Annons

Köp/sälj

Produkter
(logga in för att koppla)

mrkvick

Aktiv medlem
Usch, börjar bli så trött på begagnat marknaden!
Kommer nog aldrig köpa begagnat iallafall.

(T.ex: 24-105L 4 objektiv till salu 8000kr 1år gammalt)
Kostar nytt strax under 9000:-
Som att köpa en 1år gammal volvo för 10 000kr under nypriset!

Nä, vart bara skriva av mig lite!
blir nyköp av kamera snart!

Håller med, begagnadmarknaden är dyr. Jag själv kan tänka mig att betala max 50% av nypriset, i annat fall så är det lika bra att köpa nytt.

Ja, ibland undrar man. Dock har jag märkt att många sätter ett ganska högt pris, visar man sedan seriöst intresse är de villiga att gå ner en hel del (kanske inte ner till 50% riktigt, men dock).

Det jag är mest trött på är att behöva pruta om man är intresserad, och inte minst om man lägger ut något till ett bra pris och får 20-talet mail som undrar om man kan gå ner till halva priset man satt från början.

Min drömvärld: Priset man kan tänka sig att släppa objektet för, det sätter man. Lättare för köpare, som vet var det landar och säljare kunde sluppit många onödiga bottenprutningar.

Det skulle vara helt perfekt om det utsatta priset också är detsamma som det slutliga försäljningspriset. Tyvärr funkar inte marknadens så, oavsett vad man säljer.

Min drömvärld: Priset man kan tänka sig att släppa objektet för, det sätter man. Lättare för köpare, som vet var det landar och säljare kunde sluppit många onödiga bottenprutningar.
Finns ju inget som hindrar att du gör just så. Fast om det är en bra eller dålig metod beror på hur intresserad du är av att sälja ditt objekt.

Det skulle vara helt perfekt om det utsatta priset också är detsamma som det slutliga försäljningspriset. Tyvärr funkar inte marknadens så, oavsett vad man säljer.

Det är det jag menar. Något som är intressant är att vissa försäljare kör precis samma sak. Sätter ett väldigt högt pris, för att sedan se hur mycket kunden är beredd att ge i butik. Känns som att vissa har missat att stora delar av vår befolkning har tillgång till internet där de flesta priser finns listade.

Skönt o se att det är fler som tycker som jag!
Jag kommer heller inte hålla uppe begagnatpriset, köper nytt istället!
Inte kul heller o försöka pruta på annonser, vill jag ha nått nu så köper jag det direkt
och inte håller på o köpslår!

Finns ju inget som hindrar att du gör just så. Fast om det är en bra eller dålig metod beror på hur intresserad du är av att sälja ditt objekt.

Absolut inte. Det jag har sålt har oftast gått ganska kvickt och då har jag lagt ut det till det pris jag bedömer är en vettig slutsumma.

Och ja, det känns ju lite knepigt att "gnälla" om hur andra sköter sina affärer. Anser man att priset är för högt är det egentligen bara att fortsätta scrolla ner eller vänta till det kommer något som passar bra.

Det är väl bara bra at det finns olika människor med olika sett att se på prutning. I de flesta kulturer är det krav att man skall kunna pruta och tom säljare blir besvikna om man inte prutar eftersom de tror att de satt fel pris. Vi svenskar har svårt att pruta och det kostar oss en del utanför Sverige. I knallebydgen gäller att man ALLTID säger "nä-nä-nä" till säljarens första bud och det leder i 9 fall av 10 till ett lägre pris. Det kan väl aldrig vara fel?

Beroende på var jag säljer brukar jag lägga på 20% och sedan om det blir prutning inte gnälla utan gå ned de där 20 procenten. Oavsett vilket pris jag sätter vill köparen pruta, får han det är det inte så viktigt vad slutpriset blir utan bara att han får pruta :)

När jag säljer t.ex. på forum till andra med samma intresse och så gör jag aldrig det men det förekommer inte så mycket prutning här heller tycker jag. Inte jämfört med.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto