J O Härnström
Aktiv medlem
Tack för värdefulla tips.Just vid fullmåne är det som sämst att fota vintergatan. Bäst vid nymåne. Om du har iPhone kan du ta ned appen PhotoPills som kan hjälpa dig se när vintergatan är som bäst och hjälpa dig planera hur vintergatan går sett till ditt landskap. Finns säker något motsvarande för Android.
Den mest "fotogeniala" delen av vintergatan är ju själva kärnan. Lite beroende på breddgrad och tid på året kan den vara synlig eller inte. Photopills anger om den är synlig eller inte där du är. Jag använder även SkyGuide eller Stellarium för att bättre visualisera Vintergatan och lämpligt klockslag.
Just nu är vintergatan synlig i nordväst och du kan använda Cygnus (svanen) för att hitta den. Brukar normalt använd ISO från 1600 och uppåt. F/1.8 och runt 8-10 sekunder om jag stackar. Annars typ ISO 800-1000, F/2.5 och 1-2 minuter om jag kör med startracker.
Oftast med fast 20 mm optik och separata exponeringar för himlen och bakgrunden. Sequator klarar till viss del jordens rotation men blir bättre resultat om man kör landskap och himlen separat.
Jag kikade på Stellarium och laddade hem till nallen.
Det ska bli riktigt milt nu och då försvinner den vackra snön.
Men det kommer mörka nätter i stället, tråkigt men bra för astrofoto. Vintergatan verkar synas bäst i NV.