Graal
Avslutat medlemskap
Arctic skrev:
Varje generation analog kopiering innebär en försämring. Det är det som är styrkan med digital förvaring - det spelar ingen roll hur många generationer man kopierar eller vilken typ av databärare man använder så kommer kopian att att vara identisk med originalet.
Låt oss säga att vi har ett 100 år gammalt polyesternegativ (jag har själv sådana negativ på min släkt från början av 1900-talet som är helt intakta). Jag kan alltså kopiera samma bild idag och få minst lika bra kvalitét på slutbilden som vad man fick då. Dessutom kan jag göra den hållbar i ytterligare minst 100 år. Jag kan också skriva ut den med carbonbläck och få kanske 300-400 års hållbarhet till på den bilden utan att behöva duplicera. Detta gäller även digitalt fotade bilder som kan skrivas ut med samma carbonbläck och syrafritt lumppapper. Det är analog förvaring även för digitalt som håller mycket bra. Även analoga bilder kan lagras digitalt med scanning och den kvalitén duger mycket bra så det är meningslöäst att göra denna tråd till någon slags vs-tråd. Vi kan kombinera detta precis som det behagar oss idag. frågan gällde om det finns säkra lagringsmetoder för över 100 år och det anser jag att det gör med analog teknik, även för digitala bilder.