Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Gjorde en test nu och det går att använda raw filer i Siril, iaf NEF. Jag stackade ihop några filer som jag tagit med min nikon som gav denna result.fit. Stackade med script Without DBF. Öppnade den result i Siril och då är bilden svart, men ändrar man från Linjär till AutoStrech så blir bilden grön, vilket är som förväntat. Jag har lagt denna result i min Dropbox om du vill testa, så ladda ner denna

Själv kom jag aldrig riktigt överens med Siril, så jag skaffade Pixinsight. Ett enkelt program för stackning av bilder är DeepSkyStacker, det har nog lite lägre tröskel än Siril, så det kan kanske vara värt att testa?

I grova drag så är det ju tre delar man gör i efterarbetet:

1. Sorterar alla bildfiler och plockar bort såna man inte vill ha med och stackar dem. Detta ska vara hyfsat lätt att fixa. Resultatet är en 32 bitars fil (oftast i formatet fits, som är det man som regel använder under processandet).

2. Processar datan vidare i ett program som fixar att processa linjär icke-stretchad data i 32-bitar (ex Siril, Pixinsight, AstroPixelProcessor, Startools m.fl.) och exporterar till en 16 bitars Tiff.

3. Den filen plockar jag sedan in i photoshop och gör lite mindre färg- och kontrastjusteringar, eventuellt lite brusbehandling osv (som "vanlig" bildredigering.

Vissa program fixar 1 och 2 (ex Siril, AstroPixelProcessor och Pixinsight) men det är många som kör Windows som använder DeepSkyStacker, då det är rätt lätt att komma igång med.

Tack för alla tips och råd! Det uppskattas.
Tutorials är nödvändigt. Det finns dock ett litet aber, att det som är självklart och enkelt för läraren kan vara svårt för eleven.
Jag pausar astrofoto nu och sysslar med andra projekt i stället.

ANNONS