Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Julia in Action

Produkter
(logga in för att koppla)
Christer,
omröstning fungerar nog inget vidare...
Däremot kunde fotografen och vi andra diskutera,
EDITERA bilden så att den sublima "gränsen" blev tydligare.

Däremot var det lysande att radera kommentarerna
eftersom de inte har på Fotosidan att göra.
 
Personligen, tyckte jag att bilden ganska klart definierade vad en objektifiernade bild är.

Om denna sida vore en demokrati skulle jag protestera viltsint om bilden togs bort. Skulle vi göra det är vi inne på en moralisk censur. En censur som är godtycklig och väldigt obehaglig.

Tycker själv att det är på gränsen att ta bort bilden enligt sidans regler.

MVH
Olav
 
Bilden från tidtabellen får mej att tänka på dotterns specialarbete om Anorexi... för övrigt var den väl inte speciellt stötande. Skulle kunnat vara reklam för vilket jeansmärke som helst...

Apropå fotografer som inte skulle få vara med på fotosidan, vad skulle redaktionen göra om Sally Mann dök upp som Maria Larsson o publicerade:

http://www.sallymann.org/colour.jpg

Det är ju bilder som man knappt törs ha i cachen idag...
 
christian veltman skrev:
Däremot kunde fotografen och vi andra diskutera,
EDITERA bilden så att den sublima "gränsen" blev tydligare.
Men det står ju fotografen fritt - det är väl bara att beskära den tex och ladda upp på nytt.

Funktionen att byta bildfil på en redan uppladdad bild kommer jag ta bort, eller hellre hitta på något kreativt så man ser tidigare versioner - det blir helsnurrigt i kommentarerna om man ändrar förutsättningarna mitt i.
 
hansen2 skrev:
Den dag FS tillåter porr kommer man få riktigt rejäla kapacitetsproblem.
Porren har blivit vad skiten är för flugorna ... den drar stora skaror besökare.

/Johan

Porrsökarna har nog ingen svårighet i att hitta riktiga porrsidor.
Titta på photosig.com, de har en bildkategori för erotik, visst finns det "porriga" bilder där men också riktigt snygga "konstnärliga" bilder som innehåller blottade kön. Jag vill då kunna se även sådana bilder om det är ett snyggt "hantverk"
 
clindh skrev:
Funktionen att byta bildfil på en redan uppladdad bild kommer jag ta bort, eller hellre hitta på något kreativt så man ser tidigare versioner - det blir helsnurrigt i kommentarerna om man ändrar förutsättningarna mitt i.

Tips: http://www.foto.se
där kan man lägga ut flera versioner av samma bild... det är ett rätt bra system om man vill köra svartvita o annorlunda beskurna varianter osv av samma bild... Där kan du nog sno... eh... inspireras av en del kod...
 
Och varför skulle den där Saudek vara OK att visa på fotosidan? Är det för att han till skillnad från andra porrfotografer får betalt av nån annan än nån "Bert Milton"-typ? Jag tar ingen ställning vad det gäller porr i allmänhet men inte hör det väl hemma på fotosidan? Jag tycker det är bra att dom styrande på fotosidan kör med hårda tyglar för om man släpper det fritt så samlas som nån skrev flugorna runt sockerbiten.
 
HDFS) (KGS skrev:
Bilden från tidtabellen får mej att tänka på dotterns specialarbete om Anorexi... för övrigt var den väl inte speciellt stötande. Skulle kunnat vara reklam för vilket jeansmärke som helst...

Apropå fotografer som inte skulle få vara med på fotosidan, vad skulle redaktionen göra om Sally Mann dök upp som Maria Larsson o publicerade:

http://www.sallymann.org/colour.jpg

Det är ju bilder som man knappt törs ha i cachen idag...

Fy attan!

/Johan, med nytömt cacheminne
 
Jag reagerade precis som johan på sallymann bilden och clearade cachen direkt (jag sitter dessutom på jobbet). Men egentligen är väl bilden inte så farlig, eller (i panik klickade jag bort och tittade inte så noga)? Det är väl snarare missbruket av typen av bilder och sådana där man gått längre som får en att reagera som man gör. Det är trist att det skall behöva vara så.

/Richard
(som nyligen tvekade att skicka en bild på sin 6 månader gamla dotter i badbaljan till svärmor)

Edit: (Marcus Carlsson blev anklagad för ett och annat när han publicerade denna
www.photo.net)
 
Senast ändrad:
Galaxens President skrev:
Jag reagerade precis som johan på sallymann bilden och clearade cachen direkt (jag sitter dessutom på jobbet). Men egentligen är väl bilden inte så farlig, eller (i panik klickade jag bort och tittade inte så noga)? Det är väl snarare missbruket av typen av bilder och sådana där man gått längre som får en att reagera som man gör. Det är trist att det skall behöva vara så.

Vid närmare eftertanke var den nog inte så farlig. Förmodligen reagerade jag med ryggmärgen och tömde cacheminnet pga alla pedofilskriverier. Vilken rysare om säkerhetschefen knackar en på ryggen och vill ha ett allvarligt samtal!

/Johan
 
Det är kanske en helt annan diskussion, men nånstans slår pendeln över o allt blir "farligt". Vem törs ta en bild på stranden av ett naket, lekande, barn år 2004? I min fars fotoalbum finns mängder av såna bilder... på mej *s* o jag tror inte nån ens tänkte på porr i sammanhanget... *s*

Sally Mann e väl en världsberömd fotograf som många har på sin lista över favoritfotografer... bilden jag länkade till e väl inte den "värsta" i hennes kollektion, men i det sammanhanget tycks t o m nojiga amerikaner acceptera det som konst... världen är inte lätt att begripa alla gånger.
 
Vissa bilder får lite väl hårda påhopp som dom inte alls förtjänar.

En sann fotograf skall inte ha några som helst problem att se ett Man eller Kvinnokön på bild.

Det är sjukt att så fort det är naket på bild så ska folk ta det som porrnografi.

Själv fick jag ta bort en bild på min dotter som någon tyckte va porrig.

Men jag tror att det är av ren avundsjuka som många ger den destruktiva kritik som utdelas på vissa bilder och personer här på FS. Eller så är dom bara elaka personer som gillar att slå ner på andras arbete.

- Kritik kan uträtta en del, uppmuntran kan uträtta mer.
 
Tompas skrev:
Vissa bilder får lite väl hårda påhopp som dom inte alls förtjänar.

En sann fotograf skall inte ha några som helst problem att se ett Man eller Kvinnokön på bild.

Det är sjukt att så fort det är naket på bild så ska folk ta det som porrnografi.

Själv fick jag ta bort en bild på min dotter som någon tyckte va porrig.

Men jag tror att det är av ren avundsjuka som många ger den destruktiva kritik som utdelas på vissa bilder och personer här på FS. Eller så är dom bara elaka personer som gillar att slå ner på andras arbete.

- Kritik kan uträtta en del, uppmuntran kan uträtta mer.

En annan fråga som också är relevant är varför man lägger upp bilder på blottade kön. Är det för att man tycker att just det motivet är spännande och utvecklande och att man behöver hjälp av andra fotointresserade, eller är det för att provocera till den här typen av diskussioner?

Sen vill jag gärna instämma i någons kommentar om att det borde diskuteras mer om bilder som visar våld och förnedring och framförallt alla självmords- och ångestglorifierande bilder på tonåringar. De gnuggar mig verkligen åt fel håll...

/Daniel
 
Galaxens President skrev:

Edit: (Marcus Carlsson blev anklagad för ett och annat när han publicerade denna
www.photo.net)

Jo, jag drog igång en stor debatt utan att jag ens trodde det när jag tog bilden.

Jag tycker det är synd att människan har idag blivit så färgad av media. Skulle djuren kunna läsa på fotosidan skulle de asgarva åt oss.

/ Marcus
 
Jag tycker det är fel av fotosidans redaktion att plocka bort "Julia in Action".

Jag vill inte angripa redaktionens rätt att plocka bort bilder. De har sina visioner om sidan och ett övergripande ansvar för innehållet. Och fotosidan är ur de allra flesta synvinklar en stor succé som redaktionen/grundarna skall ha all heder av.

Hur jag än anstränger mig kan jag inte bli upprörd över Julia in Action. En naken person i en utmanande pose. Provocerade, ja. Porrig, kanske. Konstnärlig, kanske. Som har sagt tidigare här tolkas bilden olika av olika människor. Men är det en anledning att "censurera" en bild i en community som går ut på att dela med sig av sina bildalster och låta andra fotointresserade kritisera dem.
Med den (utmärkta) grundidén tycker jag att man måste ha högt till tak när det gäller bildinnehållet. Likaså måste alla medlemmar tåla att vissa bilder som laddas upp kan upplevas som stötande för den enskilde medlemmen. Annars tycker jag att man får nöja sig med att titta på sina egna bilder.

De diskussioner som förts angående nakenbilder och "flickfotografi" har gjort att jag -som relativt långvsrig medlem - upplever att sidan i vissa stycken är på väg in i att bli "Politik- och moralsidan" istället för fotosidan. Intressanta ämnen att diskutera, men inte om det resulterar i att jag är osäker på om jag kan ladda upp en bild på en naken människa (jag har inte laddat upp några nakenbilder så ni behöver inte kasta er på min profil :).

Till fotosidans redaktion: Jag uppskattar ert arbete och tycler att ni har gjort en fantastskt jobb med fotosidan. Jag respekterar att ni enväldigt tar bort bilder när ni bedömer att det bör ske och inser att detta innebär svåra gränsdragningsproblem. Men jag tycler att ni i det här fallet har varit för snäva i er gränsdragning.

Mvh

F
 
Nu han jag inte se bilden i början men med min bild som jag visar här fick jag bara någon enstaka som tyckte "hon ser ut som ett luder"

Sen blev bilden aningen för mörk men det var en teknisk miss från mig. Annars fick jag bra kommentarer på denna men tog bort den då jag inte var riktigt nöjd.

Bilden hade rubliken
Like God
 

Bilagor

  • resize of like god.jpg
    resize of like god.jpg
    10.6 KB · Visningar: 1,935
John, din flicka visar inte så mycket av könsorganet. Julia särade på benen och man kunna ana klitoris. Det är kanske därför en del blev så "arga". Hade hon inte särat på benen hade en del kanske kunnat accepterat bilden.

/ Marcus
 
Brummelisa skrev:
Jo, jag drog igång en stor debatt utan att jag ens trodde det när jag tog bilden.

Jag tycker det är synd att människan har idag blivit så färgad av media. Skulle djuren kunna läsa på fotosidan skulle de asgarva åt oss.

/ Marcus

Japp, jag var en av de som skrev att den kändes lite porrig, klart det kanske var en dum formulering men det var det som det kändes som, med porrig menar jag en avslöjande pose och oförlåtande ljus, klart det är kanske inte en rättvis def. av porr så jag kanske var ute och cyklade lite när jag använde den.

Jag la dock till vad jag skulle velat se istället och jag tror det är viktigt, det är enkelt att säga att man tycker att något är kasst men lite svårare att säga hur man skulle gjort själv.

Sen tycker jag att en del av kommentarerna var i väl häftigaste laget och rent ut taskiga.

(jag har förövrigt inget emot porr i olika former, de har ett klart syfte, som i och för sig skiljer sig en del från andra typer av fotografi).

mvh Anders
 
Chrillan04 skrev:
Varför är ett manligt könsorgan okay men inte ett kvinnligt? Här på FS finns det ett antal exempel på bilder där det manliga organet syns klart och tydligt utan att det skapar dessa "tittarstormar".

Därför att det helt enkelt handlar om att göra något med finess. Nakenhet är vackert så länge man har ett syfte, ett budskap, och kan leverera det. Gällande den raderade bilden, så kändes det mest som att fotografen ville provocera. Kanske hade det blivit andra kommentarer om han hade skrivit en bildtext till.
 
Fan, så går det när man sover för länge. Jag har missat både bilden och hela diskussionen.
Attans!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.