Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KÖPA NYTT OBJEKTIV! hjälp mig någon? :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
Curt L skrev:
Jag föreslår ett Canon EF 100/2,8 USM Macro. Relativt ljusstarkt, snabb af, kostar strax över 5 tusen nytt. Har lyckats få ett flertal bra bilder med detta obj. under liknande förhållanden. Kanske hittar du ett begagnat billigare.

Det är ett smart val då får du ju även macro som är kul.

Robin Gyllander skrev:
Det är ett smart val då får du ju även macro som är kul.

Har riktigt svårt att se makrot som ett smart val till nämnda användningsområde. Då borde absolut 100/2.0 eller 85/1.8 vara bättre alternativ. Ett helt steg snabbare och märkbart snabbare AF. Men jag håller fortfarande mina pengar på 135:an... ;)

En 85 1,8 eller 100 2,0 borde vara ett bra budgetalternativ. det billigaste och bästa fasta telet som är lite längre är nog 200 2,8. Om du vill kompromissa lite så tror jag att en 85 1,8 och en Soligor konverter 1,4X är ett sjysst alternativ. Då får du två brännvidder till en penning av ca 4000. konvertern för ca 1500 och en begagnad 85:a för ca 2500. Soligors konverter skall vara mycket bra, men vet ej hur den fungerar ihop med en 85 1,8. Själv funderar jag på en sån till min 100 macro eftersom Canons egna inte fungerar ihop med den.

Det går bra att fota sport med fasta objektiv, man får bara välja lite vad man tänker fota och placera sig på därför lämpligt ställe.

Det enda vettiga med låg budget är att köpa en fast ljusstark glugg och använda den där hästarna är på lagom avstånd.

Jag tror ridhusen har lika dåligt ljus som många av dom hockeyhallar jag fotat i. Där räcker inte ens 2,8 till för att ge tillräckligt korta slutartider.

Då använder jag 135L eller Ef 85 1,8 lite beroende på humör. Den sistnämnda kan man få till ett i sammanhanget överkomligt pris begagnad.

Med 85 mm på en 400D mm når man ca 20 meter innan en hockeyspelare blir för liten för en användbar bild. Hästar är ju större så det borde gå lite till.

Vet inte vad du fotar med annars, men har du en zoomglugg så ta med den och testa vilken brännvidd som känns lagom.

Erik: qft

Jerry: Vad betyder qft?

HåGe: ... förkortning inom amatörradio, och betyder: "Skall jag avbryta sändningen?".

Jerry: I så fall undrar jag vad han menade? //Jerka

Fredrik: [som har missat poängen, och bara är hjälpsam]
Jag gissar att den avsedda betydelsen var "Quoted for truth" [Sidhänvisning]

Jag ville bara djävlas och tycker själv att det blev riktigt kul.

Lite allvar låg ändå bakom: jag avskyr den här barnsliga nät-jargongen. När jag inte förstår något så låter jag det oftast bara passera men ibland slår jag upp det (några versaler eller engelsk jargong). Tycker helt enkelt att det stoppar upp läsningen om man nu inte tillhör en tongivande generation. Lite oförskämt liksom.

Översättning och innebörd av: "Quoted for truth" fick vi dock inte. Snålt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar