Själv kom jag aldrig riktigt överens med Siril, så jag skaffade Pixinsight. Ett enkelt program för stackning av bilder är DeepSkyStacker, det har nog lite lägre tröskel än Siril, så det kan kanske vara värt att testa?
I grova drag så är det ju tre delar man gör i efterarbetet:
1. Sorterar alla bildfiler och plockar bort såna man inte vill ha med och stackar dem. Detta ska vara hyfsat lätt att fixa. Resultatet är en 32 bitars fil (oftast i formatet fits, som är det man som regel använder under processandet).
2. Processar datan vidare i ett program som fixar att processa linjär icke-stretchad data i 32-bitar (ex Siril, Pixinsight, AstroPixelProcessor, Startools m.fl.) och exporterar till en 16 bitars Tiff.
3. Den filen plockar jag sedan in i photoshop och gör lite mindre färg- och kontrastjusteringar, eventuellt lite brusbehandling osv (som "vanlig" bildredigering.
Vissa program fixar 1 och 2 (ex Siril, AstroPixelProcessor och Pixinsight) men det är många som kör Windows som använder DeepSkyStacker, då det är rätt lätt att komma igång med.
deepskystacker.free.fr
Its important to choose an astrophotography image stacking software that compliments your editing workflow and produces reliable results.
astrobackyard.com