Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Julia in Action

Produkter
(logga in för att koppla)
Röd glödlampa... *antecknar också så pennan glöder* Intressant... Kommer att passa perfekt med den röda plyschsoffan, de svarta sidenlakanen, guldspegeln i taket och diskokulan...

/Pontus
 
Pongu skrev:
Röd glödlampa... *antecknar också så pennan glöder* Intressant... Kommer att passa perfekt med den röda plyschsoffan, de svarta sidenlakanen, guldspegeln i taket och diskokulan...

/Pontus

Glöm inte de rosa stormönstrade horhustapeterna:)
 
Pongu skrev:
Röd glödlampa... *antecknar också så pennan glöder* Intressant... Kommer att passa perfekt med den röda plyschsoffan, de svarta sidenlakanen, guldspegeln i taket och diskokulan...

/Pontus

...och lite leopardmönster kanske?
känns som det är porrigt också.
 
en metafor för skillnaden mellan porr och erotik;

porr= en påse med massor med billig choklad ( som mest består av socker, knappt nåt kakao)
erotik= och en liten bit mörk choklad av hög kvalite
 
ariadne skrev:
en metafor för skillnaden mellan porr och erotik;

porr= en påse med massor med billig choklad ( som mest består av socker, knappt nåt kakao)
erotik= och en liten bit mörk choklad av hög kvalite
I höstas började jag köpa 70% choklad, idag känns den som vilken mjölkchoklad som helst och jag har sedan ett tag gått över till 85% som även den börjar kännas rätt sliskig nu.

/Richard (som skriver i metaforer)
 
jag har icke suttit mig igenom de 8 sidorna inlägg som man kanske borde för att kasta sig in här. men jag ville bara säga min mening om de hela.

eftersom de hela började med bilden "juila in action" o jag var en av de som sågade den, så tänkte jag säga vad jag menade. om såna bilder och poser ska funka så kan de inte se så billigt ut. den ser alldeles för alldaglig ut, precis som anna sa(fast hon blandade in en massa naturprodukter från sydamerika). för att de ska funka måste de vara seriösare ljussättningen, bättre lyster o färger. helt enkelt proffsigare.

blir nakenfoto för simpelt tappar de i känsla o blir porrigt(alla som någonsin bläddrat i en tidning av de slaget vet hur dessa bilder ser ut)
 
bengt luthman skrev:
jag har icke suttit mig igenom de 8 sidorna inlägg som man kanske borde för att kasta sig in här. men jag ville bara säga min mening om de hela.

eftersom de hela började med bilden "juila in action" o jag var en av de som sågade den, så tänkte jag säga vad jag menade. om såna bilder och poser ska funka så kan de inte se så billigt ut. den ser alldeles för alldaglig ut, precis som anna sa(fast hon blandade in en massa naturprodukter från sydamerika). för att de ska funka måste de vara seriösare ljussättningen, bättre lyster o färger. helt enkelt proffsigare.

blir nakenfoto för simpelt tappar de i känsla o blir porrigt(alla som någonsin bläddrat i en tidning av de slaget vet hur dessa bilder ser ut)

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur du skrev, men debatten startade väl antagligen för att en del av kommentarerna hade inte med bilden att göra alls. Det var kanske 10-15 kommentarer, men endast max 2-3 som var konstruktiva.

Kommentarer som det första inlägget i den här långa debatten var som sagt inte så smarta utan bidrar bara till att man inte vågar ladda upp bilder som kanske inte "platsar" här för att kunna lära sig att bli bättre.

/ Marcus
 
bengt luthman skrev:
blir nakenfoto för simpelt tappar de i känsla o blir porrigt(alla som någonsin bläddrat i en tidning av de slaget vet hur dessa bilder ser ut)

Jo, det är väl alla överens om, men då återkommer vi ju till problemet. Försöker en nybörjare fota naket/erotik blir det ofta simpelt till en början, och då luktar det porr om det hela. Så hur ska han/hon lära sig? Börja fota påklätt tills man uppnått en viss klass? Ska naket alltså reserveras bara för riktigt duktiga fotografer?

/Pontus
 
Pongu skrev:
Jo, det är väl alla överens om, men då återkommer vi ju till problemet. Försöker en nybörjare fota naket/erotik blir det ofta simpelt till en början, och då luktar det porr om det hela. Så hur ska han/hon lära sig? Börja fota påklätt tills man uppnått en viss klass? Ska naket alltså reserveras bara för riktigt duktiga fotografer?

/Pontus

fast att man väljer att ha med det allra heligaste i bild har ju inget med och göra om man är nybörjare eller ej. väl?

bilder som har ett porrigt stuk ( men inte visar det allra heligaste) känns inte försvarbart att ta bort dock. det blir lite för flummigt argument. tycker jag. att man däremot blottar könsorganet är ju ett rätt konkret argument.
 
ariadne skrev:
...och lite leopardmönster kanske?
känns som det är porrigt också.

Precis så är det, sa grannen som tittade in o tjuvläste diskussionen, han e för snål för att ha eget modem... o glöm inte stolpen sa han, vad han nu kan mena med det??

© grannen
 

Bilagor

  • redlightzno2.jpg
    redlightzno2.jpg
    23.7 KB · Visningar: 583
HDFS) (KGS skrev:
Precis så är det, sa grannen som tittade in o tjuvläste diskussionen, han e för snål för att ha eget modem... o glöm inte stolpen sa han, vad han nu kan mena med det??

© grannen

grannen ja. han är omöjlig!
usch! fy!
 
För mig är tonen i bilden avgörande för om det är porr eller inte.
Tror inte man kan definiera bilder som porr beroende på vad exakt de visar.

Julia bilden tog jag mig friheten att editera men den fick inte vara kvar (upphovsrättsligt intrång)
ville egentligen visa hur samma bild kan vara porrig eller "konstnärlig" eftersom mycket beror på behandligen av bilden (läs PS).
 
christian veltman skrev:
För mig är tonen i bilden avgörande för om det är porr eller inte.
Tror inte man kan definiera bilder som porr beroende på vad exakt de visar.

Julia bilden tog jag mig friheten att editera men den fick inte vara kvar (upphovsrättsligt intrång)
ville egentligen visa hur samma bild kan vara porrig eller "konstnärlig" eftersom mycket beror på behandligen av bilden (läs PS).


jo, absolut.
men du hade väl skapat rätt kraftig skugga över den heliga delen också.

men visst gör det mkt med ljusättning, komposition osv osv. men då blir det samtidigt ett annat motiv också? lite iaf.

jag menar bara att en bild med en fullt påklädd kvinna (eller man) kan ha ett väldigt porrigt uttryck, men att ta bort den känns mindre tänkbart.
 
FS skriver att vi inte ska ladda upp bilder om vi bara vill visa upp vår fina katt (eller är det hund?).
Gäller det inte andra saker också? Hattar, sommarstugor, soffor, muffar...?
När jag ser på en bild ser jag på stämningen i bilden, färger, ljus, linjer. Ger dessa en kick i form av en skönhetsupplevelse - inte: pirrar det till i de nedre regionerna?
Ibland kan det förstås vara innehållet som dominerar över formen i en bild. Dvs. är innehållet originellt? Säger bilden något nytt, något vi inte visste förut?
När det gäller porträtt och bilder av människor öh. vill jag att personens karaktär ska skymta fram eller bidra till at ge bilden dess stämning. (Stellan Karlssons bild av en naken kvinna som går över en äng är väldigt stämningsfull, trots att personens karaktär inte framträder direkt. Men hon verkar rakryggad och stolt - till skillnad från damen på den bild som var ursprunget till den här debatten. En bild jag bara såg som tumnagel, men det räckte för min del, tack.)
Är stämningen alltså: Titta vad jag har mellan benen (ofta inga stora nyheter där), ljuset pang på, linjerna hit och dit, kompositionen klumpig, personens karaktär oitressant - tja, då undviker jag att kommentera (eller ens se bilden uppförstorad). Jag vill nämligen inte uppmuntra till sådana bilder genom att hamna som ett nummer i statistiken.
Mvh
/Gitte
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.