Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Just vid fullmåne är det som sämst att fota vintergatan. Bäst vid nymåne. Om du har iPhone kan du ta ned appen PhotoPills som kan hjälpa dig se när vintergatan är som bäst och hjälpa dig planera hur vintergatan går sett till ditt landskap. Finns säker något motsvarande för Android.

Den mest "fotogeniala" delen av vintergatan är ju själva kärnan. Lite beroende på breddgrad och tid på året kan den vara synlig eller inte. Photopills anger om den är synlig eller inte där du är. Jag använder även SkyGuide eller Stellarium för att bättre visualisera Vintergatan och lämpligt klockslag.

Just nu är vintergatan synlig i nordväst och du kan använda Cygnus (svanen) för att hitta den. Brukar normalt använd ISO från 1600 och uppåt. F/1.8 och runt 8-10 sekunder om jag stackar. Annars typ ISO 800-1000, F/2.5 och 1-2 minuter om jag kör med startracker.
Oftast med fast 20 mm optik och separata exponeringar för himlen och bakgrunden. Sequator klarar till viss del jordens rotation men blir bättre resultat om man kör landskap och himlen separat.
Tack för värdefulla tips.
Jag kikade på Stellarium och laddade hem till nallen.
Det ska bli riktigt milt nu och då försvinner den vackra snön.
Men det kommer mörka nätter i stället, tråkigt men bra för astrofoto. Vintergatan verkar synas bäst i NV.

Bild av vintergatan (mycket liten del av det) med Seestar S50

Bilagor

• 471769013_10223829434518370_7565306380935931573_n.jpg
    471769013_10223829434518370_7565306380935931573_n.jpg
    254.9 KB · Visningar: 9
He he, nästa gång tar jag med mina tjocka handskar med värmeslingor.
Det blir även fokus på att enbart få fram vintergatan och strunta i landskapet så länge
Skaffa smart teleskop och slippa frysa ute. Jag använder inbyggd daggvärmare så att teleskopet får lite värme. Min klarade -11 grader, ser ut kan mer kylan?
En tips jag läste, slå in med aluminium folie på teleskopet och klara ännu kallare. Det återstår att testa....
S50 är svart målade och kan bli för varmt vid solobservatoriet, slå då in med aluminium folie på teleskopet !

En checklista kan vara bra, för det kan vara flera inställningar man ska göra innan man börjar fotografera. Jag använder normalt auto ISO så det gäller att koppla bort den som ett exempel. Jag gjorde iaf det i morse när jag fotograferade lite astro, men när jag senare var ute och skulle fotografera vanligt, så hade jag glömt slå på den igen…..

Det är bara att kämpa på, ett torrsim innan man går ut kan ju vara bra så man inte behöver göra alla inställningar i kylan

Jag brukar, vis av erfarenhet , göra grundinställningarna innan jag går ut i mörkret. Se också till att det finns tillräckligt med plats i minneskortet. Trist att behöva radera bilder i mörkret. Laddade batterier i en varm ficka.
Har som regel att återställa kameran till "normalskick" efter diverse manuella inställningar. Mycket frustrerande att upptäcka att man glömt det om man snabbt behöver ta en bild vid annat tillfälle.

Skaffa smart teleskop och slippa frysa ute. Jag använder inbyggd daggvärmare så att teleskopet får lite värme. Min klarade -11 grader, ser ut kan mer kylan?
En tips jag läste, slå in med aluminium folie på teleskopet och klara ännu kallare. Det återstår att testa....
S50 är svart målade och kan bli för varmt vid solobservatoriet, slå då in med aluminium folie på teleskopet !

Man ska dock vara medveten om att S50 har sina begränsningar också. Tight FOV som gör att man exempelvis inte får med hela M31, utmaning med Field Rotation och låg upplösning på bara 1920x1080. Säkert enkelt handhavande och funkis för nybörjaren eller om man vill ha en lätt setup att ta med sig, men inte så mycket att "växa i".

Tack för värdefulla tips.
Jag kikade på Stellarium och laddade hem till nallen.
Det ska bli riktigt milt nu och då försvinner den vackra snön.
Men det kommer mörka nätter i stället, tråkigt men bra för astrofoto. Vintergatan verkar synas bäst i NV.
Vet inte vad för os du kör, men till Mac finns ett väldigt smidigt och lättanvänt program som heter Starry Landscape Stacker. Det använder jag rätt ofta själv. Det stackar och justerar automatiskt himmel och förgrund.

Bästa tiden för Vintergatan är från sen vår till tidig höst, men en stor del av den perioden är det för ljust här.

Vet inte vad för os du kör, men till Mac finns ett väldigt smidigt och lättanvänt program som heter Starry Landscape Stacker. Det använder jag rätt ofta själv. Det stackar och justerar automatiskt himmel och förgrund.

Bästa tiden för Vintergatan är från sen vår till tidig höst, men en stor del av den perioden är det för ljust här.
PC och Windows.
Jag har känt lite på Sequator och tror att det räcker till att börja med.
(Programmet finns inte för Mac men ska vara snarlikt det du har)

När jag kikar på bilder och videos från Hubble och andra super-teleskop så blir jag både djupt imponerad och fascinerad.
En liten ful gubbe sitter på ena axeln och menar att det är ingen idé att du försöker dig på detta med astrofoto. Men en trevligare gubbe på den andra axeln peppar och tycker att jag ska köra på och ha roligt.
"Om alla fåglar i skogen var tvungna att kunna sjunga som näktergalen, vad tyst det skulle vara i skogen då"

• Gilla
Reaktioner: dJb
PC och Windows.
Jag har känt lite på Sequator och tror att det räcker till att börja med.
(Programmet finns inte för Mac men ska vara snarlikt det du har)

När jag kikar på bilder och videos från Hubble och andra super-teleskop så blir jag både djupt imponerad och fascinerad.
En liten ful gubbe sitter på ena axeln och menar att det är ingen idé att du försöker dig på detta med astrofoto. Men en trevligare gubbe på den andra axeln peppar och tycker att jag ska köra på och ha roligt.
"Om alla fåglar i skogen var tvungna att kunna sjunga som näktergalen, vad tyst det skulle vara i skogen då"

Ja det är väldigt fascinerande! Har suttit och processat en bild på galaxen M51 ikväll, och använde ett script i Pixinsight för att "annotera" bilden (dvs den visar vad som finns i den) och en liten ljusprick visade sig vara en galax som ligger på ungefär 4 miljarder ljusårs avstånd. En del punkter kan vara kvasarer på ofantliga avstånd.

Jag skaffade ett teleskop, montering och astrokamera 2019 och tycker nog utvecklingen varit rätt brant. I början var det mycket som kändes svårt. Nya begrepp, en massa tekniska utmaningar och framförallt en utmaning att processa bilderna. Men när man kommer över någon tröskel så faller bitarna mer och mer på plats så jag kan verkligen rekommendera att ge det en chans om du känner att det är fascinerande!

Men det är nog bra att börja som du gör och fota vintergatan med den utrustning du redan har och lära sig tekniker för stackning och processande. Och med en tracker som tipsats om i tråden så kan du sen rikta kameran mot djuprymdsobjekt som Andromedagalaxen, Orionnebulosan eller Plejaderna.

ANNONS