Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa D200 eller ny vidvinkel/normalzoom/tele

Produkter
(logga in för att koppla)

D.A.Ö

Aktiv medlem
Står inför en mindre angenäm situation, nämligen att försöka göra ett val mellan inköp av Nikon D200 eller lite ny optik... (Innan någon börjar föreslå att köpa både och så kan jag väl säga som så att det i dagsläget inte är budgeterat för det :)

D200 har jag "torrkört" och det är precis exakt den kamera jag vill ha, basta!
Å andra sidan, Sigma EX 14/2.8, Sigma EX 18-50/2.8 samt Sigma EX 70-200/2.8 skulle vara rätt fint att ha som komplement till den fasta 50/1.8 som jag är oerhört nöjd med...

En tanke är ju att uppgradera kamera, behålla nuvarande D70 som andrakamera och uppgradera optik i ett lite senare skede. Dock, ny optik kan man ju få levererat när som helst, ny kamera verkar man kunna få vänta till sommaren...

Hur skulle ni ha gjort!?

Mvh
André
 
Det beror ju på om det bara är habegär som gör att du överväger D200 eller om den har något som du verkligen behöver.
I det sistnämnda fallet är det väl inte så dumt att köpa D200:n men...

Om du inte verkligen BEHÖVER något som D200 har, som inte din D70 har, så är det väl vettigare att lägga pengar på optik. Din D70 klarar av mer än din nuvarande telezoom, tex.
En 70-200/2.8 och en supervidvinkel, typ Tokina 12-24, hade suttit som en smäck i din nuvarande kameraväska, IMO. :)
 
Habegär och habegär...
Det är väl snarare som så att det är flera aspekter som gör att jag har börjat se över min kameraväska.
Till att börja med trodde jag väl att jag skulle vara oerhört nöjd med D70, och bara komma att uppgradera optiken. Men, såhär X antal tusen exponeringar senare, ett par fotouppdrag med mera har fått mig att muttra allt mer åt D70'n.

Framför allt så är det sökaren på D200 jag är ute efter, i kombination med bättre byggkvalité, tätat hus, användbar vid högre ISO, snabbare seriebildstagning, direkt åtkomst till vissa inställningar och så vidare. För att göra det hela enkelt så känns D200 som en riktigt fin och rejäl kamera som kommer att hålla i längden OCH som jag inte kommer att "muttra åt" i första taget. (har hänt att jag pratar allvar med min D70 ;)

Vore jag ute efter perfekt bildkvalité imorgon så köpte jag ny optik idag... men jag är å andra sidan inte så stressad. Vad gäller Tokinas vidvinkelzoom eller så kan det eventuellt finnas utrymme för inköp i samband med D200. Dessutom finns ju alltid möjligheten att köpa en begagnad Nikon 80-200/2.8.
 
Har själv funderat på att uppgradera från min D100 till en D200.
Jag ställde mig själv frågan om jag kommer att ta bättre bilder med en D200 och än så länge tycker jag inte det.
Satsar hellre på optik och annat just nu och det blir en 70-200 AF-S VR, ett makro objektiv, 18-200 reseobjektiv och ett nytt stativ.
Behåll din kamera, utöka din kameraväska med något viktigt som fattas och kanske bekosta en fotokurs. (Man kan alltid lära sig något)
Jag tror att det get ett bättre resultat, även om begäret ofta är stort.
 
Förstår och håller med i ditt resonemangt Mikael.
Helt klart så är det ju fortfarande samma skrot som håller i kameran, och medelmåtta som jag är kommer en nyare kamera givetvis inte förbättra mina bilder...
Förutom att med en D200 så kommer kunna se om skärpan landar rätt, med mera, eftersom den har en mer "riktig" sökare. Möjlighet att faktiskt ta bilder vid höga ISO är ju också en klar fördel.
Fotokurs? Ja det kan det komma att bli hur som helst :)

Mvh
André - i valet och kvalet
 
Detdär med "möjlighet att ta bilder vid höga ISO:n förstår jag dock inte riktigt.
D70:n är i allra högsta grad kapabel att ha användbara bilder på ISO1600. ISO3200 ser inte heller det så illa ut för 20x30cm
 
Måhända är det kanske min kamera som inte riktigt fungerar som den skall, men över ISO400 börjar bruset övergå från normalt brus via mycket brus till obehagligt randigt brus...
Detta oavsett korrekt exponering eller ej!
Eller kanske är det jag som är petig...


Mvh
André
 
Minneskort osv kan skapa interferenser som ger sk banding. Man kan alltså få värre banding med en typ av minneskort än en annan tex. Micro Drives ska tydligen vara värst vad gäller detta.
Jag har visst sett banding, i några bilder, framför allt kraftigt underexponerade, men inte i någon större omfattning.

ISO1600:
http://dumbo.mine.nu/bilder/ISO1600.jpg

Två fullstora:
http://dumbo.mine.nu/bilder/ISO1600_01.jpg
http://dumbo.mine.nu/bilder/ISO1600_02.jpg

Du får gärna tala om om du ser samma fenomen i dessa bilder.
De är tagna i RAW, om det spelar in...
 
dumbo skrev:
Minneskort osv kan skapa interferenser som ger sk banding. Man kan alltså få värre banding med en typ av minneskort än en annan tex. Micro Drives ska tydligen vara värst vad gäller detta.
Jag har visst sett banding, i några bilder, framför allt kraftigt underexponerade, men inte i någon större omfattning.

ISO1600:
http://dumbo.mine.nu/bilder/ISO1600.jpg

Två fullstora:
http://dumbo.mine.nu/bilder/ISO1600_01.jpg
http://dumbo.mine.nu/bilder/ISO1600_02.jpg

Du får gärna tala om om du ser samma fenomen i dessa bilder.
De är tagna i RAW, om det spelar in...
Den som hittar nån bandning i de där bilderna får fan stora Prylbögspriset av mig! :-D

Hur fan kan ett minneskort skapa interferens? Det är ju bara lagringsmedia! Samma ettor och nollor ska väl fastna likadant på alla olika kort, annars är det nåt galet med kortet ifråga.
 
Alla elektroniska grunkor skapar vissa störningar. Dessa kan vara både trådburna och luftburna. Om kretsar inte är avkopplade, eller är dåligt avkopplade/avkopplade på fel sätt kan det hända att dessa störningar sprider sig. Det kan alltså hända att tex motorn i en microdrive skapar störningar, precis som talspolen den använder för att flytta läshuvudena. Med flashminnen kan det vara övertoner från dataöverföringen (gäller MD åxå) eller från klockningen av minnena eller liknande.
Därför kan det finnas variationer, eftersom detta kan vara gjort olika bra/på olika sätt i olika produkter.
Har man då lite otur så hittar man en kombination som funkar mindre bra med ens kamera.

Ett annat exempel på detta kan vara att man hör missljud när displayen uppdateras i en MP3-spelare, exempelvis.

Sen kan det givetvis vara så att något är trasigt/felaktigt åxå.
 
dumbo skrev:
Alla elektroniska grunkor skapar vissa störningar. Dessa kan vara både trådburna och luftburna. Om kretsar inte är avkopplade, eller är dåligt avkopplade/avkopplade på fel sätt kan det hända att dessa störningar sprider sig. Det kan alltså hända att tex motorn i en microdrive skapar störningar, precis som talspolen den använder för att flytta läshuvudena. Med flashminnen kan det vara övertoner från dataöverföringen (gäller MD åxå) eller från klockningen av minnena eller liknande.
Därför kan det finnas variationer, eftersom detta kan vara gjort olika bra/på olika sätt i olika produkter.
Har man då lite otur så hittar man en kombination som funkar mindre bra med ens kamera.

Ett annat exempel på detta kan vara att man hör missljud när displayen uppdateras i en MP3-spelare, exempelvis.

Sen kan det givetvis vara så att något är trasigt/felaktigt åxå.
Hmm, jag skulle nog anse att något är felaktigt när en digital signal blir störd så till den grad att den delvis förvanskas. En etta ska ju vara en etta, och en nolla en nolla liksom. Precis som att en bränd CD-skiva ska vara en exakt kopia av originalet. Är den inte det så är plattan undermålig, och egentligen "trasig".
 
Jo, men du missar att signalen inte är digital från början. Ut från sensorn är den analog, så störningar som påverkar utläsningen av sensorn eller den därpå följande AD-omvandlingen kan mycket väl åstadkomma sådant. När datan väl är digitaliserad så är den mycket okänsligare för störningar, såklart. :)
 
Robert aka dumbo...
Skall testa min D70 med annat minneskort!
För så fina de bilder du lagt upp vid ISO1600 får jag med nöd och näppe vid ISO640.

Ser alltså inte alls samma fenomen i dina bilder.

Mvh
André
 
Ja, det kan ju vara värt att testa iaf. Inte för att det är fel att köpa en D200 ;-), men att göra det av den anledningen kan ju vara onödigt, om det går att hitta vad som orsakar att du får sämre resultat än jag.

Det kan ju vara något annat som orsakar det åxå, men jag vet att många har upplevt skillnad beroende på vilket minneskort de har i kameran.
 
dumbo skrev:
Jo, men du missar att signalen inte är digital från början. Ut från sensorn är den analog, så störningar som påverkar utläsningen av sensorn eller den därpå följande AD-omvandlingen kan mycket väl åstadkomma sådant. När datan väl är digitaliserad så är den mycket okänsligare för störningar, såklart. :)
Jaja, då är jag med. Men då betyder det alltså att minneskortets egenskaper kan påverka de analoga kretsarna (A/D-omvandlare)? Det verkar ju lite långsökt, men inte omöjligt. I så fall är det väl snarast kameran som är felaktig;-)
 
Jag hade satsat på att köpa ny optik i stället för att springa benen av mig för ett nytt kamerahus!
De bästa bilderna togs innan de nyaste och de så kallat bästa husen kom. Många klassiker togs redan på 70 talet och ännu tidigare. Att köpa ny kamera innebär sällan bättre bilder. Bara att det blir lite roligare att plåta...he he!
 
Makten skrev:
I så fall är det väl snarast kameran som är felaktig;-)

Nja... Man kan nog inte komma ifrån att det kan uppkomma problem med vissa kombinationer. Det är ju tex inte alla ljud-/grafikkort som funkar ihop med alla moderkort på ett bra sätt osv. Det är svårt att designa en sak så att den funkar ihop med ALLA TÄNKBARA saker man inte ens kan fantisera om. :)
 
Har själv funderat i samma bana.. jag var utan kamera i nästan två månader bara för jag tyckte att jag behövde d200..(hade inte råd att behålla d70) och naturligtvis fick jag ingen kamera..jag har gått o köpt mig en d70 igen.. och funderar allvarligt på att satsa på optiken istället..trots allt så är det ju den som är det viktigaste..sen hade ju en d200 varit roligt att ha och det blir nog en så småningom men i nuläget är jag bara glad över att kunna fota igen..någonstans på vägen insåg jag att prylbegäret övertog fotografin..uttvecklas som fotograf kan man göra hur länge som helst och d70'n är ingen dålig kamera att bli bättre med..jag har insett att det är inte kameran som gör fotografen..det är lätt att dras med i teknikhysterin och jag skall inte göra det igen..

titta på länkarna nedan..

http://www.naturfotos-digital.de/gallery.html
http://nygards.net/fotoutrustning-digitalkamera.php
 
Tacksam för all input, men det känns som att jag vill klargöra några saker ;-)
* Det är inte habegäret som gör att jag vill ha en ny kamera
* Det kommer bli ny optik och ny kamera, dock inte samtidigt
* Jag inbillar mig INTE att jag kommer bli en bättre fotograf med en ny kamera!

Så frågan kvarstår, vad köpa "först"
Ny optik eller ny kamera :)

Mer input emottages tacksamt!

Mvh
André
 
Skaffa ny optik och låt alla eventuell barnsjukdomar på D200 försvinna/redas ut/åtgärdas först.
Då kan du ju ha roligt med de nya objektiven medan du väntar på att efterfrågan på D200 ska sjunka något åxå. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.