Annons

Köp av första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

mikolm

Medlem
Hej.
Har som avsikt att skaffa mig min första systemkamera, behöver då självklart lite tips och råd om vad man ska satsa på.
Kameran kommer att användas för foto på motorfordon på land och på sjön. Men även på landskap.
Har tittat åt Nikon och Canon, pga av att folk i min närhet har dessa och man då (antar jag) kan låna linser osv av varandra.

Min tanke är att jag köper en relativt basic kamera först, och sen lägger lite mer pengar på linser, då jag hoppas att dessa vid senare behov av uppdatering av kamerahus kan återanvändas. Hur ligger det till med detta?

Vidare så har jag funderat på begagnat eller nytt. Skulle jag som nybörjare ha nytta av den senaste tekniken eller kan ett begagnat hus vara en bra start, och köpa ett trevligt objektiv.

Ja frågorna är många och jag hoppas på lite vägledning kring detta.

mvh

Hej.
Har som avsikt att skaffa mig min första systemkamera, behöver då självklart lite tips och råd om vad man ska satsa på.
Kameran kommer att användas för foto på motorfordon på land och på sjön. Men även på landskap.
Har tittat åt Nikon och Canon, pga av att folk i min närhet har dessa och man då (antar jag) kan låna linser osv av varandra.

Min tanke är att jag köper en relativt basic kamera först, och sen lägger lite mer pengar på linser, då jag hoppas att dessa vid senare behov av uppdatering av kamerahus kan återanvändas. Hur ligger det till med detta?

Vidare så har jag funderat på begagnat eller nytt. Skulle jag som nybörjare ha nytta av den senaste tekniken eller kan ett begagnat hus vara en bra start, och köpa ett trevligt objektiv.

Ja frågorna är många och jag hoppas på lite vägledning kring detta.

mvh

Den första frågan är hur mycket har du tänkt att handla för?
En budget är alltid bra att sätta (även om det ofta blir dyrare)

TAck för svaret.

Ja självklart ska jag sätta en budget.
Eller delbudget för till att börja med kamerahuset, och något tillhörande standardobjektiv som jag förstår kommer med de kameror som är aktuellt för den summan. Runt 5000kronor.
Vilken budget jag har på det böttre objektivet vet jag inte, utan mer vilken budget lär jag lägga på det, men detta kommer förmodligen att köpas i två omgångar.
Räcker detta som info?

Fler funderingar:

Finns det någon som helt anledning att titta på tex en begagnad D90 framför att köpa en ny kamera för samma pengar? för och nackdel?

Jag köpte min första systemkamera för ett tag sen, har använt bridgekameror i åratal men nu kände jag att det var dags, jag hade både råd och energin att ta fotograferandet mer seriöst. Jag valde mellan en Canon 50D eller Nikon D90 för ungefär 7-8000kr eller en Canon 7D för 11500kr (hittade ett demo-ex med full garanti etc). Jag tvekade inte utan la till några tusen och tog 7D. Jag ska ändå använda den i princip dagligen i flera år och jag kände att jag fick så mkt fördelar för de tusenlappar jag la till. Men jag hade inte kunna tänka mig betala så mycket mer än så. Totalt blev det väl 4000kr mer än jag hade tänkt mig, men jag ångrar mig inte! Ergonomin är lysande, så lätt hitta knappar och reglage och bildkvalité, AF etc är lysande. Så jag tycker du borde lägga till lite och ta tex D7000, 60D eller kanske 7D istället för de val du har framför dig. De är flera år nyare modeller än tex 50D/D90. Och just det, jag köpte till ett objektiv med bländare 2.8 istället för de bundlade objektiven som saknar det och det var ett mkt bra val, mkt roligare!

Fler funderingar:

Finns det någon som helt anledning att titta på tex en begagnad D90 framför att köpa en ny kamera för samma pengar? för och nackdel?

Hej igen

Ta det märka du känner verkar passa dig, kolla vad dina vänner har kan vara bra att kunna låna av varandra ibland.

Att köpa begagnat ser jag som en fördel om den inte är i dåligt skick. Ofta får du ett bättre pris och kanske lite tillbehör. Du får då pengar över till att köpa tex objektiv.

Själv köpte jag nytt när 500D kom med några objektiv och en hel del tillbehör, dyrt blev det.
Har just nu uppgraderat mig till FF men jag köpte denna gång en bra begagnad av en pålitlig säljare här på fotosidan. Är väldigt nöjd och sparade då en del.

Mitt råd är att se vad du får för pengarna kontra ditt behov.

Jag köpte min första systemkamera för ett tag sen, har använt bridgekameror i åratal men nu kände jag att det var dags, jag hade både råd och energin att ta fotograferandet mer seriöst. Jag valde mellan en Canon 50D eller Nikon D90 för ungefär 7-8000kr eller en Canon 7D för 11500kr (hittade ett demo-ex med full garanti etc). Jag tvekade inte utan la till några tusen och tog 7D. Jag ska ändå använda den i princip dagligen i flera år och jag kände att jag fick så mkt fördelar för de tusenlappar jag la till. Men jag hade inte kunna tänka mig betala så mycket mer än så. Totalt blev det väl 4000kr mer än jag hade tänkt mig, men jag ångrar mig inte! Ergonomin är lysande, så lätt hitta knappar och reglage och bildkvalité, AF etc är lysande. Så jag tycker du borde lägga till lite och ta tex D7000, 60D eller kanske 7D istället för de val du har framför dig. De är flera år nyare modeller än tex 50D/D90. Och just det, jag köpte till ett objektiv med bländare 2.8 istället för de bundlade objektiven som saknar det och det var ett mkt bra val, mkt roligare!

Ok.
Jag kommer dock inte att använda min kamera dagligen, förmodligen inte ens en gång i veckan i slutändan. Så D7 är inte aktuellt.
D90 begagnad kan jag tänka mig, men då är ju frågan om jag behöver denna eller kan lika görna lägga pengarna på en D3100 fast då ny.

Förklara gärna vad bländare 2.8 betyder.

Varför inte.................

.....tänka begagnat till en början. (som dom flästa gör när man skal ha sin 1:a bil) ???

Du kan kolla här på "FS-blocket". Det finns mängder av 1-2 år gamla Nikoner o Canoner för +- halva nypriset.

OM du ändrar dej låt seja innom ett år, och vill uppgradera/ändra; så är självfallet värdetapet oxå mycket mindre.

Be dina kompisar att hjälpa med utvärderingen av evnt. beg. köp.

Second hand är smart!!

Lycka till, vad du nå enn gör. / Emil

Val av första utrustning

Kamerahusen åldras relativt fort. Om man är nybörjare tycker jag därför att man kan satsa på ett billigt hus och lägga lite mer pengar på objektiv. Objektiven varar trots allt lite längre. Det man ska tänka på är dock att många tillverkare erbjuder i princip två olika sensorstorlekar APS-C och 24x36 Fullformat. Om man köper ett APS C hus och ett bra objektiv så ska man vara medveten om att det objektivet kanske inte passar på ett 24x36 hus om du upptäcker att du vill ha fullformat senare i din karriär. Tex hos Canon heter det EF-S. Detta gäller även tredjepartsobjektiv från företag som Sigma osv.

En annan sak att fundera är att välja ett märke som kan erbjuda de objektiv du vill ha i framtiden. På den punkten är det ingen tvekan om att Canon och Nikon har mest att erbjuda. Dessa erbjuder även objektiv med bildstabilisering i vilket kan vara bra.

Sony och Pentax erbjuder kameror med inbyggd stabilisering i huset där sensorn rör sig för att kompensera för microrörelser. Detta medför att man får bildstabilisering till alla objektiv. Detta gör din utrustning billigare för du kan använda gamla objektiv. Deras objektivsortiment är dock inte lika stort.

Just nu kommer alla tillverkare ut med sina nya modeller och då tror jag att man kan hitta utgående modell till lite lägre priser.

Lycka till med ditt val.

Kamerahusen åldras relativt fort. Om man är nybörjare tycker jag därför att man kan satsa på ett billigt hus och lägga lite mer pengar på objektiv. Objektiven varar trots allt lite längre. Det man ska tänka på är dock att många tillverkare erbjuder i princip två olika sensorstorlekar APS-C och 24x36 Fullformat. Om man köper ett APS C hus och ett bra objektiv så ska man vara medveten om att det objektivet kanske inte passar på ett 24x36 hus om du upptäcker att du vill ha fullformat senare i din karriär. Tex hos Canon heter det EF-S. Detta gäller även tredjepartsobjektiv från företag som Sigma osv.

En annan sak att fundera är att välja ett märke som kan erbjuda de objektiv du vill ha i framtiden. På den punkten är det ingen tvekan om att Canon och Nikon har mest att erbjuda. Dessa erbjuder även objektiv med bildstabilisering i vilket kan vara bra.

Sony och Pentax erbjuder kameror med inbyggd stabilisering i huset där sensorn rör sig för att kompensera för microrörelser. Detta medför att man får bildstabilisering till alla objektiv. Detta gör din utrustning billigare för du kan använda gamla objektiv. Deras objektivsortiment är dock inte lika stort.

Just nu kommer alla tillverkare ut med sina nya modeller och då tror jag att man kan hitta utgående modell till lite lägre priser.

Lycka till med ditt val.

Detta med olika sensorformaten APS-C och 24x36 Fullformat. Vilken prisklass på husen börjar 24x36 på? Är det proffs saker som kostar redigt med pengar så att troligheten att jag kommer att köpa sådant är väldans liten 40-50k?

Canon och Nikon är nog det jag kommer att välja mellan, var och kände på lite kameror idag och just nu känns Nikon som det jag faller för rent utseende mässigt och rent att hålla i. Pillade lite på D90 D5000 D3100.
Frågan är ju om en begagnad D90 är ett bra väl jämfört med att köpa en exempelvis ny D3100?

Det jag gillade med D3100 var att den var lite mindre än D90.

Detta med olika sensorformaten APS-C och 24x36 Fullformat. Vilken prisklass på husen börjar 24x36 på? Är det proffs saker som kostar redigt med pengar så att troligheten att jag kommer att köpa sådant är väldans liten 40-50k?

Canon och Nikon är nog det jag kommer att välja mellan, var och kände på lite kameror idag och just nu känns Nikon som det jag faller för rent utseende mässigt och rent att hålla i. Pillade lite på D90 D5000 D3100.
Frågan är ju om en begagnad D90 är ett bra väl jämfört med att köpa en exempelvis ny D3100?

Det jag gillade med D3100 var att den var lite mindre än D90.

Fullformatkamerorna kostar från 20000kr uppåt, ungefär. Begagnade ca 1/3-1/4 mindre.

D90 är en bra kamera, även om jag inte alltid varit helt nöjd med min. Jag tyckte det var lättare att få till bra bilder på halvautolägena på min förra D60 än på min D90.

En liten kamera är inte alltid en fördel. Det räcker ofta med att sätta på ett halvkilo tungt objektiv för att de ska kännas väldigt framtunga. Det är dock lätt åtgärdat genom att skruva på ett batterigrepp, det gör mirakel för handhavandet/ergonomin trots att kameran blir större.

Annars, känns Nikon rätt i handen och de tilltalar dig mer än Canon så tycker jag du ska köpa en.

En stooooor fördel med D90 är att den har inbyggd fokusmotor, vilket inte de billigare modellerna har. Min D60 t.ex. hade inte fokusmotor i kamerahuset, och jag upplevde detta som det enskilt största problemet med min D60 och uppgraderade till D90. Den inbyggda fokusmotorn öppnar upp för en större marknad av AF-objektiv, speciellt om man är ute efter begagnat. Och fokusmotorn i D90 tycker jag är väldigt rapp, snabbare än många AF-S objektiv utom kanske de i proffsklassen. Här är exempel på några objektiv som du inte får autofokus med på de billigare Nikonkamerorna:

- AF 50/1,8 (mycket bra och verkligt förmånlig)
- AF 50/1,4
- AF 85/1,8 (mycket bra och förmånlig)
- AF 85/1,4
- AF 35/2 (lär vara mycket bra och ganska förmånlig den med)
- Sigma 20/1,8, 24/1,8, 28/1,8
- AF 80-200/2,8

Mestadels är det fråga om objektiv med fast brännvidd. Några nya fasta objektiv har tillkommit med fokusmotor på sistone, men Nikon har valt att satsa på maximal ljusstyrka (f/1,4) och dessa kostar uppemot 14000-20000kr . Två undantag finns: AF-S 50/1,4, som fås för ca 3-4000kr, och AF-S DX 35/1,8, som kostar ca 2000kr. f/1,8-objektiven är verkligen bra - över dubbelt ljusstarkare än alla zoomar på marknaden - och fås till hyfsat förmånliga priser som passar en hobbyfotograf som behöver bra ljusstyrka och tycker om kort skärpedjup.

Fullformatkamerorna kostar från 20000kr uppåt, ungefär. Begagnade ca 1/3-1/4 mindre.

D90 är en bra kamera, även om jag inte alltid varit helt nöjd med min. Jag tyckte det var lättare att få till bra bilder på halvautolägena på min förra D60 än på min D90.

En liten kamera är inte alltid en fördel. Det räcker ofta med att sätta på ett halvkilo tungt objektiv för att de ska kännas väldigt framtunga. Det är dock lätt åtgärdat genom att skruva på ett batterigrepp, det gör mirakel för handhavandet/ergonomin trots att kameran blir större.

Annars, känns Nikon rätt i handen och de tilltalar dig mer än Canon så tycker jag du ska köpa en.

En stooooor fördel med D90 är att den har inbyggd fokusmotor, vilket inte de billigare modellerna har. Min D60 t.ex. hade inte fokusmotor i kamerahuset, och jag upplevde detta som det enskilt största problemet med min D60 och uppgraderade till D90. Den inbyggda fokusmotorn öppnar upp för en större marknad av AF-objektiv, speciellt om man är ute efter begagnat. Och fokusmotorn i D90 tycker jag är väldigt rapp, snabbare än många AF-S objektiv utom kanske de i proffsklassen. Här är exempel på några objektiv som du inte får autofokus med på de billigare Nikonkamerorna:

- AF 50/1,8 (mycket bra och verkligt förmånlig)
- AF 50/1,4
- AF 85/1,8 (mycket bra och förmånlig)
- AF 85/1,4
- AF 35/2 (lär vara mycket bra och ganska förmånlig den med)
- Sigma 20/1,8, 24/1,8, 28/1,8
- AF 80-200/2,8

Mestadels är det fråga om objektiv med fast brännvidd. Några nya fasta objektiv har tillkommit med fokusmotor på sistone, men Nikon har valt att satsa på maximal ljusstyrka (f/1,4) och dessa kostar uppemot 14000-20000kr . Två undantag finns: AF-S 50/1,4, som fås för ca 3-4000kr, och AF-S DX 35/1,8, som kostar ca 2000kr. f/1,8-objektiven är verkligen bra - över dubbelt ljusstarkare än alla zoomar på marknaden - och fås till hyfsat förmånliga priser som passar en hobbyfotograf som behöver bra ljusstyrka och tycker om kort skärpedjup.

Nu ska jag se om jag förstår rätt.
Fokusmotor i kamerahuset är att föredra framför att förlita sig på ett enbart i objektivet? Och om man satsar på ett kamerahus med fokusmotor, så slipper man enbart vända sig emot objektiv som har fokusmotor? Är det nödvändigt att ha fokusmotor i huset och i objektivet?

Vad är den stora skillnaden mellan D80 och D90? D90 kan filma, och det kan ej D80, rätt? I övrigt?

Vilka andra begagnade Nikon finns det med fokusmotor samt filmfunktion? Och då inte något över D90 i begagnatpris.

Slutligen, om jag nöjer mig med att förlita mig på fokusmotor i objektiver vad är det då för begagnat som kan vara värt att titta på? Då som är billigare än en D90 och små bröder till D80 möjligen?

Nikon har en snårig objektivdjungel, mycket enklare med Canon, där passar och fungerar alla med EF/EF-S-fattning fullt ut, undantag äldre inte åtgärdade Zigma, såvida man inte väljer en modell med större sensor, där passar inte EF-S. Visst finns det objektiv med fungerade AF till Nikons billigare kameror också , men tillgången är mycket mer begränsad än för Canon, övriga fabrikat finns ju i mindre antal på marknaden så det begränsar på ett annat sätt.

Jag satte mig att läsa Din första frågeställning...

... och tycker Du har formulerat Dina önskemål klokt. Jag skulle baserat på dessa rekommendera någon av följande kameror från Canon, för det är dom jag har lite erfarenhet från:

Det tyngsta kravet Du har är motorsport. Det sätter nivån direkt om Du frågar mig. Canon 5D går bort liksom alla i 100 och 1000-serierna. Du skall ha en snabb kamera med snabb autofokus och snabb serietagning samt möjlighet att ställa flytande autofokus som följer motivet.

Detta finner Du hos Canons semiproffs-serie med två siffror 10-60D. Den serien blev riktigt nice iom 40D då dom skrämde upp seriehastigheten till imponerande 6,3 bilder/sek. samt införde Digic III bildprocessor med förbättrad autofokus = 40, 50 eller 60D är bra grejor. Jag köpte min 40D för ca 4 veckor sedan här beggad för 3.500:- inkl vertikalgrepp i gott skick. Alternativet är givetvis de ännu dyrare nya, men titta även på beggad 1D mkII, som går att hitta oförskämt billigt ibland. Den är pressfotografernas värsting på sin tid och den är SNABB. Angelina Jolie, står ju liksom inte och väntar till Du får fokus...

Optik då? Tja... snabb USM är bra. Vet ju inte hur långt bort rejsarna är men ett schysst tele-zoom ur L-serien med USM-motor, tror jag. IS är bra eftersom Du kommer köra mycket handhållet. Stativ är inte så himla snabbjobbat, tycker jag, men det kan ju vara skit bakom kameran också *he he*. Beggat är bra. Får mycket för pengarna för det är dyra glasbitar nytt.
Jag kör med 70-200mm 4L USM utan IS. Har inte råd, så är det bara... Teleconverter är ett billigt sätt flytta ut brännvidden lite extra. Canon EF 1,4x II Extender, heter en schysst modell som nu börjar ramla lite för ny-nissarna har siktat på III:an och tycker väskan är tung...

Det är min rekommendation, efter att bla annat använt min förra 30D på MC-meets och cruising. 40an för bekänna färg nästa år, för mina Harley-bröder stannar liksom jag inne nu några månader... *flin*

Nån sissy från Nikon-träsket ;-) kan väl skriva nåra rader om motsvarande modell där... Men tusan vet om det finns nåt vettigt... *flinar och hukar mig*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar