Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver jag blixt eller hur tänka?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar onödigt att kasta laddningsbara AA istället för att ladda upp dem... Jag har aldrig någonsin haft alkaliska i mina Nikon-blixtar. Det enda som är irriterande med SB-800 är att batterifacket är lite trångt så batterier närmast luckans gångjärn är lite pilligt att få ut (laddbara har ofta liite större diameter än alkaliska). Den nyare SB-700 lider inte av detta.

Nja, det var väl aldrig tanken att man skulle kasta uppladdningsbara batterier. Som du skriver, uppladdningsbart fungerar utmärkt, och Godox litium jon batteripack håller laddningen länge. Så det finns ingen anledning att oroa sig för att de legat och laddat ur sig. Därför bättre att välja en blixt som är byggd för uppladdningsbart (t.ex Godox V1 eller 860 iii) som enkelt kan sättas till laddning istället för att pilla med enskilda AA celler vare sig de är uppladdningsbara eller ej. En batteripack till V1 eller 860 byter man på en sekund eller två.

Ofta vet man väl om man behöver blixt åtminstone dagen innan, och kan sätta blixten på laddning kvällen innan, och då vet man att man har rejält med ström, till skillnad från om man kör med alkaliska batterier som redan varit med ett tag men inte tagit slut.
 
Du kanske kan hyra ett blixtaggregat typ Elinchrome ELB 500 som du beskriver ditt fotouppdrag så låter det helt klart som ett fotouppdrag med blixt. Eller tänk så här att det kommer kanske mera likande uppdrag i framtiden som du kan ha nytta av ett blixtpaketet ifall du skulle köpa ett. Fotade sonens och dotterns bröllop med detta portabla blixtpaket helt outstanding i mitt tycke. Utomhus i starkt motljus men blixtarna räddade mig.
 
Ofta vet man väl om man behöver blixt åtminstone dagen innan, och kan sätta blixten på laddning kvällen innan, och då vet man att man har rejält med ström, till skillnad från om man kör med alkaliska batterier som redan varit med ett tag men inte tagit slut.
Fördelen med att ha laddbara AA är då att du stoppar in engångs-AA, så är du igång utan någon föregående laddning. När du inte har planerat i förväg, alltså.
 
Köp en eller två blixtar samt en trigger.
Därefter kan du inhandla detta. Det blir några hundralappar extra men det håller en bra tid framöver. Du kanske får liknande jobb i framtiden eller vill fota någon inomhus och utveckla fotografin.

https://www.cyberphoto.se/foto-vide...ruba-belysningsstativ-ls-1-78-280-cm-max-3-kg

Belysningsstativ 199:-


paraplyfaste-och-blixthallare
Dörr Paraplyfäste och blixthållare 199:-



Dörr Paraply 84/98 cm halvtransparent 199:-
 
Vet inte om jag håller med dig. Batterierna i Godox V1 håller laddningen i åtminstone ...
Med AA batterier vet du aldrig hur mycket kräm du har kvar, såvida du inte sätter i nya batterier före varje uppdrag vilket blir dyrt i längden.

Vad det gäller 860 hade jag nog hellre valt 860 iii som har bättre användargränssnitt (samma som på V1) .

...Fast då behövs förstås en radiotrigger, eller varför inte skaffa två V1or så finns det reserv en av dem skulle gå i backen eller fallera av annan anledning.
Det klart att de håller laddningen bra.
Men de är mycket dyrare. Så det är inget jag skulle rekommendera om man vill:
Hålla ner priset.
Inte vet hur frekvent man skall använda dem.
Tror att laddtiden är kortare för laddbara också men jag har inte kollat.

Självklart behöver man inte sätta i nya AA var dag. Man kör slut på dem o sen plockar man upp de nya man har i fickan/väskan med sig.
Om det blir dyrt eller inte beror helt på användningsfrekvensen. O blir det dyrt så köper man laddbart istället.
Sen finns laddbara AA men jag har aldrig orkat bry mig. Triggrar kan vara lite problematiska med laddbara AA för att spänningen är lägre i laddbara.

Jag tror inte ens det går att köpa en ny 860 idag utan beteckningen iii efter.
Men jag har inte tittat efter.

Skulle aldrig rekommendera att köpa blixt utan att rekommendera radiotrigger, de är inte så dyra. O funkar med TTL o All Bells & Whistles.
Att kunna flytta blixten ifrån kameran för att slippatypiska skuggor o röda ögon är väldigt trevligt.
 
Det klart att de håller laddningen bra.
Men de är mycket dyrare. Så det är inget jag skulle rekommendera om man vill:
Hålla ner priset.
Inte vet hur frekvent man skall använda dem.
Tror att laddtiden är kortare för laddbara också men jag har inte kollat.

Självklart behöver man inte sätta i nya AA var dag. Man kör slut på dem o sen plockar man upp de nya man har i fickan/väskan med sig.
Om det blir dyrt eller inte beror helt på användningsfrekvensen. O blir det dyrt så köper man laddbart istället.
Sen finns laddbara AA men jag har aldrig orkat bry mig. Triggrar kan vara lite problematiska med laddbara AA för att spänningen är lägre i laddbara.

Jag tror inte ens det går att köpa en ny 860 idag utan beteckningen iii efter.
Men jag har inte tittat efter.

Skulle aldrig rekommendera att köpa blixt utan att rekommendera radiotrigger, de är inte så dyra. O funkar med TTL o All Bells & Whistles.
Att kunna flytta blixten ifrån kameran för att slippatypiska skuggor o röda ögon är väldigt trevligt.
Vad jag erfarit så laddbara AA har långtifrån samma kapacitet som alkaliska AA.
 
Vad jag erfarit så laddbara AA har långtifrån samma kapacitet som alkaliska AA.
V860 V1 AD200 AD600 har batteripack, det är bland annat därför de är dyrare än 685.
Laddbara AA ser JAG som ointressant.
De har lägre spänning men de kan leverera mer ström.
 
Senast ändrad:
LED belysning är framtidens blixt. Belysning är alltid igång. Man slipper röda ögon och eventuellt skuggor. Du kan ändra färg temperatur och ljusstyrkan. Numera finns många olika LED belysning att välja. Jag är mycket nöjd med LED belysning, vänner blir inte irriterat. Många gillar inte starka blixt ljus inomhus. Exempel

Mycket att välja. Fungerar lika bra för stillbilder.
 
Senast ändrad:
LED belysning är framtidens blixt. Belysning är alltid igång. Man slipper röda ögon och eventuellt skuggor. Du kan ändra färg temperatur och ljusstyrkan. Numera finns många olika LED belysning att välja. Jag är mycket nöjd med LED belysning, vänner blir inte irriterat. Många gillar inte starka blixt ljus inomhus. Exempel

Mycket att välja. Fungerar lika bra för stillbilder.
Det ligger i så fall en bra bit fram i tiden. Att få ut samma mängd ljus ur em konstantbelysning kostar alldeles för mycket i energiförbrukning för att det ska vara ett vettigt alternativ för dom flesta tillämpningarna, visst finns det case där det funkar men dom är undantag.
 
Vad jag erfarit så laddbara AA har långtifrån samma kapacitet som alkaliska AA.
Det är tvärtom, givet att de är friska, men äldre NiMh hade hög självurladdning. Ingeting man normalt sett köper idag, om de ens går att få tag i. Jag har haft sådana och det var riktigt tröttsamt, men nya är inte alls så. Har man prylar som inte klarar lite lägre spänning kan det blir problem, men i och med att alkaliska tappar spänning kontinuerligt så brukar det leda till att man inte riktigt kan köra slut på dem heller.

LED belysning är framtidens blixt. Belysning är alltid igång. Man slipper röda ögon och eventuellt skuggor. Du kan ändra färg temperatur och ljusstyrkan. Numera finns många olika LED belysning att välja. Jag är mycket nöjd med LED belysning, vänner blir inte irriterat. Många gillar inte starka blixt ljus inomhus. Exempel

Mycket att välja. Fungerar lika bra för stillbilder.

Får du röda ögon använder du en blixt som sitter riktigt nära objektivet, typiskt sett en inbyggd. Att använda konstant belysning kräver otroligt hög ljusstyrka för att åstadkomma samma sak som en blixt kan och beroende på hur du belyser kan det leda till att folk står och kisar som om det vore stark sol. Pupillen kommer också att bli liten av samma skäl, vilket det inte är säkert att du vill.

Sedan kan det förstås vara så att man inte vill ha lika mycket ljus och blanda upp lite av det befintliga och då kan det räcka, men en ordentlig blixt ger otroligt mycket ljus i förhållande till sin storlek under kort tid (något som också kan frysa även snabba rörelser).
 
Det är tvärtom, givet att de är friska, men äldre NiMh hade hög självurladdning. Ingeting man normalt sett köper idag, om de ens går att få tag i. Jag har haft sådana och det var riktigt tröttsamt, men nya är inte alls så. Har man prylar som inte klarar lite lägre spänning kan det blir problem, men i och med att alkaliska tappar spänning kontinuerligt så brukar det leda till att man inte riktigt kan köra slut på dem heller.
Vet inte hur det är med nya laddbara AA. Använde dessa en gång för flera år sedan och det räckte till 3/4 antal bilder som deras alkaliska motsvarighet. Använder dessa aldrig mer.
 
Vet inte hur det är med nya laddbara AA. Använde dessa en gång för flera år sedan och det räckte till 3/4 antal bilder som deras alkaliska motsvarighet. Använder dessa aldrig mer.

Intressant sätt att räkna på med tanke på att alkaliska blir sopor, medan laddbara går att just ladda upp igen. Sedan ska väl sägas att kapaciteten delvis beror på vilken last man har (och vilka batterier man har köpt), men då är alkaliska snarare bättre vid låg last än hög. Att ha laddbara batterier i en IR-fjärr brukar inte vara särskilt meningsfullt...
 
Jag kör med laddbara AA till flera av mina blixtar. Fungerar bättre än engångs när man har höga effektuttag vid varje blixt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.