Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köp av Minolta Dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)
Dimage 7 - nej!

Innan du väljer Minolta Dimage 7 så borde du titta på Olympus E-20P. Även om ett s.k. "fjällräven"-proffs i ett tidigare inlägg uttalat sig negativt om E-20P.
Har haft min E-20 i drygt två månader och tagit över två tusen bilder och trivs alldeles utmärkt med kameran.
Dimagen är billigare, plastigare och har en urusel sökare.
Olympusen är dyrare, känns mera som "en riktig kamera" i uppbyggnad och har en alldeles utomordentlig bra sökare. En sak som jag inte gillar hos Olympusen är den relativt långa "nerladdningstiden" till CF-kortet. Man vänjer sig.

Jag är intresserad av en dig kamera som klarar höga iso utan att bilderna blir bedrövliga. Är effekten av brus lika charmig som stora korn gör det dock inte så mycket. Efterssom ljusstyrkan på objektivet hos 7i är ganska dålig kommer jag nog fota mycket med iso 800. Är bruset mycket tydligt vid en sådan inst. och hur är det för E-20?

Svar till Sivert:

Dimage 7i pratar vi om, inte 7án ;-)
Optisk sökare vore inte dumt jifs, men den nya förbättrade sökaren på 7i är alldeles utmärkt.

kollade mycket på E-10 och E-20 innan jag bestämde mig för 7i.

här är anledningen för valet:

E-20 35mm-140mm (4x) 1190g. 129 x 161 x 104 mm
7i ... 28mm-200mm (7x) .505g.. 116 x 90 x 112 mm

E-20 19610:-
7i ... 12500:-

samma höga bildkvalite med betydligt mer zoom och i liten och lätt format till ett mycket bätttre pris. E-20 har fördelen av optisk sökare och något ljusstarkare optik. En E-30 för 15000:- med 28-500mm vore något ;-) fast helst inte över kilot då...

Så är det viktigaste optisk sökare och proffshus så är E-20 valet, vill du ha en smidig kamera med stor zoom så är 7i valet :)

mvh
/Kim

Senast ändrad:
Oscar skrev:
Jag är intresserad av en dig kamera som klarar höga iso utan att bilderna blir bedrövliga. Är effekten av brus lika charmig som stora korn gör det dock inte så mycket. Efterssom ljusstyrkan på objektivet hos 7i är ganska dålig kommer jag nog fota mycket med iso 800. Är bruset mycket tydligt vid en sådan inst. och hur är det för E-20?

2.8 vv och 3.5 i tele är väl ljusstarkt och inte dåligt?? väldans bra för att vara ett stort zoomobjektiv.

skicka mig din mejladress, så kan jag skicka en testbild i 800ISO :)

E-20 kan du glömma, den har bara upp till ISO320.

Hej Kim
Jag får önska dig lycka till med Minoltan och hoppas att du blir nöjd med den. Har vid flera tillfällen kollat dina album och tycker att de håller en mycket hög kvalite. En del av bilderna är kanske tagna med Dimagen t.o.m.

vh Sivert

Stort tack, Sivert!:) nä, fick ju kameran nyss jue..men det kommer in 7i bilder snart :)
info om vilken kamera jag använder står under varje bild :)

mvh
/Kim

Hur är D7i byggd? D7 kändes väldigt plastig. Vad jag förstår är chassit av magnesium vilket KÄNNS väldigt lätt och plastigt vilket det förstås inte är. Jag hade dock lite svårt för den super-plastiga känslan i fokus- och zoom-ringen.

stora delar av kåpan är plast, dock av bättre typ än på 7:an, känns inte så plastigt:) zoomringen är bättre, på 7:an var den sladdrig. den är av gummityp, så bra grepp är det.
focusringen är av plast..fungerar bra dock.

så här skriver http://www.cyberphoto.se/ om den detaljen:

Kamerans kropp är helt i metall och delar av kroppen kommer ut som kåpa, så många yttre sidor är i metall. Denna helgjutna konstruktion ger stabilitet.

Det tog tid

Nu har jag läst varje inlägg här tror jag, kanske inte de som handlade om uråldriga mobiltelefoner :)

Jag har varit sugen ett tag nu på D 7i men får nog vänta ett tag till... lycka till med din.

Min Minolta7 (fast utan i)

+Jag är jätte nöjd med min Minolta Dimage7,Ny sedan ett halvår ungefär och den är med mig jämt!
Den är verkligen rolig och lätt att jobba med.

-Den är ömtålig och skör, jag har haft min inne på reparation 2 ggr redan, varav den ena gången helt mitt fel då jag slog i kameran och hela zoomen blev skev. Ett måste är två laddningar bra batterier, jag har alltid en på laddning för den drar en hel del!
Kolla gärna in mina bilder OBS en del är tagna av systemkameran minolta 5000 också.
Lycka till!

Senast ändrad:
om du vill ha en kamera med lite brus så tycker jag att du ska leta efter en begagnad Canon D30. Ruskigt bra bildkvalitét, väldigt lite brus vid dom flesta iso's.

D30 är inte intressant p.g.a att det är en systemkamera, (tung, klumpig och känslig för smuts) använder endast 100ISO, vilket har minimalt brus på 7i/7, även 200ISO har mycket lågt brus på 7i/7.
det mesta av kåpan är av metall och inte plast som jag felaktigt skrev tidigare, de flesta knappar och manuella fokusringen plus sökare är dock av plast, likaså greppet och yttre delen av zoomen, resten är av metall, d.v.s större delen av kåpan.

Tack, Zlice och alla andra för kommentarerna!
angående skörhet på 7:an så är konstruktionen förbättrad på 7i.
mvh
/Kim

Kim7i skrev:
D30 är inte intressant p.g.a att det är en systemkamera, (tung, klumpig och känslig för smuts) använder endast 100ISO, vilket har minimalt brus på 7i/7, även 200ISO har mycket lågt brus på 7i/7.
det mesta av kåpan är av metall och inte plast som jag felaktigt skrev tidigare, de flesta knappar och manuella fokusringen plus sökare är dock av plast, likaså greppet och yttre delen av zoomen, resten är av metall, d.v.s större delen av kåpan.

Tack, Zlice och alla andra för kommentarerna!
angående skörhet på 7:an så är konstruktionen förbättrad på 7i.
mvh
/Kim

jag svarade på oscars inlägg längre upp på sidan där han frågade efter en kamera som är bra på högre isos.
Om du med klumpig menar ingenpocketkamera så håller jag med, men hanteringen av kameran är ju ruskigt smidig annars.
Känslig för smuts är det minsta den är, visst du kan få lite smuts på spegeln men det gör ju inget. Smuts på censorn är väldigt ovanligt.
Som jag förstår vill Oscar ha en kamera med lite brus på ljuskänsliga iso800? Inte iso 100 eller 200. Isåfall är ju t.ex. en begagnad D30 bra. Iso 400 har den ju i princip inget brus, 800 väldigt lite, men inte störande.

Mvh

Herman_D skrev:

jag svarade på oscars inlägg längre upp på sidan där han frågade efter en kamera som är bra på högre isos.
Om du med klumpig menar ingenpocketkamera så håller jag med, men hanteringen av kameran är ju ruskigt smidig annars.
Känslig för smuts är det minsta den är, visst du kan få lite smuts på spegeln men det gör ju inget. Smuts på censorn är väldigt ovanligt.
Som jag förstår vill Oscar ha en kamera med lite brus på ljuskänsliga iso800? Inte iso 100 eller 200. Isåfall är ju t.ex. en begagnad D30 bra. Iso 400 har den ju i princip inget brus, 800 väldigt lite, men inte störande.

Mvh

Japp..kom på att det var riktat till Oskar..lite för sent ;-)
Med klumpig menade jag att man måste använda flera objektiv för att få motsvarande brännvidd/ljusstyrka,
vilket känns klumpigt..och blir klart tyngre.
Smuts på sensoren var det jag syftade på..vet flera med digitala systemkameror som haft problem med just detta..men är man försiktig så fungerar det säkert bra.
400ISO ska 7/7i klara mycket bra enligt tester oxå..men 800ISO skulle jag inte använda iaf..7i är ju i övrigt lika stor som en systemkamera..men har då oxå en stor zoom inbyggt och ganska låg vikt.

mvh
/Kim

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar