Re: Re: Raw,jpeg,och tiff-filer????
.Z. skrev:
JPEG är ett komprimerat format som, beroende på komprimeringsgrad, mer eller mindre försämrar bildens kvalite.
TIFF är ett okomprimerat format som inte på något sätt försämrar kvaliten men tar mycket större plats på minneskortet.
Vid JPEG & TIFF så sköter kamera om vitbalans, skärpning, m.m...
RAW är även det okomprimerat + att kameran inte behandlat det i avseende på vitbalans, skärpa m.m. Man brukar säga att RAW är ett digitalt negativ. RAW tar också mer plats än JPEG, dock mindre än TIFF.
TIFF räknas idag som ett förhållandevis onödigt format i kameror då RAW är lämpligare att använda. Skillnaden mellan en TIFF & en JPEG i högsta kvalite är nämligen oftast nästan obefintlig.
//Larsa
JPEG är ett standardformat med 8 bitar/färgkanal (256 nyanser per färg) som är komprimerat med förstörande komprimering, dvs viss bildinformation försvinner varje gång man komprimerar om bilden. varje bildpunkt har 3 (färgbild) eller 1 (s/v) färgkanaler.
TIFF ör ett standardiserat format med flera löst standardiserade underformat (kan även vara JPEG-kodning). Det man oftast avser när man talar om TIFF är okomprimerad TIFF. Oftast är det helt okomprimerad data med 8 eller 16 bitar per färgkanal. Varje bildpunkt har 3 (färgbild) eller 1 (s/v) färgkanaler.
RAW är inte ett enhetligt format utan olika tillverkare har sina egna format. RAW är (oftast) ren rådata från sensorn (A/D-omvandlaren) med 12 bitar per färgkanal (4096 nyanser per färg). Denna data komprimeras med oförstörande komprimering. Varje pixel har bara en färgkanal. Vid konverteringen i datorn interpoleras 3 färgvärden per bildpunkt fram.
Kvalitén i den slutliga bilden styrs av dels sensorna prestanda och dels av hur konvertringsprogrammet hanterar rådatan. I kameran snurrar ett konverteringsprogram skapat av kameratillverkaren. Nackdelen är att JPEG-bilden skapas direkt efter det att bilden är tagen så alla parametrar måste ställas in före exponeringen. Dessutom har du ingen kontroll över kvalitén på konverteringen. Med RAW-bilder i datorn kan du välja och uppgradera din konverterare och du är inte låst till kameratillverarens mjukvara utan kan välja fritt den konverterare som du anser producerar de bästa bilderna. Konverterarna utvecklas ständigt och blir hela tiden bättre på att interpolera fram bilder. I datorn ställer du in alla parametrar som vitbalans, skärpa, kontraster, färgmättnad mm i efterhand vilket gör att man har bättre kontroll över dessa vid konverteringen.
Vilket format man väljer att använda är mycket en fråga om tycke och smak. JPEG används om man snabbt vill kunna använda bilden. De flesta bildprogram kan hantera JPEG utan några som helst svårigheter. JPEG tar mindre plats på minneskortet vilket gör att du kan ta fler bilder innan det är dags att tanka ur kortet.
RAW används om man är väldigt noggrann med slutresultatet och vill ha maximal kontroll. Arbetsflödet är långsammare med RAW.
Själv kör jag oftast RAW + JPEG. Blir JPEG-bilden tillräckligt bra så använder jag den eller så fixar jag till den med RAW-datan. Vet jag att jag ska ta många bilder eller jag är bortrest och inte har tillgång till dator med konverterare installerad använder jag bara JPEG.