Annons

Köp Dig Till Bra Bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
FredrikArvidsson skrev:
Jag tror du har en 1D MKII. Sen har du nog ett 300/4 IS + ett 500/4 IS. Det tredje objektivet har jag inte listat ut ännu... :)


Oj, bara ett rätt där,,,,

Jag känner inget behov att prata mer om mina prylar.

/Mvh Niclas,
 
men va nu då?
är det FULT att gilla prylar och vilja ha eller köpa en massa balla grejer att leka med, nu eller?
va fan, hade jag bara pengar så hade jag köpt betydligt fler grunkor och jag hade gärna pratat om dem om tillfälle gavs.
vem hade inte det?

fantastiskt jante-land det här alltså...
låt folk köpa vilka och hur mycket grejer de vill utan att behöva skämmas, för 17.
gör det inte till en prestige-grej att ha så lite kameragrejer som möjligt.
det är bara att inse att det inte kan passa alla.
 
Estethia skrev:
gör det inte till en prestige-grej att ha så lite kameragrejer som möjligt.
det är bara att inse att det inte kan passa alla.

JAG vill absolut inte göra ngt till prestige,,,
Om du tänker på det jag skrivit så måste jag passa på att påpeka att detta handlar om mig och att många prylar inte passar varken mitt fotande eller min livsstil överh. För min del så får folk äga allt eller inget efter egen vilja bara jag är fri själv,,


/Niclas,
 
Ja, jag ska sluta löjla mig nu. Ber om ursäkt för mitt blaj - känner mig väldigt konstig idag överhuvudtaget. Ska nog ligga lite lågt resten av dagen...
 
Re: Skit i kompakten!

JBagge skrev:
Men det jag egentligen vill diskutera är om bakgrundsinformation om utrustning spelar någon roll för bildens värde. Varför ange vilken utrustning som använts (tex här på fotosidan)

Diskussionen har spårat ur lite va? :)

Bakgrundsinformationen spelar egentligen ingen roll bildens kvalite. Att det presenteras på fotosidan tycker jag har med att vi här inte bara betygsätter bilder, utan även kommer med tips eller lär oss av andra. Då är sådan information viktig.
 
Jag har precis köpt mig lite inspiration i form av två nya gluggar i Canons L-serie.. Jag är fullt medveten om att jag inte blir en bättre fotograf bara för detta men faktum är att jag kan ta tekniskt bättre bilder med min nya optik än jag kunde med den gamla.. Ett exempel är att min gamla korta zoom hade 3,5 som största bländare och det är ju ganska ok på en hyggligt billig optik som den var.. Enda problemet med detta är att den är inte skarp någonstans på största bländaren utan jag var tvungen att blända ner för att få skärpa i bilden, detta slipper jag med min nya dyrare optik då den är skarp redan på största bländaren.. Detta gäller båda mina nya objektiv, jag kan använda dom på största bländaren och det blir skarp till skillnad från den gamla.. Ett annat exempel där utrustningen faktiskt spelar roll är brännvidden som flera påpekat.. Iom att den kortaste brännvidd jag hade tidigare på 28mm blir nästan 50mm med 1,6x brännviddsförlängning på min D60 så hade jag ingen vidvinkel och i många lägen, speciellt inomhus, så var detta en stor begränsning eftersom jag skulle behövt gå genom väggar för att få det utsnitt jag ville ha.. Med en 17mm på kameran istället har jag helt plötsligt möjlighet att ta bilder som jag inte kunde ta tidigare..

Men som sagt, bättre fotograf har jag inte blivit..

/Peter
 
Senast ändrad:
En reflektion från en Västgôte!

Som västgöte så vill jag göra bra affärer och utrymmet till bra affärer är för litet när man köper nytt (de vill alltid ha samma pris som det kostar...)

Jag tycker att halva nöjet med fotoprylar är att leta efter fynd på loppmarknader, begagnatbörser, pantbanker och fotobutiker. Jag har kommit över en hel del godsaker genom åren och en del har jag också sålt vidare med god vinst (men jag har ändå alldeles för mycket fotoprylar tycker min kära hustru...).

Objektiven i min kameraväska har kostat allt från 10 kr - 2.500 kr och kamerorna från 25 kr - 5.000 kr.

Självklart ska var och en få äga den utrustning som de själva behöver och anser sig ha råd med utan att den svenska folksjukdomen avundsjuka visar sitt fula breda tryne...

Rent personligt så bryr jag mig inte om en bild är tagen med en Diana eller Leica - en bra bild är alltid en bra bild!
 
Jag har två mellanformatskameror; en Hasselbladare och en Holga. Holgan kostade ett par hundralappar,och den tar skönt suddiga bilder som man aldrig har en aning om hur de kommer att se ut. Jag gillar verkligen den!
Likaså har jag en Nikon F10 (som kostade ca 1700kr), och en D100(20 000). Jag väljer inte automatiskt D100 när jag ska göra ett "bättre"jobb, utan de kompletterar varandra bra allihopa. Hasselbladaren passar när jag är petig, Holgan när känslan får styra, FE10an när jag har lust med pill o fix i mörkrummet och D100n när jag är lat :)

Jag är den första att hålla med att prylfixering inte leder till bättre bilder, en dålig fotograf med bra kamera kan inte ta mer än medelmåttiga bilder och en bra fotograf kan få bra bilder med billigaste kameran.
 
När man utvecklas för fulla muggar,, ngt som många gör i perioder så är det helt klart flott med tillgång till teknik som ger vidaree möjlligheter.

När jag en gång köpte en EF300 2,8 så gapade några fotovänner,,, jag hade verkligen behv för 300mm med öppen bländare och visst var det ett lyfft! Hur hade jag klarat att lyffta min utveckling utan den prylen som var så viktig!?

Prylar ÄR ofta viktiga i en utvecklande fas,,, måste den inte bromsas/stoppas pga ekonomi eller likn så ser jag abslut måste av prylen!! Men visst kan det lika gärna handla om en Holga 6x6 för 200,-!

/Niclas, som helt klart inte hade varit LIKA "bra" utan prylarna som gett den utvecklande förutsättningen.
 
Niclasfoto skrev:

Prylar ÄR ofta viktiga i en utvecklande fas,,, måste den inte bromsas/stoppas pga ekonomi eller likn så ser jag abslut måste av prylen!!

Jag resonerar det på så sätt att ett högt pris är en lång väntetid till du får saken. Inte som att det är mycket pengar.

Jag hade sparat i ca 2 år till min fotoutrustning som kostade 24 000kr då jag nu för en månad sedan köpte den. Då jag sparade under min skolperiod så kunde jag ha 4-5 på rad helt orörda studiebidrag på kontot! Sen sommarjobbade jag ju på sommarlovet och efter skolan har jag hunnit med att jobba 3 månader på ett callcenter innan jag blev knäpp och flydde. Sen så kunde jag köpa min fotoutrustning ;)

Nu är nästa inköp en EF 70-200/2,8L = 13000kr. Det betyder rätt lång väntan just nu eftersom jag inget jobb har för tillfället. Men väntetiden kan bli kortare så fort jag bara får ett jobb. Skit i vad det är för jobb och lön, jag bor hemma och har inga direkta utgifter än, och dessutom så jobbarj ga bara för att få råd till att bli fotograf sen :D haha
 
wsaar skrev:
Oavsett vilket område man håller på med, är det oftast även för nybörjare mycket roligare att arbeta med bra utrustning. Ett bra sätt att snabbt döda ett nyvunnet intresse för ett område är just att se till att personen får börja med skräpprylar.

