Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Just vid fullmåne är det som sämst att fota vintergatan. Bäst vid nymåne. Om du har iPhone kan du ta ned appen PhotoPills som kan hjälpa dig se när vintergatan är som bäst och hjälpa dig planera hur vintergatan går sett till ditt landskap. Finns säker något motsvarande för Android.

Den mest "fotogeniala" delen av vintergatan är ju själva kärnan. Lite beroende på breddgrad och tid på året kan den vara synlig eller inte. Photopills anger om den är synlig eller inte där du är. Jag använder även SkyGuide eller Stellarium för att bättre visualisera Vintergatan och lämpligt klockslag.

Just nu är vintergatan synlig i nordväst och du kan använda Cygnus (svanen) för att hitta den. Brukar normalt använd ISO från 1600 och uppåt. F/1.8 och runt 8-10 sekunder om jag stackar. Annars typ ISO 800-1000, F/2.5 och 1-2 minuter om jag kör med startracker.
Oftast med fast 20 mm optik och separata exponeringar för himlen och bakgrunden. Sequator klarar till viss del jordens rotation men blir bättre resultat om man kör landskap och himlen separat.
Tack för värdefulla tips.
Jag kikade på Stellarium och laddade hem till nallen.
Det ska bli riktigt milt nu och då försvinner den vackra snön.
Men det kommer mörka nätter i stället, tråkigt men bra för astrofoto. Vintergatan verkar synas bäst i NV.
 
Bild av vintergatan (mycket liten del av det) med Seestar S50
 

Bilagor

  • 471769013_10223829434518370_7565306380935931573_n.jpg
    471769013_10223829434518370_7565306380935931573_n.jpg
    254.9 KB · Visningar: 20
He he, nästa gång tar jag med mina tjocka handskar med värmeslingor.
Det blir även fokus på att enbart få fram vintergatan och strunta i landskapet så länge
Skaffa smart teleskop och slippa frysa ute. Jag använder inbyggd daggvärmare så att teleskopet får lite värme. Min klarade -11 grader, ser ut kan mer kylan?
En tips jag läste, slå in med aluminium folie på teleskopet och klara ännu kallare. Det återstår att testa....
S50 är svart målade och kan bli för varmt vid solobservatoriet, slå då in med aluminium folie på teleskopet !
 
En checklista kan vara bra, för det kan vara flera inställningar man ska göra innan man börjar fotografera. Jag använder normalt auto ISO så det gäller att koppla bort den som ett exempel. Jag gjorde iaf det i morse när jag fotograferade lite astro, men när jag senare var ute och skulle fotografera vanligt, så hade jag glömt slå på den igen…..

Det är bara att kämpa på, ett torrsim innan man går ut kan ju vara bra så man inte behöver göra alla inställningar i kylan

Jag brukar, vis av erfarenhet , göra grundinställningarna innan jag går ut i mörkret. Se också till att det finns tillräckligt med plats i minneskortet. Trist att behöva radera bilder i mörkret. Laddade batterier i en varm ficka.
Har som regel att återställa kameran till "normalskick" efter diverse manuella inställningar. Mycket frustrerande att upptäcka att man glömt det om man snabbt behöver ta en bild vid annat tillfälle.
 
Skaffa smart teleskop och slippa frysa ute. Jag använder inbyggd daggvärmare så att teleskopet får lite värme. Min klarade -11 grader, ser ut kan mer kylan?
En tips jag läste, slå in med aluminium folie på teleskopet och klara ännu kallare. Det återstår att testa....
S50 är svart målade och kan bli för varmt vid solobservatoriet, slå då in med aluminium folie på teleskopet !

Man ska dock vara medveten om att S50 har sina begränsningar också. Tight FOV som gör att man exempelvis inte får med hela M31, utmaning med Field Rotation och låg upplösning på bara 1920x1080. Säkert enkelt handhavande och funkis för nybörjaren eller om man vill ha en lätt setup att ta med sig, men inte så mycket att "växa i".
 
Tack för värdefulla tips.
Jag kikade på Stellarium och laddade hem till nallen.
Det ska bli riktigt milt nu och då försvinner den vackra snön.
Men det kommer mörka nätter i stället, tråkigt men bra för astrofoto. Vintergatan verkar synas bäst i NV.
Vet inte vad för os du kör, men till Mac finns ett väldigt smidigt och lättanvänt program som heter Starry Landscape Stacker. Det använder jag rätt ofta själv. Det stackar och justerar automatiskt himmel och förgrund.


Bästa tiden för Vintergatan är från sen vår till tidig höst, men en stor del av den perioden är det för ljust här.
 
Vet inte vad för os du kör, men till Mac finns ett väldigt smidigt och lättanvänt program som heter Starry Landscape Stacker. Det använder jag rätt ofta själv. Det stackar och justerar automatiskt himmel och förgrund.


Bästa tiden för Vintergatan är från sen vår till tidig höst, men en stor del av den perioden är det för ljust här.
PC och Windows.
Jag har känt lite på Sequator och tror att det räcker till att börja med.
(Programmet finns inte för Mac men ska vara snarlikt det du har)

När jag kikar på bilder och videos från Hubble och andra super-teleskop så blir jag både djupt imponerad och fascinerad.
En liten ful gubbe sitter på ena axeln och menar att det är ingen idé att du försöker dig på detta med astrofoto. Men en trevligare gubbe på den andra axeln peppar och tycker att jag ska köra på och ha roligt.
"Om alla fåglar i skogen var tvungna att kunna sjunga som näktergalen, vad tyst det skulle vara i skogen då"
 
  • Gilla
Reaktioner: dJb
PC och Windows.
Jag har känt lite på Sequator och tror att det räcker till att börja med.
(Programmet finns inte för Mac men ska vara snarlikt det du har)

När jag kikar på bilder och videos från Hubble och andra super-teleskop så blir jag både djupt imponerad och fascinerad.
En liten ful gubbe sitter på ena axeln och menar att det är ingen idé att du försöker dig på detta med astrofoto. Men en trevligare gubbe på den andra axeln peppar och tycker att jag ska köra på och ha roligt.
"Om alla fåglar i skogen var tvungna att kunna sjunga som näktergalen, vad tyst det skulle vara i skogen då"

Ja det är väldigt fascinerande! Har suttit och processat en bild på galaxen M51 ikväll, och använde ett script i Pixinsight för att "annotera" bilden (dvs den visar vad som finns i den) och en liten ljusprick visade sig vara en galax som ligger på ungefär 4 miljarder ljusårs avstånd. En del punkter kan vara kvasarer på ofantliga avstånd.

Jag skaffade ett teleskop, montering och astrokamera 2019 och tycker nog utvecklingen varit rätt brant. I början var det mycket som kändes svårt. Nya begrepp, en massa tekniska utmaningar och framförallt en utmaning att processa bilderna. Men när man kommer över någon tröskel så faller bitarna mer och mer på plats så jag kan verkligen rekommendera att ge det en chans om du känner att det är fascinerande!

Men det är nog bra att börja som du gör och fota vintergatan med den utrustning du redan har och lära sig tekniker för stackning och processande. Och med en tracker som tipsats om i tråden så kan du sen rikta kameran mot djuprymdsobjekt som Andromedagalaxen, Orionnebulosan eller Plejaderna.
 
Det vore intressant med en prislapp på vad en fin bild på t.ex andromeda har kostat i utrustning och inte minst i tid. Det skulle nog avskräcka de flesta.
 
FITS?

Jag har installerat Siril men stupar på att bilderna ska var i FITS format.
Hur gör man med Canons RAW filer då (CR3)?
Du kan inte använda canons rawfiles, men du kan granska filerna i tex LR och exportera ut dem du vill använda i TIF. Tänk på att Siril jobbar i 32bit så när du sedan ska exportera tillbaka till LR så måste du ändra till 16bit. Siril kan använda Tif, JPG mm
 
Det vore intressant med en prislapp på vad en fin bild på t.ex andromeda har kostat i utrustning och inte minst i tid. Det skulle nog avskräcka de flesta.
Vill man komma billigt undan så kan man ladda ner astrobilder från ESA och NASA’s hemsida i högupplösta filer, men jag tror att de flesta som jobbar med astrofoto inte går på bok och räkning
 
Du kan inte använda canons rawfiles, men du kan granska filerna i tex LR och exportera ut dem du vill använda i TIF. Tänk på att Siril jobbar i 32bit så när du sedan ska exportera tillbaka till LR så måste du ändra till 16bit. Siril kan använda Tif, JPG mm
Jag fattar inte hur det fungerar.
Jag kan bara välja en TIFF-bild i Siril.
Men inte fler, så det går väl inte att stacka dem i Siril
 
Jag fattar inte hur det fungerar.
Jag kan bara välja en TIFF-bild i Siril.
Men inte fler, så det går väl inte att stacka dem i Siril

Titta på dessa, den första är är bra att på ett enkelt sätt komma in i Siril.

Du måste skapa en mapp struktur med iaf Lights i denna mapp lägger du dina tiffiler och kör ett script utan kalibreringsfiler. Ligger inte detta alternativt med från start bland script så måste du hämta dessa från Siril. Videon visar hur man gör. Som jag sa tidigare att fotografera är den enklaste delen 😊



 
Igår tog jag 100 bilder mot Orions bälte med Canon R5 och EF 300mm f2.8.
Exponering 1 s ISO 3200.
De stackades i Sequator och resultatet fick mindre brus. Men en enskild TIFF-bild visar betydligt fler små och svaga stjärnor trots bruset. Bruset är knappast störande.
Jag ska testa och göra en Lights-katalog och se om jag kan lyckas stacka i Siril också.
 
Igår tog jag 100 bilder mot Orions bälte med Canon R5 och EF 300mm f2.8.
Exponering 1 s ISO 3200.
De stackades i Sequator och resultatet fick mindre brus. Men en enskild TIFF-bild visar betydligt fler små och svaga stjärnor trots bruset. Bruset är knappast störande.
Jag ska testa och göra en Lights-katalog och se om jag kan lyckas stacka i Siril också.
Var försiktig i Sequator jag använder enbart frysa marken och att den ska göra stjärnor runda. Resten har jag på off.

Sequator är väldigt enkel att jobba med men Siril kan mycket mer, tex att plocka bort stjärnorna när man redigerar nebulosan, men det ser du i videon
 
Titta på dessa, den första är är bra att på ett enkelt sätt komma in i Siril.

Du måste skapa en mapp struktur med iaf Lights i denna mapp lägger du dina tiffiler och kör ett script utan kalibreringsfiler. Ligger inte detta alternativt med från start bland script så måste du hämta dessa från Siril. Videon visar hur man gör. Som jag sa tidigare att fotografera är den enklaste delen 😊



Tack för goda råd.
Jag ger upp Siril. Ett hämtat script gjorde att programmet laddade in 100 TIFF.
Men efter preprocess med stackning under 20 min hände ingenting.
Enligt loggen gick allt bra.
Nya filer (3 ggr så många) hade skapats, med de gick inte att öppna.

Nu ska jag ligga lågt ett tag och fundera på om astrofoto överhuvudtaget är min grej framöver.
 
Tack för goda råd.
Jag ger upp Siril. Ett hämtat script gjorde att programmet laddade in 100 TIFF.
Men efter preprocess med stackning under 20 min hände ingenting.
Enligt loggen gick allt bra.
Nya filer (3 ggr så många) hade skapats, med de gick inte att öppna.

Nu ska jag ligga lågt ett tag och fundera på om astrofoto överhuvudtaget är min grej framöver.
Konstigt, nu har du större filer än vad jag brukar använda men Siril är känd för att vara de snabbaste att stacka. Normalt så stackar jag på 3-5 minuter ihop mina filer, för ut en fil som heter result. Det är den som man sedan använder för att gå vidare med processen

😂, fast funderar du på att ge upp efter en halvdag så kanske inte Astro är något för dig. Det tog mig någon månad att lära mig Siril
 
Kom att tänka på det, har du fått tre filer så har du säkert fått result.

Filen öppnas inte automatiskt så du måste gå och öppna upp denna i Siril.

Efter scriptet är kört så händer det inget, det är rätt. Du måste i Siril gå till open och hämta in result. Sedan följa videon steg för steg
 
Kom att tänka på det, har du fått tre filer så har du säkert fått result.

Filen öppnas inte automatiskt så du måste gå och öppna upp denna i Siril.

Efter scriptet är kört så händer det inget, det är rätt. Du måste i Siril gå till open och hämta in result. Sedan följa videon steg för steg
Men Result gick inte att öppna.

Njae, vara nyfiken på är en sak. Men att hoppa på tåget kräver ett större intresse än så.
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto