Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Seestar är en liten makalös manick men eftersom Jan ville använda befintlig utrustning så tog jag inte upp den, men för att fotografera svagare DSO så gör den detta till en väldigt låg kostnad. Det är i huvudsak att den har en anpassad astrokamera och inbyggda filter som gör att man sparar en 25000:- eller mer jämfört med lösa delar, nackdelen är väl att kameran inte har så många pixlar men ger fina bilder för webb mm.

Jag har tagit små steg mot en dedikerad astrorigg som ligger i den nedre prisklassen. Riggen kostade runt 10000:-, ASIAIR styrdatorn 4500:-, kameran 14000:-, guidekamera 3500:-, filter 10000:-, adaptrar, nätdelar, värmeband 5000:-. Jag har inget teleskop utan använder mina vanliga objektiv till min astrokamera. Tack vare styrdatorn kan jag sätta en plan på kvällen så fotograferar den de 3-5 objekt jag har angivit, så kan jag sova sött och bara tömma minneskortet på morgonen.

Man kommer till en brytpunkt efter att ha fotograferat de 15-20 ”lätta” objekten, det är ifs dessa som är bland de vackraste så nöjer man sig med detta och koncentrat sig på fåtalet så klarar man sig med sin vanliga utrustning. Men jag har också gått på bredden och fotograferat runt 250objekt mest i ren nyfikenhet och vill man då inte lägga in massa pengar så är Seestar ett bra komplement till den vanliga kamerautrustningen

Tack. Jag ser att det är bäst att lägga ner mina astrofotoambitioner pga kostnaderna och lägger nog istället pengarna på mitt senaste projekt, en gammal engelsk sportbil som också är ett ekonomiskt slukhål.

Bakom alla vackra rymdbilder ligger stora investeringar, främst i utrustning, så jag nöjer mig med att titta på andras alster och att se på det man kan se "live" i teleskopet.
Goto-funktionen är i alla fall praktisk att ha för att hitta olika objekt på stjärnhimlen. Jag tycker det är tillräckligt svårt att hitta även med hjälp av Stellarium i mobilen.

Senast ändrad:
Tack. Jag ser att det är bäst att lägga ner mina astrofotoambitioner pga kostnaderna och lägger nog istället pengarna på mitt senaste projekt, en gammal engelsk sportbil som också är ett ekonomiskt slukhål.

Bakom alla vackra rymdbilder ligger stora investeringar, främst i utrustning, så jag nöjer mig med att titta på andras alster och att se på det man kan se "live" i teleskopet.
Goto-funktionen är i alla fall praktisk att ha för att hitta olika objekt på stjärnhimlen. Jag tycker det är tillräckligt svårt att hitta även med hjälp av Stellarium i mobilen.
Fullt förståeligt.
Snygg bild på en vacker bil.
Jag är väl lite rädd för att hamna i en liknande återvändsgränd.
Därför är det bra att få råd och synpunkter här från både nybörjare och mer kunnigt folk.
Penningfrågan är givetvis viktig. Jag drar ändå en parallell.
Att videofilma någorlunda seriöst med ljud och allt eller fotografera fågel kan också blir väldigt dyrt. I de sammanhangen så är x tiotal tusenlappar för astroprylar klart försvarbart.

Det kan förstås dra iväg ordentligt, men en riktigt duglig astrofotosetup med en widefield-refraktor, en montering i "EQ5-klass" och eventuellt en dedikerad astrofotokamera och lite kringutrustning är inte i fotosammanhang jättepengar i jämförelsen med vad fågelgluggar och vanliga kameratoppmodeller kostar. Som nybörjare är det dock en djungel och det kan vara svårt att veta vad man behöver; det är stor skillnad om man vill fota starscapes, djuprymdsobjekt som nebulosor och galaxer eller planeter.

En bra start är en startracker och att köra med den kamera man har och kameragluggar, men nästa steg är en riktig montering, teleskop och astrokamera. Det som oftast rekommenderas då är att börja med en "widefield refraktor", dvs ett linsteleskop med moderat brännvidd. Ett okej sådant handlar inte om så många tusenlappar. En stabil montering är viktigt och där rekommenderar jag att köpa lite större än man tänkt sig. Jag köpte själv en EQ6R-Pro begagnad för 10k, 2019. Den klarar 20kg så man kan "växa i den". En dedikerad astrokamera har många fördelar; de flesta börjar med en färgkamera men en del (som undertecknad) vill sen gå vidare till mono. Med mono kan man fota med smalbandsfilter. Nackdelen är att det är lite mer pyssel och att man för "vanliga" bredbandsobjekt behöver fota dom med fyra filter L,R,G,B. Gillar man hantverket och pysslet är det också fördelen då man får större kontroll. Med smalband fotar man i gasvåglängderna Hydrogen-Alpha, Oxygen-II och Sulphur-III.

I början är det dock som sagt svårt att veta vad man behöver och kanske vad man vill fota så det är nog inte helt ovanligt att man köper på sig utrustning som man sen märker inte räcker till för det man vill, alternativt kräver hög inlärningströskel.

Man får ha en del tid intresse för att kunna ta sig till ”toppen”. Utrustningen kan man köpa, det är kanske den enklaste biten. För mig är det inte så mycket pengar nu och fotograferingen klarar nästan utrustningen själv. Det är mer den tid det tar att ta reda på vad man ska fotografera, när man ska fotografera, vilken brännvidd, vilka filter, vilka tider etc etc. När man väl har alla filer, kalibreringsfiler så gäller det att ha örnkoll hur dessa är fotograferade med vad och var de är lagrade. För när man något år senare ska slå ihop nya filer med gamla så måste man ha stenkoll. Jag har tre kalkylark som håller reda på allt. Nästa tids bov är att förfina sin redigering, ofta redigerar man inte en bild en gång utan det kan bli ett antal gånger.

Vacker bil, det är såklart också något som tar sin tid, men har man intresse så går det mesta

Min rekommendation för måne, djuprymd, sol etc är att skaffa en Skywatcher Adventurer GTI.
Ska du fota astroscape och väldigt vida vyer så skaffa en MoveShootMove.
Använd den kamera och objektiv du har. Stativ är ett måste med.
Du bör klara dig långt och länge med dessa verktyg.

ANNONS