Lars Johnsson skrev:
Orkar eller kan man inte lägga över bilderna på datorn så orkar man inte spara negativen i en skokartong heller.
Om jag tittar på min bekantskapskrets av s.k. familjefotografer så vet jag att de allra flesta har god koll på sina papperskopior medan många av dem även har neggen kvar, dock ofta i "skokartongsvarianten". OK vissa av dem har även papperskopior i kartong...
I princip alla av dem har idag gått över till digital fotografering & de flesta av dem backuppar inte, dessutom så är det ett fåtal av dem som fixar papperskopior på bilderna utan nöjer sig med att titta på dem i datorn eller i TV:n på sin DVD-spelare som grejar JPG (det senare börjar bli mycket populärt). Ok jag har märkt att vissa testat att göra kopior & det är ju positivt om den digitala filen försvinner då det i alla fall finns en pappersbild kvar.
På min arbetsplats så snackas det en del digitalfoto & jag kan åtminstone påminna mig om 4 st arbetskamrater som blivit av med bilder vid krascher. Om man skulle göra en undersökning så är jag övertygad om att det finns fler...
Ska tillägga att vi är många på min arbetsplats & att många kommer till mig & ber om råd vid sådana här problem.
Jag går nu framöver helt över till digital fotografering, har under ett par år kört digitalt vid familjefoto samt semesterfoto & mellanformat vid lite mer seriös fotografering.
Bladaren är nu såld & det blir nu en DSLR & jag kommer att följa denna tråd + andra trådar & ta åt mig av alla tips vad det gäller backup & ett bra arbetsflöde.
Har dock svårt för att förstå att många inte kan inse att detta är ett stort problem,
vi snackar inte om att förlora neg/dior (kopiorna finns ju även oftast) på 10-30 år utan vi snackar om folk som tappar barnens uppväxt, semestrar m.m. i ett svep & detta gång på gång. Ja, jag känner faktiskt en kille som tappat bilder flera gånger & man kan ju tycka att han får skylla sig själv men tro mig, det är inte alla fotograferande familjefäder som orkar/hinner hålla datorerna i trim samt med jämna mellanrum göra backup. Killen jag snackar om har tre barn i 3-10 års ålder samt bara en dator vilket gör det hela mycket osäkert.
Som sagt. Man får väl skylla sig själv men problemet finns & även om denna kille skulle lära sig att göra backup regelbundet så har jag svårt för att tro att han kommer att göra om dem då mediet förslits.
//Larsa