Annons

Jolmiga bilder utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
I morse fotade jag dotter och hennes 3 väninnor.
Det var molnigt och kl var bara 10 vilket väl betyder BRA ljus?

Jag har en canon 40D och hade tiden på 60-80, f på 14, iso 400.
AV-programmet trodde jag skulle funka bra. f 14 pga att det var 4 personer och jag ville ju att alla skulle bli skarpa. Men de flesta bilderna blev jolmiga dvs ungefär samma som dom kan bli när man fotar inomhus i dåligt ljus.
När jag tagit en bild så tittade jag på displayen och om det såg bra ut så tog jag en extra bild annars justerade jag lite med exponeringskompisitionen.
Det brukar ju inte bli så dåliga bilder utomhus men jag brukar oftast använda mig av P-programmet iofs....

(Jag vet inte hur jag lägger in en bild här i tråden)

En av flickorna hade vita kläder och hon blev lite överexponerad i förhållande till de andra. Kan jag fixa det i efterskott?

Om Du plåtade i RAW har Du bättre möjligheter att efterkorrigera än i jpeg. Jag brukar använda developmodulen i Lightroom och fixa den typen av problem
Ett exempel ser Du på denna bild Vit plast överexponerad Denna drog jag ned två steg med "Adjustment brush" i Lightroom

Om Du plåtade i RAW har Du bättre möjligheter att efterkorrigera än i jpeg. Jag brukar använda developmodulen i Lightroom och fixa den typen av problem
Ett exempel ser Du på denna bild Vit plast överexponerad Denna drog jag ned två steg med "Adjustment brush" i Lightroom

Jag fotar i raw+jpeg men jag har inte lyckats få till det med camera raw efter installation av cs4.
(jag håller på och försöker fixa det men allt datafix är svårt när man inte är haj på grejerna.)

Vad hade du för objektiv och brännvidd när du fotograferade?

Sigma 18-50

Jag brukar få bra bilder utomhus med det objektivet annars. Därför tänker jag att jag gjort ngt fel. Och om jag fattar vad det är så behöver jag ju inte göra om det igen. (Det finns ju många fler misstag man kan göra)

(Jag vet inte hur jag lägger in en bild här i tråden)

Det är nästan lika lätt att lägga in en bild här som att skriva ett inlägg. Förminska till max 400x400 och se till att den blir mindre än 100KB. Eller länka till en större i dina album här eller nån annanstans så får du säkert bra tips vad som kunde gjorts bättre.

Som flera sagt säger en bild mer än tusen ord men baserat på vad du sagt så verkar dina inställningar lite skeva. F 14 använder jag bara i extrema fall oftast då närbilder där jag vill ha ett stort skärpedjup, om dina bilder behövde allt detta skärpedjup vet jag ej men ungar ute/gruppbild? Hade inte f 8 räckt? & istället typ ISO 100 & då kanske en kortare slutartid än 1/60-80 s ?

Vid f 14 så börjar många objektiv tappa skärpa pga. diffraktion.

Mvh

Fredrik

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto