Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KÖPA NYTT OBJEKTIV! hjälp mig någon? :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är inte så himla duktig på det här med objektiv, så jag hoppades att ni andra mer kunniga kunde hjälpa mig :)

Jag har en Canon Eos 400D... Jag är väldigt mycket i stallet och fotar hästarna såklart, vilket är djur som ofta rör sig mycket snabbt. Jag brukar även fotografera vid tävlingar, och nu närmar vi oss mörka tider vilket gör att tävlingarna är inomhus under dåliga ljusförhållanden och blixt bör ej användas! Dessutom brukar ekipagen eller hästarna vara långt bort så man bör kunna zooma rejält..

Jag behöver alltså ett objektiv som har AF, är snabb, bra skärpa och funkar utan blixt med dåliga ljusförhållanden...

Bör tilläggas att jag är student med MYCKET liten plånbok, haha...

SÅ..vad säger ni???? några tips??? =)

Jättesvårt.....

Student, snabb AF, innomhus, skygga hästar, liten plånbok, skärpa....håppas du är stadig på handen :)

Mitt bästa råd: En begagnad Sigma 70-200/2.8, med lite större plånbok Canon's d.o.
IS är ju knall, men kräver American Express e.d.

Jaga en Sigma; The billigst I can see :)
Problemet är att få säljer dom.......
/Erik J

ditt problem diskuteras redan i ett otal liknande trådar här på forumet...

Kort sagt: du kommer inte få ihop det - bra ljusstyrka och låg budget går inte ihop.

Dina behov uppfylls t.ex. med EF-S 17-55/2.8IS kompletterat med EF70-200.
Det första kan du använda i stallet där lite vidvinkel behövs ibland & bra ljusstyrka så du slipper blixt som skrämmer hästarna.
För tävlingarna finns tex EF70-200/4 eller EF70-200/2.8, båda finns med eller utan IS (stabilisator).

Dessa två objektiv uppfyller alla tekniska krav men kostar som sagt en slant. Finns såklart begagnat.

Om din budget inte klarar detta kan du leta efter begagnade objektiv av märken som Sigma, Tokina etc. Problemet är ffa att du söker bra ljusstyrka och sånt kostar en slant.

Jag skulle letat efter ett vidvinkelzoom samt ett 70-200 på beg-marknaden. Kanske starta med objektivet som medföljde kameran och köpa till ett 70-200?

Jag är osäker.....

Gutta skrev:
EF 135/2L. Ett av de finaste glasen du kan montera på din canon...Hittas begagnad för 6-7k.
...på om Sofia kann springa omkap med hästarna. Fastoptik i ridhus? Visst är 135/2 bra, Canon's vassaste (jag har den själv); men passar inte till detta, tycker jag.

Inte lätt att zooma med benen i ridhus :-(

Re: Jag är osäker.....

fujicanon skrev:
...på om Sofia kann springa omkap med hästarna. Fastoptik i ridhus? Visst är 135/2 bra, Canon's vassaste (jag har den själv); men passar inte till detta, tycker jag.

Inte lätt att zooma med benen i ridhus :-(

Såklart inte lättare med en fast än med en zoom. Men hon efterfrågar ljusstyrka, snabb AF och mycket "zoom"(jag läser tele). Detta i samma andetag som hon poängterar en liten budget. Enligt min mening är då 135:an den bästa "kompromissen". Hon får allt hon eftersträvar och lite till jämfört med alla jämförbara zoomar och ändå till ett billigare pris än nämnda zoomar. Men som någon ovan skriver. Eg är det bara att söka....för att då komma fram till att nämnda krav inte går hand i hand...Man får inte ljusstyrka snabb af och kanonskärpa med en liten budget... Min gissning är ju att även mitt förslag ligger över den tänkta budgeten?

Som de säger ovan: en omöjlig ekvation. IS hjälper inte så mycket heller eftersom det handlar om rörliga bilder. Enda alternativet är en 70-200/2.8-zoom (helst med IS i alla fall) och den kostar ju multum.

Nej, jag skulle istället fundera på hur jag tar mina bilder. Kanske går det att positionera sig bättre och köra en lite kortare objektiv med riktigt bra ljusstyrka. Och beroende på hur kraven på upplösning är kanske det går att beskära bilderna rätt rejält i efterhand.

Om deta låter som ett alternativ så skulle jag kolla på ett 85/1.8. Du får mycket bra ljusstyrka och ett objektiv med riktigt snabb AF. Att tvingas tänka lite mer varifrån och hur man tar bilden som man får göra med en fast optik gör också många fotografer gott. OM man köper ett begagnat 85/1.8 så kan man dessutom sälja det utan att förlora några större summor pengar (kanske inga alls) eftersom begagnatpriserna (gissningsvis under 3000) är stabila.

jag fotar dottern ofta i ridhuset och har provat olika objektiv. det som passar bäst utan tvekan är 50mm 1,4. glöm zoom, möjligtsvis kan du följa med ekipaget med kameran och knäppa i farten, du får bakgrunden oskarp och om du har tur hästen i fokus. Fotar du när det är mörkt ute blir det ännu svårare, ridhus brukar inte ha någon hockeybelysning direkt. Jag bifogar ett exempel på bild som i och för sig är taget med zoom efter längre träning. 50 mm är annars bra om du står vid ena långsidan, det blir perfekt avstånd mot andra långsidan. /mats

Bilagor

• hoppbild.jpg
    hoppbild.jpg
    28.4 KB · Visningar: 600
Jag föreslår ett Canon EF 100/2,8 USM Macro. Relativt ljusstarkt, snabb af, kostar strax över 5 tusen nytt. Har lyckats få ett flertal bra bilder med detta obj. under liknande förhållanden. Kanske hittar du ett begagnat billigare.

Curt L skrev:
Jag föreslår ett Canon EF 100/2,8 USM Macro. Relativt ljusstarkt, snabb af, kostar strax över 5 tusen nytt. Har lyckats få ett flertal bra bilder med detta obj. under liknande förhållanden. Kanske hittar du ett begagnat billigare.

Hur hade du tänkt dig nu?

Damoor skrev:
Hur hade du tänkt dig nu?

Min tanke var helt enkelt att ge ett råd till trådskaparen:

"Jag behöver alltså ett objektiv som har AF, är snabb, bra skärpa och funkar utan blixt med dåliga ljusförhållanden...

Bör tilläggas att jag är student med MYCKET liten plånbok, haha..."

EF 100/2,8 - Passar 400D
EF 100/2,8 - Har AF
EF 100/2,8 - Snabb - har USM-motor - relativt ljusstark (i förhållande till många zoomar)
EF 100/2,8 - Liten plånbok, ja här blir det lite svårare men billigare än någon 70-200/2,8

Edit: EF 100/2,8 - bra skärpa enligt flera oberoende test, t.ex. på Cyberphoto.

Curt L skrev:
Min tanke var helt enkelt att ge ett råd till trådskaparen:

"Jag behöver alltså ett objektiv som har AF, är snabb, bra skärpa och funkar utan blixt med dåliga ljusförhållanden...

Bör tilläggas att jag är student med MYCKET liten plånbok, haha..."

EF 100/2,8 - Passar 400D
EF 100/2,8 - Har AF
EF 100/2,8 - Snabb - har USM-motor - relativt ljusstark (i förhållande till många zoomar)
EF 100/2,8 - Liten plånbok, ja här blir det lite svårare men billigare än någon 70-200/2,8

Edit: EF 100/2,8 - bra skärpa enligt flera oberoende test, t.ex. på Cyberphoto.

1. 100mm räcker inte
2. 80-200/2.8L kostar 5000kr, alltså lika mycket som EF 100/2.8

Ett möjligt problem med makrot är möjligen att AF inte är direkt blixtsnabbt.

Om man nu går den vägen (typ som jag föreslog tidigare) finns ju också 100/2 som kostar som 85:an jag pratade om men har aningens längre brännvidd. Svårare att hitta begagnat dock.

Ett begagnat 80-200/2.8 var annars ett lysande förslag. Jag vet inte varför jag inte tänkte på det sällv - jag sålde mitt rätt nyligen. Jag kan intyga att bildkvaliteten är lysande. AF är inte rekordsnabb, men antagligen tillräckligt bra. VÄLDIGT mycket kvalitet för pengarna.

Damoor skrev:
1. 100mm räcker inte
2. 80-200/2.8L kostar 5000kr, alltså lika mycket som EF 100/2.8

1. !00 mm (= 160 mm på 400D) kan räcka gott i stallet samt på tävlingar om inte ridhuset är alltför stort, och man kan positionera sig på rätt avstånd från banan.

2. Du har rätt, 80 - 200 är ett bra alt. till samma pengar.
Mvh/Curt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar