Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Seestar är en liten makalös manick men eftersom Jan ville använda befintlig utrustning så tog jag inte upp den, men för att fotografera svagare DSO så gör den detta till en väldigt låg kostnad. Det är i huvudsak att den har en anpassad astrokamera och inbyggda filter som gör att man sparar en 25000:- eller mer jämfört med lösa delar, nackdelen är väl att kameran inte har så många pixlar men ger fina bilder för webb mm.

Jag har tagit små steg mot en dedikerad astrorigg som ligger i den nedre prisklassen. Riggen kostade runt 10000:-, ASIAIR styrdatorn 4500:-, kameran 14000:-, guidekamera 3500:-, filter 10000:-, adaptrar, nätdelar, värmeband 5000:-. Jag har inget teleskop utan använder mina vanliga objektiv till min astrokamera. Tack vare styrdatorn kan jag sätta en plan på kvällen så fotograferar den de 3-5 objekt jag har angivit, så kan jag sova sött och bara tömma minneskortet på morgonen.

Man kommer till en brytpunkt efter att ha fotograferat de 15-20 ”lätta” objekten, det är ifs dessa som är bland de vackraste så nöjer man sig med detta och koncentrat sig på fåtalet så klarar man sig med sin vanliga utrustning. Men jag har också gått på bredden och fotograferat runt 250objekt mest i ren nyfikenhet och vill man då inte lägga in massa pengar så är Seestar ett bra komplement till den vanliga kamerautrustningen

Tack. Jag ser att det är bäst att lägga ner mina astrofotoambitioner pga kostnaderna och lägger nog istället pengarna på mitt senaste projekt, en gammal engelsk sportbil som också är ett ekonomiskt slukhål.

Bakom alla vackra rymdbilder ligger stora investeringar, främst i utrustning, så jag nöjer mig med att titta på andras alster och att se på det man kan se "live" i teleskopet.
Goto-funktionen är i alla fall praktisk att ha för att hitta olika objekt på stjärnhimlen. Jag tycker det är tillräckligt svårt att hitta även med hjälp av Stellarium i mobilen.
 
Senast ändrad:
Tack. Jag ser att det är bäst att lägga ner mina astrofotoambitioner pga kostnaderna och lägger nog istället pengarna på mitt senaste projekt, en gammal engelsk sportbil som också är ett ekonomiskt slukhål.

Bakom alla vackra rymdbilder ligger stora investeringar, främst i utrustning, så jag nöjer mig med att titta på andras alster och att se på det man kan se "live" i teleskopet.
Goto-funktionen är i alla fall praktisk att ha för att hitta olika objekt på stjärnhimlen. Jag tycker det är tillräckligt svårt att hitta även med hjälp av Stellarium i mobilen.
Fullt förståeligt.
Snygg bild på en vacker bil.
Jag är väl lite rädd för att hamna i en liknande återvändsgränd.
Därför är det bra att få råd och synpunkter här från både nybörjare och mer kunnigt folk.
Penningfrågan är givetvis viktig. Jag drar ändå en parallell.
Att videofilma någorlunda seriöst med ljud och allt eller fotografera fågel kan också blir väldigt dyrt. I de sammanhangen så är x tiotal tusenlappar för astroprylar klart försvarbart.
 
Det kan förstås dra iväg ordentligt, men en riktigt duglig astrofotosetup med en widefield-refraktor, en montering i "EQ5-klass" och eventuellt en dedikerad astrofotokamera och lite kringutrustning är inte i fotosammanhang jättepengar i jämförelsen med vad fågelgluggar och vanliga kameratoppmodeller kostar. Som nybörjare är det dock en djungel och det kan vara svårt att veta vad man behöver; det är stor skillnad om man vill fota starscapes, djuprymdsobjekt som nebulosor och galaxer eller planeter.

En bra start är en startracker och att köra med den kamera man har och kameragluggar, men nästa steg är en riktig montering, teleskop och astrokamera. Det som oftast rekommenderas då är att börja med en "widefield refraktor", dvs ett linsteleskop med moderat brännvidd. Ett okej sådant handlar inte om så många tusenlappar. En stabil montering är viktigt och där rekommenderar jag att köpa lite större än man tänkt sig. Jag köpte själv en EQ6R-Pro begagnad för 10k, 2019. Den klarar 20kg så man kan "växa i den". En dedikerad astrokamera har många fördelar; de flesta börjar med en färgkamera men en del (som undertecknad) vill sen gå vidare till mono. Med mono kan man fota med smalbandsfilter. Nackdelen är att det är lite mer pyssel och att man för "vanliga" bredbandsobjekt behöver fota dom med fyra filter L,R,G,B. Gillar man hantverket och pysslet är det också fördelen då man får större kontroll. Med smalband fotar man i gasvåglängderna Hydrogen-Alpha, Oxygen-II och Sulphur-III.

I början är det dock som sagt svårt att veta vad man behöver och kanske vad man vill fota så det är nog inte helt ovanligt att man köper på sig utrustning som man sen märker inte räcker till för det man vill, alternativt kräver hög inlärningströskel.
 
Tack. Jag ser att det är bäst att lägga ner mina astrofotoambitioner pga kostnaderna och lägger nog istället pengarna på mitt senaste projekt, en gammal engelsk sportbil som också är ett ekonomiskt slukhål.

Bakom alla vackra rymdbilder ligger stora investeringar, främst i utrustning, så jag nöjer mig med att titta på andras alster och att se på det man kan se "live" i teleskopet.
Goto-funktionen är i alla fall praktisk att ha för att hitta olika objekt på stjärnhimlen. Jag tycker det är tillräckligt svårt att hitta även med hjälp av Stellarium i mobilen.
Man får ha en del tid intresse för att kunna ta sig till ”toppen”. Utrustningen kan man köpa, det är kanske den enklaste biten. För mig är det inte så mycket pengar nu och fotograferingen klarar nästan utrustningen själv. Det är mer den tid det tar att ta reda på vad man ska fotografera, när man ska fotografera, vilken brännvidd, vilka filter, vilka tider etc etc. När man väl har alla filer, kalibreringsfiler så gäller det att ha örnkoll hur dessa är fotograferade med vad och var de är lagrade. För när man något år senare ska slå ihop nya filer med gamla så måste man ha stenkoll. Jag har tre kalkylark som håller reda på allt. Nästa tids bov är att förfina sin redigering, ofta redigerar man inte en bild en gång utan det kan bli ett antal gånger.

Vacker bil, det är såklart också något som tar sin tid, men har man intresse så går det mesta
 
Min rekommendation för måne, djuprymd, sol etc är att skaffa en Skywatcher Adventurer GTI.
Ska du fota astroscape och väldigt vida vyer så skaffa en MoveShootMove.
Använd den kamera och objektiv du har. Stativ är ett måste med.
Du bör klara dig långt och länge med dessa verktyg.
 
Om jag satsar på Adventurer GTI så behöver jag veta också vilka andra prylar som behövs. Till min systemkamera och olika objektiv.
Grundutrustning med ev. fästen och annat nödvändigt. Tyvärr har jag bristfälliga kunskaper om astronomi men försöker läsa på.

"Solen Måste Värma Jorden Med Jämna Strålar Utan Någon Paus"
Solen Merkurius Venus Jorden Mars Jupiter Saturnus Uranus Neptunus Pluto. Etc...

Tänk om det kommer en ZWO Seestar Sxx med 8MP upplösning mot nuvarande 2MP. Och med lite fler funktioner. Det är nog inte bara önsketänkande utan fullt möjligt.
 
Jag väntar på nästa ZWO Sxx. Absolut bättre på allt. Min gamla kan användas som solobservatoriet, partiell sol och månförmörkelse
 
Om jag satsar på Adventurer GTI så behöver jag veta också vilka andra prylar som behövs. Till min systemkamera och olika objektiv.
Grundutrustning med ev. fästen och annat nödvändigt. Tyvärr har jag bristfälliga kunskaper om astronomi men försöker läsa på.

"Solen Måste Värma Jorden Med Jämna Strålar Utan Någon Paus"
Solen Merkurius Venus Jorden Mars Jupiter Saturnus Uranus Neptunus Pluto. Etc...

Tänk om det kommer en ZWO Seestar Sxx med 8MP upplösning mot nuvarande 2MP. Och med lite fler funktioner. Det är nog inte bara önsketänkande utan fullt möjligt.
Du behöver en skena som passar i huvudet. På den skenan sätter du ett ARCA föste (finns tex påDEXT) som du kan skruva fast kameran i (behöver inget kulhuvud). Du behöver ett värmeband till objektivet, jag använder drivning från USB powerbanks. Du behöver något 12V för att driva riggen, antingen något på batteri eller batteri eliminator som drivs med 230V om du är hemmavid.
 
Jag har inte riktigt läst tråden så noga.
Har själv en sw gti och tycker det var lätt att förstå och komma igång. Mitt problem var backfokus från kamera till optik. Är man inte tekniskt kunnig i dom termerna kan det bli lite trixigt. Köpte på mig onödiga grejer som bara ligger nu. Har du kamera behövs filter och det är svårare att få ihop med i mitt fall optiken. Lättare till canon och nikon som är inarbetat märke.
Du behöver egentligen bara app padda/dator och strömförsörjning. Jag skaffade en powertank.
Går nästan inte ge andra råd utan man måste testa sig fram och se, Vad som blir bra och passar en själv.
Gå in på smarttelescope eller seestar community så står vad som kan tänkas komma framöver.
Att tänka på större teleskop kostar mer och blir tyngre. Risken är att det blir stående oanvända. Med mindre eller kortare brännvidder går ju drizzla och få bättre detaljer öka stl och ändå ha lättare bärbart ute i fält /på tomten.
 
Du har redan kamera och bara objektiv säger du. Min rekommendation blir.
1. Skywatcher Adventurer GTI (med eller utan stativ)
2. Stativ om du inte redan har eller köper den som finns som kit.
3. Trådad utlösare så du kan köra längre exponeringar än 30s.
4. Värmeband. Kör en billig USB Dew heatet typ Kiwi.

Sen behöver du ladda ner stackningprogram. Vill du köra billigt och enkelt, DSS som är gratis.
Sen finns Siril som är mer avancerat, men fortfarande gratis Den är dessutom ett redigeringsprogram avsedd för Astro. Här får du nog kollla lite YouTube för att lära dig.

Ladda ner typ Skysafari för att hitta objekt att fota och se var på himlen de är belägna.

Det är ”allt” du behöver för att komma igång och ha en längre tid framöver. Efter detta och du gillar genren så är det tyvärr ett svart hål man slänger pengar i, men jag som trillat i tycker det är värt det.
 
Har du affinity engångskostnad får du astrobaserad redigering i programmet. Bara tillägg till ovan.
Till sw gti laddar du ner deras app och kartfunktioner mm finns
 
Seestar är mycket lämpligt ta med på semester eller köra till mörkt stället.
Annan smart teleskop är mycket snabb, men kostar betydligt dyrare. Kamera kan man byta ut enkel själv i framtiden.
 
Seestar är mycket lämpligt ta med på semester eller köra till mörkt stället.
Annan smart teleskop är mycket snabb, men kostar betydligt dyrare. Kamera kan man byta ut enkel själv i framtiden.
Det ska bli intressant att se om det blir någon mer avancerad Seestar från ZWO, det gäller ju att inte göra den för bra så att den konkurrerar med deras egna system.

Men som du säger Seestar är ju utmärkt att ta med på resa, finns tex några objekt bl.a i området Antares som jag inte kan nå från mina stationära platser
 
Seestar är mycket lämpligt ta med på semester eller köra till mörkt stället.
Annan smart teleskop är mycket snabb, men kostar betydligt dyrare. Kamera kan man byta ut enkel själv i framtiden.
I mina ögon, men utan erfarenhet så verkar detta "Alltiallo" kameraskop vara ett utmärkt val jämfört med att plocka ihop lösa delar till ett eget paket.
Förmodligen blir kostnaden ungefär likvärdig.
Framför allt så lockar ett enkelt handhavande och smidighet som ju kan motivera en merkostnad.
En upplösning på 6MP är inte hög. Men om bildens kvalitet ändå är bra så bör det se bra ut på vanlig 2K eller 4K skärm. Även mindre utskrifter kan bli bra (i alla fall gäller det för vanliga foton i 6MP).
 
Senast ändrad:
Som som är så kräsen som jag så handlar bildkvalitén inte om antalet pixlar utan snarare, upplösning, detaljrikedom och kunna få med svagare detaljer.
Men jag ser definitivt charmen att ha en sån portabel mojäng på resor.

I mina ögon, men utan erfarenhet så verkar detta "Alltiallo" kameraskop vara ett utmärkt val jämfört med att plocka ihop lösa delar till ett eget paket.
Förmodligen blir kostnaden ungefär likvärdig.
Framför lockar ett enkelt handhavande och smidighet som ju kan motivera en merkostnad.
En upplösning på 6MP är inte hög. Men om bildens kvalitet ändå är bra så bör det se bra ut på vanlig 2K eller 4K skärm. Även mindre utskrifter kan bli bra (i alla fall gäller det för vanliga foton i 6MP).
 
Inte fullt så enkelt.
I natt var det nästan full måne, molnfritt och blixtrande vit nysnö i landskapet.
Jag gjorde ett par tafatta försök mot vintergatan med landskap i förgrunden. Men fick ge upp ganska omgående för att fingrarna frös och värkte (ålderskrämpa). Intervalltagningen i kameran stannade upp efter några få exponeringar vilket jag borde fattat eftersom kameran inte hann buffra och lagra bilderna.
Men framförallt så klantade jag med tider och ISO så det blev pannkaka av allting. Det blev varken nattlandskap eller vintergata, bara skräp.
"Gör om och gör rätt"
😒
 
Inte fullt så enkelt.
I natt var det nästan full måne, molnfritt och blixtrande vit nysnö i landskapet.
Jag gjorde ett par tafatta försök mot vintergatan med landskap i förgrunden. Men fick ge upp ganska omgående för att fingrarna frös och värkte (ålderskrämpa). Intervalltagningen i kameran stannade upp efter några få exponeringar vilket jag borde fattat eftersom kameran inte hann buffra och lagra bilderna.
Men framförallt så klantade jag med tider och ISO så det blev pannkaka av allting. Det blev varken nattlandskap eller vintergata, bara skräp.
"Gör om och gör rätt"
😒
En checklista kan vara bra, för det kan vara flera inställningar man ska göra innan man börjar fotografera. Jag använder normalt auto ISO så det gäller att koppla bort den som ett exempel. Jag gjorde iaf det i morse när jag fotograferade lite astro, men när jag senare var ute och skulle fotografera vanligt, så hade jag glömt slå på den igen…..

Det är bara att kämpa på, ett torrsim innan man går ut kan ju vara bra så man inte behöver göra alla inställningar i kylan
 
Inte fullt så enkelt.
I natt var det nästan full måne, molnfritt och blixtrande vit nysnö i landskapet.
Jag gjorde ett par tafatta försök mot vintergatan med landskap i förgrunden. Men fick ge upp ganska omgående för att fingrarna frös och värkte (ålderskrämpa). Intervalltagningen i kameran stannade upp efter några få exponeringar vilket jag borde fattat eftersom kameran inte hann buffra och lagra bilderna.
Men framförallt så klantade jag med tider och ISO så det blev pannkaka av allting. Det blev varken nattlandskap eller vintergata, bara skräp.
"Gör om och gör rätt"
😒
Jominsann, jag också! Det var vackert, men kallt som f-n!
Det jag använder på bilden är inte vad jag skulle kalla "portabelt" och inte heller lättanvänt, ett Celestron https://www.astroshop.se/teleskop/c...skop-mc-102-1325-az-goto-astro-fi-102/p,52615 med wifi + app -som ändå kräver manuell kalibrering. Och när det är gjort så har man frusit ihop totalt!
Jag har kollat på Seestar S50, som verkar uppfylla alla bekvämlighetskrav, men recensionerna antyder att det lämpar sig bäst för Månen. Jag vill åtminstone komma åt Saturnus och dess månar.
[EDIT] Jag lyckades inte ladda upp bilden, men det var ändå bara en skrytbild :)
 
He he, nästa gång tar jag med mina tjocka handskar med värmeslingor.
Det blir även fokus på att enbart få fram vintergatan och strunta i landskapet så länge.
 
Just vid fullmåne är det som sämst att fota vintergatan. Bäst vid nymåne. Om du har iPhone kan du ta ned appen PhotoPills som kan hjälpa dig se när vintergatan är som bäst och hjälpa dig planera hur vintergatan går sett till ditt landskap. Finns säker något motsvarande för Android.

Den mest "fotogeniala" delen av vintergatan är ju själva kärnan. Lite beroende på breddgrad och tid på året kan den vara synlig eller inte. Photopills anger om den är synlig eller inte där du är. Jag använder även SkyGuide eller Stellarium för att bättre visualisera Vintergatan och lämpligt klockslag.

Just nu är vintergatan synlig i nordväst och du kan använda Cygnus (svanen) för att hitta den. Brukar normalt använd ISO från 1600 och uppåt. F/1.8 och runt 8-10 sekunder om jag stackar. Annars typ ISO 800-1000, F/2.5 och 1-2 minuter om jag kör med startracker.
Oftast med fast 20 mm optik och separata exponeringar för himlen och bakgrunden. Sequator klarar till viss del jordens rotation men blir bättre resultat om man kör landskap och himlen separat.
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto