Ventures
Aktiv medlem
Seestar är en liten makalös manick men eftersom Jan ville använda befintlig utrustning så tog jag inte upp den, men för att fotografera svagare DSO så gör den detta till en väldigt låg kostnad. Det är i huvudsak att den har en anpassad astrokamera och inbyggda filter som gör att man sparar en 25000:- eller mer jämfört med lösa delar, nackdelen är väl att kameran inte har så många pixlar men ger fina bilder för webb mm.
Jag har tagit små steg mot en dedikerad astrorigg som ligger i den nedre prisklassen. Riggen kostade runt 10000:-, ASIAIR styrdatorn 4500:-, kameran 14000:-, guidekamera 3500:-, filter 10000:-, adaptrar, nätdelar, värmeband 5000:-. Jag har inget teleskop utan använder mina vanliga objektiv till min astrokamera. Tack vare styrdatorn kan jag sätta en plan på kvällen så fotograferar den de 3-5 objekt jag har angivit, så kan jag sova sött och bara tömma minneskortet på morgonen.
Man kommer till en brytpunkt efter att ha fotograferat de 15-20 ”lätta” objekten, det är ifs dessa som är bland de vackraste så nöjer man sig med detta och koncentrat sig på fåtalet så klarar man sig med sin vanliga utrustning. Men jag har också gått på bredden och fotograferat runt 250objekt mest i ren nyfikenhet och vill man då inte lägga in massa pengar så är Seestar ett bra komplement till den vanliga kamerautrustningen
Tack. Jag ser att det är bäst att lägga ner mina astrofotoambitioner pga kostnaderna och lägger nog istället pengarna på mitt senaste projekt, en gammal engelsk sportbil som också är ett ekonomiskt slukhål.
Bakom alla vackra rymdbilder ligger stora investeringar, främst i utrustning, så jag nöjer mig med att titta på andras alster och att se på det man kan se "live" i teleskopet.
Goto-funktionen är i alla fall praktisk att ha för att hitta olika objekt på stjärnhimlen. Jag tycker det är tillräckligt svårt att hitta även med hjälp av Stellarium i mobilen.
Senast ändrad: