Wizard
Aktiv medlem
Lars Johnsson skrev:
Det är ju inte så att CRW filerna ändras en gång om året så det är stora jobb. Ännu har inte några filer slutat att stödjas i sitt raw eller annat format vad jag vet. Men det kommer kanske. I så fall får du konvertera dem kanske en gång i ditt liv.
Du får nog ha en del jobb med dina dia-bilder om du ska förvara dem en livstid också. Mina från 70 talet har tappat en del i kvalitet redan
Nej, dom ändras inte en gång om året och det stämmer nog att jag kanske bara behöver göra konverteringen en gång under min livstid.. Men sen då?? När jag inte längre kan hantera mina bilder och migrera datat för att framtidssäkra det, vad händer då med mitt data? Med ett fysiskt orginal i form av ett dia, neg eller papper med för den delen så är chansen större att mina efterkommande kan titta på dessa orginal, om än med sämre kvalitet, än den är att dom kan titta på mina gamla säkerhetskopior på mina konverterade .crw-filer om dom ens kan läsa mediat. Det är inte på långa vägar lika mycket jobb med att lagra dia och neg som det är att regelbundet migrera data till nya media.. Lägg dom på rätt ställe och på rätt sätt så behöver du inte göra nåt med dom..
Lars Johnsson skrev:
Nej, jag syftade inte på någon speciell person. Men nästan de flesta verkar tycka att analogt är bättre än digitalt. Så brukar det inte vara
Jag tycker inte att analogt generellt är bättre än digitalt, kvalitetsmässigt anser jag att digitalt är överlägset analogt idag, men långtidslagring av digital information är ett problem, jag pratar inte bara om att förvara bilderna under min livstid utan att lämna dom efter mig så att andra som skulle kunna ha glädje av dom kan se och hantera mina bilder.
/Peter