Annons

Stjärnföljare, Enklare astrofoto, timelaps. Råd önskas.

Produkter
(logga in för att koppla)
Gjorde en test nu och det går att använda raw filer i Siril, iaf NEF. Jag stackade ihop några filer som jag tagit med min nikon som gav denna result.fit. Stackade med script Without DBF. Öppnade den result i Siril och då är bilden svart, men ändrar man från Linjär till AutoStrech så blir bilden grön, vilket är som förväntat. Jag har lagt denna result i min Dropbox om du vill testa, så ladda ner denna

Själv kom jag aldrig riktigt överens med Siril, så jag skaffade Pixinsight. Ett enkelt program för stackning av bilder är DeepSkyStacker, det har nog lite lägre tröskel än Siril, så det kan kanske vara värt att testa?

I grova drag så är det ju tre delar man gör i efterarbetet:

1. Sorterar alla bildfiler och plockar bort såna man inte vill ha med och stackar dem. Detta ska vara hyfsat lätt att fixa. Resultatet är en 32 bitars fil (oftast i formatet fits, som är det man som regel använder under processandet).

2. Processar datan vidare i ett program som fixar att processa linjär icke-stretchad data i 32-bitar (ex Siril, Pixinsight, AstroPixelProcessor, Startools m.fl.) och exporterar till en 16 bitars Tiff.

3. Den filen plockar jag sedan in i photoshop och gör lite mindre färg- och kontrastjusteringar, eventuellt lite brusbehandling osv (som "vanlig" bildredigering.

Vissa program fixar 1 och 2 (ex Siril, AstroPixelProcessor och Pixinsight) men det är många som kör Windows som använder DeepSkyStacker, då det är rätt lätt att komma igång med.

Tack för alla tips och råd! Det uppskattas.
Tutorials är nödvändigt. Det finns dock ett litet aber, att det som är självklart och enkelt för läraren kan vara svårt för eleven.
Jag pausar astrofoto nu och sysslar med andra projekt i stället.

Hej igen.
Jag kände för ett nytt försök med Siril.
Stackning med script gick bra enligt log.
Men filen result.fit går inte att öppna (eller hittas inte enl. log)

Jag bifogar en skärmdump.

Bilagor

• Dump error Siril.jpg
    Dump error Siril.jpg
    825.6 KB · Visningar: 10
Vet tyvärr inte vad det är, mitt Siril har fungerat utan problem

Skulle du kunna prova den fil som jag la på Dropbox?

Eller att du kan föra över din result på något sätt till mig

Enligt Sirils tutorial så ska filen ha tillägget .fits, i så fall saknas s i min fil.
Men filen är ju onekligen skapad av Siril.
Och i Deep Space Astros youtube video så är filtillägget .fit (som i min result.fit)

Jag ska nog testa med Deepskystacker. Men efter stackningen behövs ju ett annat program för att kunna dra i spakarna också.

Enligt Sirils tutorial så ska filen ha tillägget .fits, i så fall saknas s i min fil.
Men filen är ju onekligen skapad av Siril.
Och i Deep Space Astros youtube video så är filtillägget .fit (som i min result.fit)

Jag ska nog testa med Deepskystacker. Men efter stackningen behövs ju ett annat program för att kunna dra i spakarna också.
Min fil som jag skickade ovan heter också .fit så det är säkert rätt.

Prova DSS men jag gillade den aldrig, den tappade färgerna så jag gick till Sequator som jag tyckte var bättte än DSS och därifrån till Siri som jag tycker fungerar fint (iaf för mig)

Jag kan se på fit-bilden i ett program AvisFV.
Det ser ut som förväntat. Synd att Siril inte kan öppna sin egenproducerade fil. Kan ju vara en bug, gratisprogram är ju vad man betalar för.
Jag kan också spara filen i TIFF 16 bit

Om du startar Siril på nytt. Går till Open och markerar result.fit, väljer Open så får du alltså upp felmeddelandet ?

Om du startar Siril på nytt. Går till Open och markerar result.fit, väljer Open så får du alltså upp felmeddelandet ?
Precis. Även om jag startar om datorn.

Nu gjorde jag om "result" i AvisFV till TIFF 16 bit.
Och stretchade den i Siril.
Jag är nöjd med resultatet för att vara första gången.
Men det måste ju gå att öppna fit-filen direkt i Siril naturligtvis.

För att komma vidare behövs en startracker så att jag kan ta längre exponeringar med teleobjektiv.

Jag har en en mapp jag kallar Siril som är länkad till Siril. I den ligger de fyra filmapparna. In i dessa kopierar jag in de filer jag ska stacka och kalibreringsfilerna. När jag är färdig med min bild i Siril så är det enbart slutfilen jag sparar, mapparna tömmer jag och resten raderas. Om du gör enligt videon så plockar du bort stjärnorna halvvägs och därefter ska filen ut för redigeringen i tex LR tills den igen importeras till Siril för att på slutet lägga tillbaka en viss mängd stjärnor

Hittade detta som jag skrev ihop en gång som nybörjare och inte hade så mycket koll, men ändå en jämförelse mellan DSS, Sequator och Siril. Antar att testen är rättvisande då jag hade lika dålig koll på samtliga program 😂

Ikväll riktade jag min Canon R5 med 300mm f2.8 mot Orion nebulosa.
Innan molnen dök upp och slukade stjärnorna han jag med ca 100 bilder och skulle nog behövt en serie till.
Kameran har högupplösning och 1 s exponeringstid blir aningen för lång pga rotationen så jag testade med 0,5 s f2.8 6400 ISO.
Tog dessutom biases, darks, flats som programmet Siril helst vill ha.
Stackningen av RAW-filerna tog ca 15 min.

Det känns skönt att ha kommit igång och resultatet är jag nöjd med efter förutsättningarna. Nybörjare på astro med endast vanlig systemkamera utan speciell astroutrustning som egentligen är nödvändigt.

Kan vara kul att visa bilden (beskuren) som annars inte är något mästarprov.

Orion nebulosa

Bilagor

• OrionNebula_result_52s_web.jpg
    OrionNebula_result_52s_web.jpg
    1.7 MB · Visningar: 39
Va kul, grattis. Snyggt, men borde gå att få fram lite till, har du kört GHS i Siril?

För att inte överexponera kärnan så kan man sluta stretch för kärnan ungefär där du stannat, men fortsätta stretch för resten. Sedan slå ihop de två bilderna i tex PS

Va kul, grattis. Snyggt, men borde gå att få fram lite till, har du kört GHS i Siril?

För att inte överexponera kärnan så kan man sluta stretch för kärnan ungefär där du stannat, men fortsätta stretch för resten. Sedan slå ihop de två bilderna i tex PS
Tack för tips, ska definitivt spaka lite i GHS!

Härligt resultat. Jag gjorde samma sak för några dagar sedan, men jag tog lite över 700st bilder på 0.5s vardera och stackade. Så ja, du behöver nog lite till :)
"Bulan" hinner flytta sig över en stor del av bilden så det är svårt att hinna med jättemånga exponeringar.
Ikväll så kom molnen plötsligt och stängde så var det över... 😁

Tror ni att Siril kan klara av justeringen av t.ex 4 olika serietagningar om man vrider kameran tillbaks till startpunkten (bulans placering i sökaren) vid varje ny serie?

Flytta kameran då och då
"Bulan" hinner flytta sig över en stor del av bilden så det är svårt att hinna med jättemånga exponeringar.
Ikväll så kom molnen plötsligt och stängde så var det över... 😁

Tror ni att Siril kan klara av justeringen av t.ex 4 olika serietagningar om man vrider kameran tillbaks till startpunkten (bulans placering i sökaren) vid varje ny serie?

Ikväll riktade jag min Canon R5 med 300mm f2.8 mot Orion nebulosa.
Innan molnen dök upp och slukade stjärnorna han jag med ca 100 bilder och skulle nog behövt en serie till.
Kameran har högupplösning och 1 s exponeringstid blir aningen för lång pga rotationen så jag testade med 0,5 s f2.8 6400 ISO.
Tog dessutom biases, darks, flats som programmet Siril helst vill ha.
Stackningen av RAW-filerna tog ca 15 min.

Det känns skönt att ha kommit igång och resultatet är jag nöjd med efter förutsättningarna. Nybörjare på astro med endast vanlig systemkamera utan speciell astroutrustning som egentligen är nödvändigt.

Kan vara kul att visa bilden (beskuren) som annars inte är något mästarprov.

Orion nebulosa
Ser ju grymt ut! Bra mycket bättre än mina första försök!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto