självklart kan en duktig fotograf ta bra bilder med vicken liten låda som helst. den behöver ju knappt vara ljustät ens. bara det finns ett hål nånstans som släpper in ljus till nåt ljuskänsligt material inne i lådan och som går att reglera någotsånär kontrollerat.
men personligen skulle jag aldrig göra jobb med en kompaktkamera.
helt enkelt för att det är för svårt att uppnå mycket korta skärpedjup utan att behöva trycka upp kameran 5 cm från motivet.
och för mig är det korta skärpedjupet mycket viktigt, något som är karaktäristiskt för många av mina bilder.
ett kort skärpedjup tycker jag gör en bild "ren" och "enkel". behaglig att titta på, helt enkelt.
bilder från en kompaktkamera kan ibland vara allt för röriga då allt ligger i fokus.
så för mig är prylarna viktiga för att jag ska kunna få bilderna att se ut som jag vill. och jag vill ju gärna att mitt fotograferande ska förenklas så långt som prylarna tillåter, och ser positivt på prylutvecklingen.
men visst går det att använda kompaktkameror till seriösa jobb.
inte för att jag tycker tex. terry richardson är så seriös över lag (hehe) men han har gjort
seriösa jobb med sin lilla überbilliga kompaktkamera (tror tillome det är en gammal instamatic).
alla fotografer är som människor: olika.
vissa är mer intresserade av prylarna och andra mindre.
och jag tror att denna mångfald är bra.
låt dom prylintresserade vara det, ofta är det ju tack vare dom som tekniken går framåt.