Annons

Köp av ny Canonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

enga82

Aktiv medlem
Då mitt kamerahus (Canon 450D) med kitobjektiv (18-55mm) råkade ut för en olycka i somras behöver jag ersätta dessa och önskar därför lite tips,

Vad gillar jag att fota?
Fotar framförallt djur/natur/landskap/städer men även lite blandat annat

Vad tyckte jag om 450D + kitobjektivet?
Överlag nöjd, vissa lägen kunde jag känna att en kamera som kunde ta fler bilder/sek kunde var kul o ha (framförallt vid t.ex Valskådning)
Skulle gärna ha ett vdvinkelobjektiv 18 mm känns lite mkt.

Övrig utrusting?
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM
Speedlite 430EXII
Batterigrepp + extra batteri
Ett gäng SD kort i oliak storlekar ( såg att t.ex. 7d använder sig av Compact Flash? )


Budget?
Då jag hade en sk. Superförsäkring på kamera+objektiv på JapanPhoto så fick jag ut 7300 på det sen kan jag tänka mig ( och räknar med) att lägga en del extra, ev upp till lycka mycket till beroende på vad som verkar vara bästa valet. Pga av försäkringen ( och är även nöjd annars :) ) så kommer det inhandlas på JapanPhoto, alltså deras prisnivå.

Vad funderar jag på?
Eftersom jag har canon utrustning så är det ett Canon hus jag tittar på. De husen jag tittar på är framförallt 600D och 60D, men även 550D och 7D har jag kollat på( och om tycker nåt annat är värt att titta på så är jafg inte omöjlig). När det gällert objektiv så har de en del paket men har svårt att bestämma mig då jag har ett tele redan så är det väl framförallt ersättare för mitt gamla kit objektiv jag är intresserad av. Jag vill gärna ha ett vidvinkel objektiv med, men har funderat på Sigmas 8-16 mm tidigare så det är inte omöjligt att jag köper ett sådant senare..

Så... Just shoot
 
60d eller 7d. 60d har displayen som du kan vinkla och vrida på. Dessutom så skyddas den när du vänder den mot kameran. I övrigt så är väl 7d bättre på resten...tror jag


Skickat med en flaska billigt hembränt via golfströmmen
 
Äger både 60D och 7D och i valet mellan dessa skulle jag ta 7D alla gånger. Ingen större skillnad i bildkvalité, båda presterar fint, men sjuan känns mer gedigen. Bättre serietagning är bra för djur/fåglar.

Många framhäver den vinklingsbara skärmen på 60D. Tyckte också det verkade bra men för egen del tog det inte lång tid innan jag kom på att den nog inte kommer att användas till annat än att skydda displayen.

Så, som sagt, i valet mellan dessa tycker jag 7D. Även 550 och 600 är fina men om du är intresserad av foto och tar någon av dessa är väl risken att du ändå kommer att vilja uppgradera framöver.
 
Bättre seriebildstagning är ju trevligt, precis som danordgren skrev så tänker jag att om jag väljer 550 eller 600 finns risken att jag snart vill uppgradera ändå.

7D låter ju onekligen trevlig, tycker ni ( och andra) att det är värt en skillnad på 4000mot 60D ? Plus kanske en 1000 lapp till för att köpa ett gäng nya minnes kort ( för visst har 7d compaxct flash? ) mmotsvarande de jag redan har i SD / SDHC ?
 
Jag bytte upp mig från en 450D till en 7D för 2-3 veckor sedan. Det kommer jag aldrig att ångra, vilken underbar kamera.
 
Jag tror heller inte du kommer bli besviken om du väljer 60D även om 7D är snäppet vassare på det mesta. Du kommer uppleva den som betydligt rejälare, gedignare och allmänt mycket trevligare än 450D. Tog själv steget från 400D till 60D och är väldigt nöjd. Men har du behov av väldigt snabb seriebildtagning så är ju såklart 7D ett bättre val. Annars tycker jag du kan ta 60D och lägga mer pengar på optik.
 
Just nu lutar det åt att det blir en 60D, har dock ej varit och känt på dem vilket jag kommer göra innan jag köper. Anledningen är att jag känt med 450D att jag skulle vilja ha lite snabbare serietagnin, samtidigt känner jag att prisskillnaden upp till 7d är lite för stor och att jag hellre lägger det på objektiv. Som sagt detta kan ändra sig om jag får nån känsla när jag känner på husen, eller om nån kommer med ett inlägg att det verkar helt tokigt tänkt.

Så nu är då självklart nästa fråga :) Vilket objektiv, som jag skrev i första inlägget har jag ett tele (Canon 70-300) och har haft stora funderingar på ett vidvinkelobjektiv ( ev Sigma 8-16). Det jag tänkte i första hand nu är ett objektiv däremellan, för att ersätta mitt 18-55 som lämnades in tillsammans med den gamla kameran.

JapanPhoto har följande kit med 60D:

CANON EOS 60D med EF-S 18-55mm IS 9 985:-
Canon EOS 60D + EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM 11 275:-
Canon EOS 60D + Canon EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS 11 390:-
Canon EOS 60D + Tamron 18-270mm f/3,5-6,3 AF Di-II VC PZD 14 599:-
Canon EOS 60D + EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM 15 499:-

en annan möjlighet är att köpa huset löst 8 985:- och sen ev Canon 17-55 2.8 eller Sigmas motsvarighet,

Då jag har ett teleobjektiv känns inte Tamron kitet som ett val jag funderar på.
Inte heller det dyraste kitet känns som mitt första val då jag funderar på ett mer vidvinkligt objektiv redan.

Så shoot...
 
Enligt mig hittar du inte en bättre normalzoom till Canons crop kameror än 17-55 2.8 IS. Ett av mina absoluta favoriter. Sigma har en motsvarighet som också är väldigt bra, till mycket lägre pris. Men Canon har diverse små förderlar så som bättre kantskärpa, jämnare färgåtergivning, något säkrare AF och något bättre IS som jag har upplevt det.

Parar du någon av dessa med sigmas 8-16 och en telezoom så har du ett väldigt kompetent kit!

Båda passar ypperligt till såväl 60D som 7D, och vad gäller hus tror jag du avgör bäst själv vilket som passar när du testar i butik!

Mvh, Anton.
 
Enligt mig hittar du inte en bättre normalzoom till Canons crop kameror än 17-55 2.8 IS. Ett av mina absoluta favoriter. Sigma har en motsvarighet som också är väldigt bra, till mycket lägre pris. Men Canon har diverse små förderlar så som bättre kantskärpa, jämnare färgåtergivning, något säkrare AF och något bättre IS som jag har upplevt det.

Parar du någon av dessa med sigmas 8-16 och en telezoom så har du ett väldigt kompetent kit!

Båda passar ypperligt till såväl 60D som 7D, och vad gäller hus tror jag du avgör bäst själv vilket som passar när du testar i butik!

Mvh, Anton.

Med Sigmas motsvargihet antar jag att du menar Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM ? Verkar inte skilja så mycket mellan dem ~6500 istället för 8500?
 
Med Sigmas motsvargihet antar jag att du menar Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM ? Verkar inte skilja så mycket mellan dem ~6500 istället för 8500?

Precis. Nja, det är inga jättesummor kanske, men skillnaderna är inte så stora heller, det tydligaste är färgåtergivning och kantskärpa.

Å andra sidan är nog andrahandsvärdet vesäntligt högre på Canons, vilket motiverar det valet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.