Jag tror också att man generellt tar bättre bilder med en utrustning som man trivs med, men.. Jag tror också att det kan vara nyttigt att i början begränsa sin utrustning. Förr köptes nästan alla systemkameror tillsammans med ett normal-objektiv, dessa var som regel skarptecknande, hade hög ljusstyrka och motsvarar ögats perspektiv. Personligen fotade jag med min Olympus och 50:a i ett år innan jag tyckte att jag behövde/ville ha flera objektiv. Jag menar inte att andra behöver gå tillväga på samma sätt, men jag tycker att poängen med att fotoa i hög utsträckning handlar om att "lära sig att se" och att denna process underlättas om man kan sin utrustning. På samma sätt som man inte blir en bra musiker bara för att man har ett bra instrument, så blir man inte en bra fotgraf bara för att man har de värsta grejorna. Och på samma sätt som en musiker måste känna sitt instrument, borde en fotograf känna sin utrustning.
 
jag har nästan aldrig kännt en sån otrolig frihet som när jag äntligen, efter 10 års fotande med en 50'a, fick ett objektiv med annan brännvidd (100mm).

det slås bara av den dagen jag hade D100'an i min hand för första gången.
 
Jag har köpt dyr kamera för att den har vissa saker en mindre dyr kamera inte har.

Det enda en kamera egntligen behöver är ju en bländar- och tidsinställare. Det andra är funktioner utöver liksom.

Men, det som egentligen gör bilden är ju den bakom kameran.
Kan man kamera och bild så spelar det ingen roll VAD man har egentligen. Det har väl framförallt Terje bevisat.

Jag är evinnerligt trött på den ständiga kommentaren: "Oj, vilken bra bild.....men det är ju klart med den dyra och bra kameran".

Sedan måste man ju ändå lära om sig på sin nya kamera. Hur exponerar denna? Hur ser kameran?

Det var jätteskillnad på min eos 5:a och 20D´n, tycker jag.
 
Jämförelse...man blir inte bättre bilförare för att man har en bil för 500.000 än om man har en för 5000:-...men det är FAN så mycket roligare att köra den för 500.000:-...vilket i sin tur innebär att man kör mer och därför utvecklas som bilförare(Förhoppningsvis för dom flesta iaf).

Hoppas jag slipper översätta detta till kamera-fotograf...

Sluta babbla om priser och ut och fota...hoppsan...gäller visst mig oxå...:)

//Johan...som skrivit 200 inlägg, varav 1 var vettigt...:)
 
Damocles skrev:
Om du inte ska köra IS-varianten så sikta på ett sigma istället. Då går det så bra mycket snabbare att spara till det.

Jag vet, men jag vill hellre lägga på lite extra och få en bättre Canon L-glugg istället.

Du och många fler må tycka jag gör fel men jag vill ha det så här. :) Kanske hinner ändra mig efter vägen, vem vet?
 
En bra bild är givetvis en bra bild oavsett vilken kamera den är tagen med.

Men en som har fotografi som yrke eller mer seriös hobby vill givetvis ha så bra verktyg som möjligt. (inom var och ens ekonomiska ramar givetvis). En som är snickare, målare, läkare, bilreperatör eller vilket yrke som helst vill ha så bra verktyg som möjligt för att kunna göra ett bättre jobb. Det gäller även inom fotografering.
 
men det handlar ju inte bara om vad som är bra resp dåligt. i vissa miljöer så måste man ju ha en viss utrustning för att få komma till öht.

storleken har ingen betydelse. det gäller ju att utnyttja utrustningen på rätt sätt.
 
nvpetlin skrev:
men det handlar ju inte bara om vad som är bra resp dåligt. i vissa miljöer så måste man ju ha en viss utrustning för att få komma till öht.

storleken har ingen betydelse. det gäller ju att utnyttja utrustningen på rätt sätt.

Givetvis har utrustningen betydelse. Ska du fota där det är mörkt så är det lättare med ett ljus-starkt objektiv.
Ska du plåta fåglar så är det lättare med ett 500 mm än med ett 200 och så vidare.
I annat fall så skulle alla yrkes-kategorier ha den billigaste och sämsat utrustningen om det bara gällde att utnyttja den rätt
 
Jag tycker den här tråden är underlig faktiskt. Begriper inte alls varför man ska behöva motivera ett köp eller att man låter bli att köpa. Man får tycka och göra olika utan att behöva förklara sig. Och självklart är behöven olika.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.