Annons

Jpg eller Raw, vad skjuter ni i?

Produkter
(logga in för att koppla)
bullen_ skrev:
Gjorde en liten sammanställning för att illustrera ytterligare. Helt obehandlad rawbild till vänster samt helt obehandlad jpg-bild till höger.

Http://bullen.sytes.net/rafvsjpg.jpg

Ibland säger en bild mer än tusen ord! :)
Ännu ett bevis för fördelen med raw, sen är det ju så att med raw så har man en mycket bättre koll på själva bildbehandlingsarbetet som man annars lämnar över åt kameran.
/Göran
 
Senast ändrad:
Raw,jpeg,och tiff-filer????

Hejsan!Jag har inhandlat en canon 350d+kitglugg som är min allra första digitala systemkamera och jag måste säga att jag är mycket nöjd med bildkvaliten jämfört med min 2 år gamla konica revio kd 510z 5.3 mp kompaktkamera.Jag trodde i ärlighetens namn att det inte skulle vara så stora skillnader i bildkvaliteten som det faktiskt är.Bildrenheten,djupet i bilden ,färgerna och frånvaron av brus i bilderna vid högre isotal är ju helt fantastisk.Det är bilder som är tagna med kitgluggen som jag pratar om,undrar hur det blir när man byter till ett bättre objektiv?Men vad vet jag?Jag är bara en glad amatörfotograf som har upptäckt nöjet med att fotografera med en riktigt bra "bildspottarkamera".Nu till min fråga:Jag har upptäckt det roliga i att använda Raw(bildbehandlingsmöjligheten)vet redan vad jpeg är,men vad är TIFF??Kan någon förklara skillnaderna till mig grundligt så är ni vänliga.
 
bive skrev:
RAW + minsta JPG, såvida jag inte har behov av seriebildtagning, då blir det enbart högsta kvalitet på JPG.

Tycker det är smidigt att kunna grovsortera mha JPG samt lägga upp dessa i ett arkiv som man kan kika och sedan konvertera de bilder man vill ha, när man behöver dom.

Gör precis som dig av exakt samma anledning. Dom små dåliga jpg tar inte så mycket extra plast men underlättar i sorteringen då dom går snabbare att visa i acdsee tex..
 
Re: Raw,jpeg,och tiff-filer????

Vivica Bengtsson skrev:
vad är TIFF??Kan någon förklara skillnaderna till mig grundligt så är ni vänliga.

JPEG är ett komprimerat format som, beroende på komprimeringsgrad, mer eller mindre försämrar bildens kvalite.

TIFF är ett okomprimerat format som inte på något sätt försämrar kvaliten men tar mycket större plats på minneskortet.

Vid JPEG & TIFF så sköter kamera om vitbalans, skärpning, m.m...

RAW är även det okomprimerat + att kameran inte behandlat det i avseende på vitbalans, skärpa m.m. Man brukar säga att RAW är ett digitalt negativ. RAW tar också mer plats än JPEG, dock mindre än TIFF.

TIFF räknas idag som ett förhållandevis onödigt format i kameror då RAW är lämpligare att använda. Skillnaden mellan en TIFF & en JPEG i högsta kvalite är nämligen oftast nästan obefintlig.

//Larsa
 
Har inte TIFF större färgdjup? 16bitar / färgkanal? JPEG i regel 8bitar och RAW 12bitar? därav att RAW är mindre än TIFF? Sen finns ju 16bit JPEG också men används sällan vad jag förstått...

Om man skall efterbehandla RAW bilder i PS så rekommenderas man att konvertera till TIFF som man sedan behandlar i PS för att sedan konverteras till JPEG, detta för att behålla färgdjupet så långt som möjligt i bildbehandlingsprocessen.

/Andreas
 
För att återgå till huvudfrågan

Själv plåtar jag endast i högsta JPG, har faktiskt aldrig provar RAW, och tycker för närvarande att det räcker gott med JPG.... visst är säkert RAW långt mycket bättre, men det man inte sett vet man inte, innan jag öpte min nuvarande kamera, tyckte jag min 3Mp kamera tog grymt bra bilder.... numera är jag inte lika övertygad.... he he

Blir väl RAW så småningom, men då krävs snabbare kamera och större minne, plåtar ofta sekvenser och redan i JPG tar det för lång tid

// Anders
 
Alltid raw. Enda undantaget är ibland vid seriebildstagning om jag vill ha fler än 6 bilder i följd (Canon 20D).
 
Fråga

Krävs det inte en del kunskap för att kunna utnyttja kvalitén i RAW? Om man endast direkt i datorn konverterar RAW till JPG vinner man verkligen något då?
 
Använt RAW+jpg large...är det skillnad på RAW och den RAW jag använt med RAW+jpg large?
Spara minne: Någon skriver att man sparar plats med kombination RAW+jpg.....har kollat upp detta med min Canon 20D. Om jag ställer in kameran på läge "av"(bländarautomatik)och RAW kan jag plåta 97-98bilder. Däremot om jag ställer in kameran på RAW+jpg large kan jag ta c:a 76-78bilder. Med andra ord kan man alltså ta mera bilder med kameran inställd på enbart RAW.
Eller har jag missat något i detta sammanhang?
 
solvargen skrev:
Använt RAW+jpg large...är det skillnad på RAW och den RAW jag använt med RAW+jpg large?
Spara minne: Någon skriver att man sparar plats med kombination RAW+jpg.....har kollat upp detta med min Canon 20D. Om jag ställer in kameran på läge "av"(bländarautomatik)och RAW kan jag plåta 97-98bilder. Däremot om jag ställer in kameran på RAW+jpg large kan jag ta c:a 76-78bilder. Med andra ord kan man alltså ta mera bilder med kameran inställd på enbart RAW.
Eller har jag missat något i detta sammanhang?

Ska inte vara någon skillnad på raw vs. raw+jpg vad jag vet.

Att spara plats gissar jag denne någon menade att en "lös" raw och en "lös" jpg blir mer än en "raw+jpg".

Men återigen gissar jag... ;-)
 
RawShooter Essentials forever

Jag har nu lärt mig i stort sett alla finesserna i nya RawShootern och kör 100% RAW och kan inte tänka mig gå tillbaks till JPG.
T.o.m. fotbollsbilderna tar jag nu i RAW. Jag får visserligen vänta emellanåt att kameran skall återhämta sig.

När man kommer hem med en 60-70 fotbollsbilder brukar det räcka att justera EN BILD riktigt ordentligt och sedan autokopiera ändringen till alla dom andra bilderna. Därefter sorterar jag bilderna i kategori 1,2,3 eller Delete. Sedan är det bara att lägga dom i kategori 1 i Batchkö till JPG-Webformat och ut på Webben.

Bättre kan man inte ha det. Oerhört tidsbesparande och finesserna som finns är suveräna när man lärt sig dom.

Essentialversionen är gratis men det kommer snart en proffsversion som kommer att ha fler finesser.

Det är ytterst sällan jag tar upp CS efteråt och justerar mer på bilderna.
 
Såen raw bild är "sämre" än en jpg bild direkt efter man laddar ur bilderna och kollar på dom? Aldrig jämnfört, men tycker raw ser "tråkigare" ut om man inte drar slidersen åt olika håll tills de passar ens öga. Sen verkar de vara softare än jpg.


stämmere detta?
 
Kan man fota i jpeg, spara bilderna i t.ex. psd och sedan börja arbeta med dem i PS utan att kvaliteten försämras? Eller mister man för mycket information när man inte fotar i raw från början?
 
johan_w skrev:
Så en raw bild är "sämre" än en jpg bild direkt efter man laddar ur bilderna och kollar på dom? Aldrig jämnfört, men tycker raw ser "tråkigare" ut om man inte drar slidersen åt olika håll tills de passar ens öga. Sen verkar de vara softare än jpg.
stämmere detta?
Är det Adobe du pratar om eller RawShootern? Ja visst måste du justera. I Rawshootern ser dom inte "tråkiga ut". Du kan förutom sedvanliga justeringar t.o.m. justera pixelklipp i högdagrar och skuggor, global skärpa och detaljskärpa, vanligt brus och färgbrus d.v.s. en massa saker du inte kan göra i lika smart i CS.

Om du kommer hem med 50 bilder med likartade förhållanden justerar du en bild noga med alla verktygen och autokopierar till dom övriga 49.

Prova, du laddar ju hem den gratis. Vik en kväll för den. Se till att du får med manualen. Här är länken:

http://www.pixmantec.com/index2.html

Du kommer säker som jag få den ena AHA-upplevelsen efter den andra.
Jag är definitivt förtjust i Rawshootern och har helt slutat använda CS RAW-plugin som är aldeles för omständig och tidskrävande.
 
I jobbet tar vi bara raw, det har tekniske chefen bestämt. Inte mig emot eftersom det ger mig större möjlighetar att göra bilden som jag vill i datorn. Jag jobbar mycket med efterbelysning i mina bilder och fotograferar mycket i glödljus som kräver precis vitbalansering.

Det enda undantaget är när jag fotograferar sport och tar så mycket bilder att det skulle bli för stora datamängder. Dessutom är det ofta vid inomhussport lätt att vitbalansera och ställa exponering manuellt då ljuset är konstant.

Vid en del uppdragsfotograferingar har jag börjat köra raw+jpg för att lätt kunna låta kunden titta på bilderna.

Privat fotograferar jag bara raw i systemkameror. Jpg i kompakter eftersom de oftast blir tokslöa i raw.
 
Re: Re: Raw,jpeg,och tiff-filer????

.Z. skrev:
JPEG är ett komprimerat format som, beroende på komprimeringsgrad, mer eller mindre försämrar bildens kvalite.

TIFF är ett okomprimerat format som inte på något sätt försämrar kvaliten men tar mycket större plats på minneskortet.

Vid JPEG & TIFF så sköter kamera om vitbalans, skärpning, m.m...

RAW är även det okomprimerat + att kameran inte behandlat det i avseende på vitbalans, skärpa m.m. Man brukar säga att RAW är ett digitalt negativ. RAW tar också mer plats än JPEG, dock mindre än TIFF.

TIFF räknas idag som ett förhållandevis onödigt format i kameror då RAW är lämpligare att använda. Skillnaden mellan en TIFF & en JPEG i högsta kvalite är nämligen oftast nästan obefintlig.

//Larsa

JPEG är ett standardformat med 8 bitar/färgkanal (256 nyanser per färg) som är komprimerat med förstörande komprimering, dvs viss bildinformation försvinner varje gång man komprimerar om bilden. varje bildpunkt har 3 (färgbild) eller 1 (s/v) färgkanaler.

TIFF ör ett standardiserat format med flera löst standardiserade underformat (kan även vara JPEG-kodning). Det man oftast avser när man talar om TIFF är okomprimerad TIFF. Oftast är det helt okomprimerad data med 8 eller 16 bitar per färgkanal. Varje bildpunkt har 3 (färgbild) eller 1 (s/v) färgkanaler.

RAW är inte ett enhetligt format utan olika tillverkare har sina egna format. RAW är (oftast) ren rådata från sensorn (A/D-omvandlaren) med 12 bitar per färgkanal (4096 nyanser per färg). Denna data komprimeras med oförstörande komprimering. Varje pixel har bara en färgkanal. Vid konverteringen i datorn interpoleras 3 färgvärden per bildpunkt fram.

Kvalitén i den slutliga bilden styrs av dels sensorna prestanda och dels av hur konvertringsprogrammet hanterar rådatan. I kameran snurrar ett konverteringsprogram skapat av kameratillverkaren. Nackdelen är att JPEG-bilden skapas direkt efter det att bilden är tagen så alla parametrar måste ställas in före exponeringen. Dessutom har du ingen kontroll över kvalitén på konverteringen. Med RAW-bilder i datorn kan du välja och uppgradera din konverterare och du är inte låst till kameratillverarens mjukvara utan kan välja fritt den konverterare som du anser producerar de bästa bilderna. Konverterarna utvecklas ständigt och blir hela tiden bättre på att interpolera fram bilder. I datorn ställer du in alla parametrar som vitbalans, skärpa, kontraster, färgmättnad mm i efterhand vilket gör att man har bättre kontroll över dessa vid konverteringen.

Vilket format man väljer att använda är mycket en fråga om tycke och smak. JPEG används om man snabbt vill kunna använda bilden. De flesta bildprogram kan hantera JPEG utan några som helst svårigheter. JPEG tar mindre plats på minneskortet vilket gör att du kan ta fler bilder innan det är dags att tanka ur kortet.

RAW används om man är väldigt noggrann med slutresultatet och vill ha maximal kontroll. Arbetsflödet är långsammare med RAW.

Själv kör jag oftast RAW + JPEG. Blir JPEG-bilden tillräckligt bra så använder jag den eller så fixar jag till den med RAW-datan. Vet jag att jag ska ta många bilder eller jag är bortrest och inte har tillgång till dator med konverterare installerad använder jag bara JPEG.
 
Senast ändrad:
Christer1 skrev:
Är det Adobe du pratar om eller RawShootern? Ja visst måste du justera. I Rawshootern ser dom inte "tråkiga ut". Du kan förutom sedvanliga justeringar t.o.m. justera pixelklipp i högdagrar och skuggor, global skärpa och detaljskärpa, vanligt brus och färgbrus d.v.s. en massa saker du inte kan göra i lika smart i CS.

Om du kommer hem med 50 bilder med likartade förhållanden justerar du en bild noga med alla verktygen och autokopierar till dom övriga 49.

Prova, du laddar ju hem den gratis. Vik en kväll för den. Se till att du får med manualen. Här är länken:

http://www.pixmantec.com/index2.html

Du kommer säker som jag få den ena AHA-upplevelsen efter den andra.
Jag är definitivt förtjust i Rawshootern och har helt slutat använda CS RAW-plugin som är aldeles för omständig och tidskrävande.

Tack föt ditt svar! Håller på och ladda hem trail versionen nu. Ska bli intressant. Inte haft något ont och säga om CS plug-inen. Den tycker jag har fungerat bra, speciellt den nya i CS2 som tllåter att man öppnar flera bilder på en gång.

Men en RAW bild är inte skärptsom jpeg bilder är i kameran?
 
Bränna rawformat på cd alternativt dvd??

Jag använder digital foto professional och zommbrowser ex och undrar om man kan bränna över bilderna på cd alternativt dvd(helst dvd,det rymmer mer data 4,7 gig)i rawformat för att senare kunna köra skivan i datorn och plocka upp rawfilerna och titta på dem i digital foto... eller zoombrowser ex i rawformat?Om det går,hur ska man gå tillväga?

p.s Jag ber IBANEZ om ursäkt ifall tråden ballar ur för min skull
 
johan_w skrev:
Men en RAW bild är inte skärpt som jpeg bilder är i kameran?
Johan,
Kul att du testar. Rawbilden skall du se som ett digitalt negativ och det ändras ALDRIG och är aldrig skärpt. I Rawshootern skapas en subfil kallad .RWSettings där dom justeringar som du gör på varje bild i editorn lagras. Du kan lagra flera "tolkningar" av varje bild för att till sist välja den du tycker är bäst. Det är den filen du hela tiden jobbar med och den håller reda på alla dina editeringar skärpningar brusborttagningar m.m.

När du sedan är nöjd kan du droppa bilden i "batch" som då i bakgrunden utför alla editeringar du ställt in på ursprungsbilden och konverterar den till det utformat du begär, allt från TIFF16 till JPG8 i olika format.

Du kan batcha en bild eller alla på en gång och det påverkar inte ditt editeringsarbete alls och Rawbilden ligger alltid helt oändrad kvar.

Lär dig också att använda det röda zoomfönstret som du kan flytta från bild till bild för att göra jämförelser i t.ex. skärpa. Zooma t.ex in ett ansikte på en bild som du har 4 varianter av. Flytta nu blixtsnabbt till någon av dom andra bilderna och dom är då också exakt lika inzoomade på ansiktet.


Vill gärna veta vad du tycker. Observera att man inte lär sig alla finesserna första kvällen men var noga och läs manualen, som jag hoppas du också laddade hem, även om det är jobbigt.
Lycka till med testen
Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.