Annons

Köp av systemkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade tänkt köpa en systemkamera inom kort. Min första sådan blir det, men har använt det innan och har relativt bred kunskap om det.

Hade tänkt mig en Canon EOS 1000d som jag köper utan kitobjektivet.
Istället köper jag till ett Canon Objektiv EF 50mm f/1.8 II.
Till detta köper jag även ett trebent stativ och ett UV-filter från Haya.

Länkar till kameran och objektivet:

https://www.inet.se/kamera---foto/digitalkameror/canon-eos-1000d-kamerahus/6201446/#

https://www.inet.se/kamera---foto/objektiv/canon-objektiv-ef-50mm-f-1-8-ii/6201330/

Vad säger någon som kan om detta kit som start?

"Det är inte kameran som tar bilderna, det är fotografen!"

Bara ett fast 50 blir väldigt trist som enda brännvidd om du ska ha ett fast satsa på ett 28mm eller 35mm.

Vad säger någon som kan om detta kit som start?
Jag tycker det vore dumt att inte köpa kitobjektivet. En så användbar glugg för bara några hundralappar extra!

Eftersom du är en van användare av systemkameror så inser du säkert att det, precis som Robin säger, vore väldigt begränsande att bara ha ett 50-mm objektiv. Det är ju ett kort tele, motsvarar 80 mm på en analog systemkamera. Utmärkt som porträttobjektiv, men ganska värdelöst i många andra situationer.

Det kommer du få bra bilder med, körde med samma 50mm första året med min systemkamera, men är lite inne på samma som de andra. Jag längtade så mycket ifrån det "långa" 50mm på crop, att nästa inköp blev raka motsatsen, ett 12-24 vidvinkel. Det kändes jättekul då istället. Nu har jag också köpt ett fast 28/1,8 som jag använder klart mycket mer än mitt 50mm, knappt rört mitt 50mm sen dess. Men det kostar ju också runt 3000 kr mer nytt... (jag köpte mitt för 2900 begagnat)

Det kommer du få bra bilder med, körde med samma 50mm första året med min systemkamera, men är lite inne på samma som de andra. Jag längtade så mycket ifrån det "långa" 50mm på crop, att nästa inköp blev raka motsatsen, ett 12-24 vidvinkel. Det kändes jättekul då istället. Nu har jag också köpt ett fast 28/1,8 som jag använder klart mycket mer än mitt 50mm, knappt rört mitt 50mm sen dess. Men det kostar ju också runt 3000 kr mer nytt... (jag köpte mitt för 2900 begagnat)

Tack, så jag kan börja med bara 50mm och senare köpa ett som är mer likt kitobjektivet?

Tack, så jag kan börja med bara 50mm och senare köpa ett som är mer likt kitobjektivet?
Det går ju absolut, men det är ganska tråkigt att inte kunna fota "vanliga" foton med det. Med det menar jag att det är kul och kreativt att bara ha ett 50mm och tvingas tänka om och nytt p.g.a. det, men samtidigt lite irriterande när man vill ta en gruppbild och från 2 meter bara får med en persons huvud. :) 50mm är ett toppenobjektiv, men jag skulle nog tycka det är värt 500kr mer och då också få med kitobjektivet 18-55. Du kan nog sälja det för inte så mkt mindre sen. Jag vet att jag lånade ett liknande sigma ett tag när jag bara hade mitt 50mm, och det var skönt som komplement ibland då.

Det går ju absolut, men det är ganska tråkigt att inte kunna fota "vanliga" foton med det. Med det menar jag att det är kul och kreativt att bara ha ett 50mm och tvingas tänka om och nytt p.g.a. det, men samtidigt lite irriterande när man vill ta en gruppbild och från 2 meter bara får med en persons huvud. :) 50mm är ett toppenobjektiv, men jag skulle nog tycka det är värt 500kr mer och då också få med kitobjektivet 18-55. Du kan nog sälja det för inte så mkt mindre sen. Jag vet att jag lånade ett liknande sigma ett tag när jag bara hade mitt 50mm, och det var skönt som komplement ibland då.

Mycket tack för informationen, det får bli originalkitet och ett 50mm extra!

Tack.

ANNONS