lång tråd att läsa, synd att jag såg den så sent.
eftersom jag jobbar med datalagring och digitala arkiv så kanske jag ska bidra med lite fakta och tankar. väldigt långt inlägg, vilket jag ber om ursäkt för. Har försökt att styckeindela för att göra det överskådligt
----
alla brännbara optiska medier såsom cd-r, dvd-r MO m.m. är olämpliga för långtidslagring. (där långtid är iaf 10 år)
en del drabbas av skrivfel redan vid bränning, en del drabbas av svamp (tar oftast ett par år, och är ett problem som minskat på senare media) och en del skivor från cd-r skivans barndom är fortfarande läsbara, dock är det ingenting man kan lita på.
----
hårddiskar drabbas av bit-flip, bit-rot, datadegradering, korruption.
Kalla det vad du vill, tvivla gärna, tyvärr hindrar det inte från att hända dagligen, i det korta loppet märks det oftast inte att en bit ändrat läge, blir det för många, kan filen bli oläsbar. någon som filsystem av i dag inte ens noterar
det finns dock en lösning, filsystem med checksummor på varje fil, som kan återhämta sig från bit-flips.
tyvärr finns det i dagsläget bara ett bra alternativ:
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS
----
band av linear-scan modell är ett relativt säkert sätt att förvara data, 2 kopior på olika plats och omspolning av band anses i dag vara "tillräckligt" säkert för arkivsystem.
Raid i alla former är en lösning på datats tillgänglighet, inte datats integritet.
------
oavsett vilken metod man använder, kommer man oundvikligen att behöva migrera sitt data till nya lagringsmedia efter kanske 5 år.
"problemet" med teknikens frammarch är dock inte enbart ett digitalt problem, hur lätt är det att hitta en spelare för betamax, eller 8-track i dag?
-------
när det gäller långtidsförvaring i perspektivet 100-1000år saknas det i dag metoder för att hantera detta på en vettigt sätt, forskning pågår. Stentavlor är arkivbeständiga och bra, men klarar inte de dataformat och volymer som krävs i dag.
det stora problemet i dag är ju data-formatens korta livslängd (och mängden "standards"), och semantiska/juridiska diskussioner om huruvida man får konvertera data till nytt format och om det fortfarande räknas som ett orginal.
----
så hur gör jag själv då?
tape är för dyrt i inköp (vid små volymer som man har hemma)
lagrar allt data på intern raid, gör månadsvis backup till extern hårddisk, inkrementellt.
varje halvår skriver jag ut alla bilder och viktiga dokument till dvd-r skivor i två exemplar, som jag behåller i generationer, ett exemplar lagras hemma, och ett på jobbet.
Det viktigtaste i hantering är:
Verifiera att de filer du skriver ut i backup är läsbara innan du skriver ut dem
på det sättet förlorar jag som mest 1 månads dokument vid totalkrasch, enskilda bilder upp till 6 månader vid korruption.
Orkar inte hålla på med automatisk backup och arkivering hemma (skomakarens barn osv.) och förlust av en månads data kan jag leva med, värre saker har hänt.
omständigt? förvisso, men i min mening inte alls lika omständigt som analog framkallning och förvaring, en fråga om kunskap och läggning helt enkelt.