blixten i taket kan ge mörka ögonhålor. De utdragbara vita kortet i vissa blixtar är till för att lätta upp dessa skuggor. Det går lika bra med en vit papperslapp som hålls på plats med en gummisnodd.
Och man behöver inte köpa nytt. Det finns kraftfulla blixtar för några hundralappar (många troligen av bättre kvalitet än de kinesiska lågprisblixtarna). Huvudsaken att man kan ställa styrkan.
 
Prova på några personer, gärna på samma plats, innan det är dags. Att bara slå blixten i taket kan ge mörka ögonhålor. De utdragbara vita kortet i vissa blixtar är till för att lätta upp dessa skuggor. Det går lika bra med en vit papperslapp som hålls på plats med en gummisnodd.
Och man behöver inte köpa nytt. Det finns kraftfulla blixtar för några hundralappar (många troligen av bättre kvalitet än de kinesiska lågprisblixtarna). Huvudsaken att man kan ställa styrkan.

I och med att det gäller tre olika platser och helt ny kund, så har jag dessvärre inte möjlighet att innan åka dit och reka/testa. Däremot kluven när hälften jag pratar med tror att det räcker med blixt på kamera som riktas, medan andra säger att det behövs softbox eller liknande för att fylla rummet och få en bra bild.
 
I och med att det gäller tre olika platser och helt ny kund, så har jag dessvärre inte möjlighet att innan åka dit och reka/testa. Däremot kluven när hälften jag pratar med tror att det räcker med blixt på kamera som riktas, medan andra säger att det behövs softbox eller liknande för att fylla rummet och få en bra bild.
Ja, här på fotosidan får man lika många svar som det finns användare, just för att vårt gebit aldrig har en enda sann väg till resultatet.

Men varför kan du inte reka platsen innan fototillfället? Det bör väl kunden betrakta som seriöst kan jag tycka.
 
Ja, här på fotosidan får man lika många svar som det finns användare, just för att vårt gebit aldrig har en enda sann väg till resultatet.

Men varför kan du inte reka platsen innan fototillfället? Det bör väl kunden betrakta som seriöst kan jag tycka.

Just nu har jag inte tackat ja eller nej till uppdraget och inte heller återkommit med prisförslag, så är i det skedet just nu. Måste landa i vad jag vill ta betalt för kalaset också.
 
Jag har bara fått instruktioner att olika konstellationer av personal ska fotograferas antingen i eller framför en reception.

Kanske kan du be om några mobilbilder av platserna åtminstone. Då får du en chans att tänka innan du kommer dit. Träna sedan med blixten i lite olika rum när du fått den. Är bara taket vitt ska du nog få till något som duger. Det Hans skrev om vita kortet uppfällt är viktigt om golv och väggar inte hjälper till att fylla ut skuggor i ögonhålorna.

Tipsen om kringutrustning är bra och ökar så klart dina chanser att få bra bilder. En ensam blixt på kamerahuset är ju minimum om inte befintligt ljus räcker och dina kreativa valmöjligheter är minst sagt begränsade. En softbox eller paraply kommer inte ändra de förutsättningarna drastiskt. Däremot att kunna placera blixten i en annan vinkel kan vara lika viktigt som rätt placeringen av modell utomhus.

Det finns säkert en hel del befintligt ljus. Fungerar inte tipsen kring att enbart slå blixten i taket (blir fult) så använd även befintliga ljuset med högt ISO. Självklart kan det bli lite olika temperatur på de olika ljusen och brus i bakgrunden men i förhållande till ljusa pannor och svarta ögonhålor😃. Bruset blir sällan fult om du har mycket ljus vilket det blir med hjälp av det extra blixtljuset.

Samtidigt, tar du fina porträtt utomhus och så har de hyrt in dig för att briljera i receptionen med endast en blixt på kameran….ja det kan vara läge för grusade förväntningar. Såg nu att det handlar om ett betaljobb också. Jag hade nog inte åkt på det med endast en blixt på huset.

Jag bifogar en bild på katten där jag bara använt en kamerablixt och högt ISO i ett dåligt belyst rum. Blixten behöver i stort bara flämta lite för att ge ljus.

IMG_0293.jpeg
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar