Annons

Justera skärpa i efterhand? (Nikon D850)

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan tilläggas att för stillasittande makro så kan Nikonfunktionen användas för att ta en serie bilder för att i efterhand välja ut den bild där fokus sitter perfekt, man behöver inte slå ihop flera till en bild om man inte önskar ett större skärpedjup

Jag hade dock hoppats att den hade haft fokusgaffling, dvs att man ställde in en serie av 3 och så hade den förskjutet fokus något mellan dessa 3 bilder, som man kunde använda mer till vanlig fotografering (liknade exponeringsgaffling), utan att vid varje serie måste ange inställningar, tror iaf inte att man kan använda 850 på detta sätt

Ja, det hade varit en användbar funktion.

Som nämnts redan så är "skärpa" ett relativt begrepp. En bild som upplevs oskarp kan upplevas ha bra skärpa om den förminskas eller betraktas på längre avstånd, och förstorar man en bild med bra skärpa tillräckligt mycket blir den också oskarp eller så börjar man se enskilda pixlar.

Bland andra Google har annars tagit fram programvara som faktiskt kan återskapa skärpa från ett oskarpt original, det ska till och med gå att "avpixla" pixlade bilder. Jag har för mig att liknande funktioner finns i en del bildbehandlingsprogram också.
Jag tror det bygger på extrapolering av värden i befintliga pixlar och intelligenta gissningar av programmet men att resultatet inte nödvändigtvis kommer att överensstämma helt med originalmotivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar