Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag tvivlar alltmera på den digitala förvaringen

Produkter
(logga in för att koppla)
Orkar inte läsa alla sidor men en fördel med datamedia är att man kan gödsla med CD/DVD-kopior ifall man vill, negativ kan brinna upp el komma bort och negativet har nog många bara ett av. Förutom som redan skrivet att man bör ha hårddiskbackup.

Inte heller orkar jag kolla om ngn skrivit om DNG formatet som jag tror ganska mycket på. Eller hoppas på…
 
Re: Re: Förvaring på papper

andewid skrev:
Bläck i all ära, men de framkallningsmaskiner som kriver ut digitalt på vanligt fotopapper ger bättre kvalitet. Exempelvis http://www.dox.se/ och http://prints.deviantart.com/ gör det. Otroligt bra resultat.

Nu var det ju hållbarhet vi talade om. Färgkopior bleks snabbare än utskrifter med pigmenterat bläck, cirka 2 till 4 gånger snabbare.

Bara för att jag är nyfiken, ur vilken aspekt tycker du att kvaliteten blir bättre på lambdaprintar?

MVH/Stefan
 
Re: Re: Re: Förvaring på papper

stefohl skrev:
Bara för att jag är nyfiken, ur vilken aspekt tycker du att kvaliteten blir bättre på lambdaprintar?
Nu har jag inte testat fler än de två som jag skrev tidigare. Men det första som slår mig är avsaknaden av synliga bildpunkter/bläckdroppar störst. Färgerna har varit bra men mjuka och fina skalor. Kan bläckutskrifter ge bättre färgåtergivning och större dynamik?
 
Pingo skrev:
Lite OT, men . .

Ni måste börja skilja på om filen är trasig och inte går att öppna i PS eller dylika bildbehandlingsprogram eller om filen inte går att läsa i sin helhet.

Ett bit-fel kan hindra t.ex PS att öppna filen, men går filen att läsa så kan den, nästan, alltid repareras eller återskapas om man vet vilket filformat som används. Det sker enligt samma princip som man retuscherar negativ. Man "återskapar" t.ex jpg-filen och interpolerar de data som blivit korrupta. Vilket kan jämföras med damborttagning på negativ. Just bilder är ju data relativt enkelt att interpolera fram tillskillnad från korrupt data i en programfil. På en "oläsbar" cd-skiva, kan man oftast återskapa hela bildmaterialet, utan något större problem. Det handlar bara om kunskap och rätt program och CD/DVD-läsare.

/Anders

Jag tycker inte detta är "OT" utan snarare visar på en del av problemets kärna.

Att en fil inte går att öppna p.g.a. ett bitfel är dålig systemdesign, varken mer eller mindre... Med "system" menar jag då kombinationen filformat + applikation. Av Ulfs ursprungliga inlägg kan man dra slutsatsen att Ifranview ur detta perspektiv är bättre designat - med tanke på prisskillnaden borde det kanske vara annorlunda...

Ett rimligt krav på ett filformat är att det ska klara en godtycklig mängd bitfel utan att efterföljande data korrumperas.

Rimliga krav på en applikation är att den klarar av att öppna filen och dessutom som Anders skriver klarar av att göra en interpolation.

Detta löser givetvis inte problemen med oläsbara mediaformat, åldrat media, destruktiva kontrollkort, brinnande hus, terrorattacker, krig och annat som kan hota den fysiska lagringen men är mediat läsbart ska informationen var bearbetningsbar. Skulle Adobe må bra av skarpare konkurrens och bättre kravspecar från sina stora kunder?

Vad gäller själva lagringen måste man nog, precis som när det gäller lagringen av negativ/dia, egentligen göra en rimlig riskbedömning. (Var det inte så att en bildbyrå flytta allt sitt material till ett valv under World Trade Center precis innan terrorattacken eller är det en skröna?)

Varje gång man tar ett neg från bankvalvet och hanterar det i mörkrummet utsätts det för en rad risker, var och en tillräcklig för att förstöra det fullständigt - Men givertvis är det hela totoalt meningslöst om man förvarar det så säkert att informationen är oåtkomlig.... Detsamma gäller digitala media och även här tror jag i grunden det handlar om att de stora kunderna måste ställa hårdare krav på tillverkarna. Jag är inte alls övertygad om att CD formatet är borta om 10 eller 20 år. Det beror på hur mycket information som finns lagrad, att sälja en dator utan att kunden kan komma åt sin information är ingen bra affärsidé. Det finns säkert nya format men därmed inte sagt att läsarna inte klarar av dagens CD-format.

För egen del tar jag backup på CD & DVD. En kopia av DVD'n skickar jag många mil härifrån. Ett urval bilder lagras dessutom på ett tredje ställe. Många bilder finns också på fotopapper. Givetvis är detta inte heltäckande men det innebär att jag har en hygglig chans att få tillbaka det mesta av mitt material och framför allt det jag valt att arbeta vidare med i samband med fotograferingen.

Är det något jag känner mig avgjort tveksam inför så är det att spara materialet i RAW format. Jämfört med alla andra parametrar är det idag troligen den med kortast livslängd.
 
systerdiesel skrev:
Historiker kallar redan vår kära nutid för den "historielösa perioden" då de iskallt räknar med att inget kommer att överleva tidens gång. ...[klipp]...

Inget överlever tidens gång och det mesta har en historiskt sett kort livslängd. Man ska inte glömma att det vi idag har tillgång till från så kort tid bakåt som något tusental år troligen är en liten, liten del av den information som skapades. Om jag inte har fel för mig har man hittat "kladdlappar" i trä från vikingatiden och man kan nog dra slutsatsen att den absolut största delen av den information som faktiskt lagrats genom historien är förlorad. Det vi har tillgång till är sådant som slumpmässigt överlevt en längre tid och en del av det som var tänkt att ha "evigt liv" och knackades i sten.
 
Re: Förvaring på papper

andewid skrev:
Nu har jag inte testat fler än de två som jag skrev tidigare. Men det första som slår mig är avsaknaden av synliga bildpunkter/bläckdroppar störst. Färgerna har varit bra men mjuka och fina skalor. Kan bläckutskrifter ge bättre färgåtergivning och större dynamik?

Färgomfånget är större på en bläckstråleskrivare, till och med om den använder pigment. Skärpan är också bättre. Den mjuka valörskalan finns där om man har en bra profil.

Och när vi kommer ner i blåckdroppsstorlekar på 2 picoliter och mindre är också de enskilda dropparna helt osynliga för ögat.

De främsta problemen för bläckstråleskrivna är ju dels priset per utskrift, där de höga kostnaderna för blåck och papper gör att utskrifter blir dyrare än Lambda-printar. Dels är det de problem som tillverkarna har att få till ett enkelt system som gör det lätt för användarna att ställa in en fungerande färghantering.

MVH/Stefan
 
nej digitala bilder blir aldrig slitna.... Dom försvinner bara... = hellre ett slitet negativ än en fil som inte finns.
 
jostend skrev:
nej digitala bilder blir aldrig slitna.... Dom försvinner bara... = hellre ett slitet negativ än en fil som inte finns.

Varje gång jag läser en sådan här liten rad skulle jag vilja att ni fick se ett gammalt bildarkiv från 30-, 40- eller 50-talet. Negativ som är så spröda att de spricker i små bitar. Emulsion som lossnat från basen och som ser ut som bubblor. Negativ som legat i fickor av pergamyn, där limsträngarna har blekt bort all information i emulsionen.

Jag var på ett möte med de europeiska bildbyråorganisationerna i förra veckan. Corbis, en av världens största bildbyråer, berättade där hur de fick lägga ner miljoner för att rädda äldre bilder. Och då talar vi om bilder från 70-talet och äldre. De har köpt in sig i en gammal gruva där de magasinerar allt material vid -18°.

Med detta menar jag inte att digitalt material är felfritt, det finns mycket problem med förvaringen av digitalt material. Men det är naivt att snacka om att film håller.

MVH/Stefan
 
Re: Re: Förvaring på papper

stefohl skrev:
Färgomfånget är större på en bläckstråleskrivare, till och med om den använder pigment. Skärpan är också bättre. Den mjuka valörskalan finns där om man har en bra profil.

Och när vi kommer ner i blåckdroppsstorlekar på 2 picoliter och mindre är också de enskilda dropparna helt osynliga för ögat.

De främsta problemen för bläckstråleskrivna är ju dels priset per utskrift, där de höga kostnaderna för blåck och papper gör att utskrifter blir dyrare än Lambda-printar. Dels är det de problem som tillverkarna har att få till ett enkelt system som gör det lätt för användarna att ställa in en fungerande färghantering.

MVH/Stefan
Problemet med storleken på bläckdropparna är inte volymen utan att de inte kan placeras tillräckligt tätt. Det syns iaf på de bilder jag sett! Tex Epsons Photo R800 ska kunna skriva ut med 1.5 picoliter. Men det blir ändå väldigt synligt tycker jag.

Kan du hänvisa till några jämförseler mellan lamda och bläck? Jag är mycket intresserad att läsa mer.
 
Re: Re: Re: Förvaring på papper

andewid skrev:
Problemet med storleken på bläckdropparna är inte volymen utan att de inte kan placeras tillräckligt tätt. Det syns iaf på de bilder jag sett! Tex Epsons Photo R800 ska kunna skriva ut med 1.5 picoliter. Men det blir ändå väldigt synligt tycker jag.

Kan du hänvisa till några jämförseler mellan lamda och bläck? Jag är mycket intresserad att läsa mer.

Jag har inte sett några direkta jämförelser i tryck eller på webben. Jag har däremot gjort en del själv mellan bläckstråleskrivare och Lambda. Färgomfånget på en Lambda är bättre i magenta och mörkare gula/bruna nyanser, men annars har mina pigmentskrivare ett större färgomfång. Och då har ju skrivare med flytande bläck ett större färgomfång.

Och du kan väl inte mena att du störs av bläckddropparna i en R800? Skriver man ut med en upplösning på 2880 dpi är ju avståndet mellan varje droppe försumbart. Jag fick i alla fall använda en 10 ggr lupp för att se strukturen klart och tydligt.

MVH/Stefan
 
Sonnaren skrev:
Sisådärja, nu har det hänt igen! Ny dator men samma externa hårddiskar. Och en bild går inte att öppna i PS. Får ett litet retfullt meddelande enligt bif. Ingen katastrof, bilden i original är ett dia som lever i högönsklig välmåga. Men om jag varit helt digital?
Bilden scannades och gjordes klar för ett år sedan i PS, har inte använts efter detta. I går skulle jag ha den och...nix, går inte.
Men Irfanview ordnade saken. Men jag har andra bilder där inget program fårmått öppna bildfilen. Undra på att man tvivlar.....
Us

Har du sparat filen i JPEG?
Mitt tips till dig är att alltid spara filerna i TIF eller EPS-format, visst de blir större, men om du gör det minimerar du risken för eventuella fel.
Jag har sparat bilder i dessa format sedan 1995 och inte råkat ut för några problem ännu!

Det finns ett program som heter Graphic Converter som är en riktigt bra problemlösare för havererade bilder. Det finns bara för Mac och så vitt jag vet så finns det inte något liknande för PC (jag har letat med ljus och lyckta). Det har hänt att jag fått bilder som inte har gått att öppna med något annat program, men Graphic Converter har löst problemet.
 
Finns det någon anledning och tro att den är sämre - förutom stöd för färre filformat?
 
Re: Re: Jag tvivlar alltmera på den digitala förvaringen

Chasid skrev:
Har du sparat filen i JPEG?
Mitt tips till dig är att alltid spara filerna i TIF eller EPS-format, visst de blir större, men om du gör det minimerar du risken för eventuella fel.
Jag har sparat bilder i dessa format sedan 1995 och inte råkat ut för några problem ännu!

Det finns ett program som heter Graphic Converter som är en riktigt bra problemlösare för havererade bilder. Det finns bara för Mac och så vitt jag vet så finns det inte något liknande för PC (jag har letat med ljus och lyckta). Det har hänt att jag fått bilder som inte har gått att öppna med något annat program, men Graphic Converter har löst problemet.
Jo, det är förvisso en idé men redan mina JPEG-filer är ganska stora som jag skriver om tidigare här. De ligger alltså på i runda tal 40 - 110 Mb med ett snitt på ca 80 Mb.
I Tiff blir de ungefär 2,5 ggr större.
Även om man har minnesbärare i TB-storlek (vilket jag har) blir det i det närmaste ohanterligt att ha sådana stora filer. Det är trots allt bara 4 Gb i datorn......;-)).
Us
 
janc skrev:
Jag är inte alls övertygad om att CD formatet är borta om 10 eller 20 år. Det beror på hur mycket information som finns lagrad, att sälja en dator utan att kunden kan komma åt sin information är ingen bra affärsidé. Det finns säkert nya format men därmed inte sagt att läsarna inte klarar av dagens CD-format.

HÅller med. Hur länge har inte de nu helt värdelösa diskettera funnits med? Och finns fortfarande på många datorer.
 
Dimage7d skrev:
HÅller med. Hur länge har inte de nu helt värdelösa diskettera funnits med? Och finns fortfarande på många datorer.

När jag köpte ny dator för ca 2 år sedan var prisreduceringen om jag valde bort diskettstationen ca 75 kr om jag inte minns fel. Inte värt besväret/risken alltså även om jag inte använt en diskett på rätt många år...
 
Hallå!

Har följt tråden och ville bara ge min insikt/flöde på det hela

Jag kör ALLTID raw format i min digital

När jag kommer hem tankar jag in bilderna i datorn och börjar titta på de i programet C1 LE

C1 gör automatiskt en arbetskopia av bilderna. Så kallade Previews. Och sparar aldrig något i raw filerna

Nu kommer milstolpe 1: hur viktiga är bilderna, jo det finns ju olika prioriteringar på bilderna. Skulle jag backupa alla mina bilder skulle jag förmodligen inte ha någon tid över att fota eller göra något annat.

Är det bilder på min dotter, familj eller andra MYCKET viktiga jobb bilder kör jag ut en kopia på DVD+r, Och en kopia till min externa FW disk, en kopia till servern jag har på firman som jag FTPar upp, och sparar en kopia på min arbetsdators hdd.

Servern på firman speglar direkt mot en av arbetsdatorerna.

Dvs, jag har 5 kopior på mina viktigaste bilder.

Vardagsbilder och mindre viktiga jobb bilder sparar jag "endast" på min arbetsdators disk och på dvd.

Att tilllägga sätter jag i nya diskar i min arbetsdator minst 1 gång per år. Jag köper oftast den näst största som går att köpa för normala pengar.
I år blev te.x 2 200gb Western digital till servern och till min stationära.


Jag sparar alltid de redigerade bilderna i TIFF och i RAW format.


jag är inte det minsta rädd för att mina raw bilder eller tiff bilder inte kommer att gå att öppna om några år. Jag har ju minst en raw konverter som klarar att öppna mina raw filer nu, varför skulle jag inte kunna använda samma program om 10 år?

Är det pga datorerna så har jag en förmåga att spara alla mina datorer. Jag har te.x en 286, 386, 486, pentium, och så vidare ståendes.
Så det är jag inte det minsta rädd för


Argumentet skulle jag nog vilja säga att om man inte är införståd med problemet Digitalfotografering

"Det kostar ju inget att fotografera digitalt"

Det måste ju vara den största lögn jag har varit med om?. Datorer, diskar, skivor, backuper, och TIDen det tar är ju inte direkt billigt



jag använder inte digitalt för att det är "billigt" utan för att det är snabbt.

Jag har fotat mycket med film, småbild, mellanformat och någon ruta storformat.
Den enda skillnaden är att jag sparar tid med digitalt.....

/Adam
 
Re: Re: Re: Jag tvivlar alltmera på den digitala förvaringen

Sonnaren skrev:
Jo, det är förvisso en idé men redan mina JPEG-filer är ganska stora som jag skriver om tidigare här. De ligger alltså på i runda tal 40 - 110 Mb med ett snitt på ca 80 Mb.


Även om du sparar bilderna med JPEG-kompression ställd på kvalitet 10-12 brukar man ju få en reducering av filstorlekar med en faktor på minst 5 ggr. Det innebär att dina filer ligger på 400 MB i snitt när de har packats upp, eller missförstår jag dig? Vad har du för utgångsmaterial och för skanner för att du ska få sådana filstorlekar?

MVH/Stefan
 
Dimage7d skrev:
HÅller med. Hur länge har inte de nu helt värdelösa diskettera funnits med? Och finns fortfarande på många datorer.

Min dator är 2½ år gammal och diskett-stationen var redan borta då.
Vad är en CD med 700MB om 20 eller 30 år. Inte en chans att CD spelaren finns kvar på datorn då.
Tiita som det har ändrats både i storlekar, media och pris under en kort period på 6-7 år. Diskett, CD, DVD, Externa Hårddiskar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.