ANNONS
Annons

Jag söker en onödig funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozze

Ny medlem
När jag såg den först presenteras tyckte jag den var cool men onödig.
Men nu tror jag mig behöva den.
Funktionen är följande:
Man lägger ihop 2 eller fler bilder och och man väljer hur mycket av förändringarna som ska tas bort. T.ex om folk passerar i bilden och finns på olika ställen så väljer programmet bort dom. Och bilden blir "renare"
Tittat i photomerge men hittar den inte.
Är det någon som vet.
Hälsningar Bosse.
Jag har idag PS2 och PS3 på svenska

Funktionen är följande:
Man lägger ihop 2 eller fler bilder och och man väljer hur mycket av förändringarna som ska tas bort. T.ex om folk passerar i bilden och finns på olika ställen så väljer programmet bort dom. Och bilden blir "renare"
Är det någon som vet.
Hälsningar Bosse.

Du kan läsa in bilderna som enskilda lager (File/Edit/Load files into stack), sedan markerar du alla lager och kör "Auto Ailgn Layers" (under edit) Alla lager kommer då att anpassas mot varandra förutsatt att det är samma bakgrund på alla bilder. Efter det kan du lägga på lagermask på samtliga lager och sudda fram/bort vad du vill från varje lager.

Jag tycker inte det är en onödig funktion. Det är t.ex. användbart vid panorama, gruppfoto och storbildsfoto. Se www.prepix.se/storfoto. Exemplet består av ca 25 bilder som sammanfogats på det sättet.

Låter som ett bra sätt att få en "ren" bild av t.ex. välbesökta turistattraktioner där det normalt sett alltid står en massa människor ivägen.

Skrev fel sökväg, ska vara File/Scripts/Load Files Into Stack. Den lite krystade översättningen till svenska är "Ladda in bilder i stapel"

Tack grabbar men....
det ska finnas en funktion där du när du "staplar" bilderna väljer att allt som inte är samma på ALLA bilderna raderas automatiskt. Ungefär som på den gamla analoga tiden när man körde på minsta bländare och lång tid för att få folk i rörelse att försvinna. Jag vet att det finns för jag såg den presenteras som en nyhet vid PS2 eller PS3. Jag blir bara galen att jag inte hittar den.

Om jag inte minns fel så finns funktionen som du söker finns i CS3 Extended inte i Standard versionen. Så det är kanske det som är problemet.

Tack Tony, men jag tror inte det och jag har extended och hittar den inte. Återstår bara att jag drömt alltihop.
Söker vidare.
//Bosse

Hur skulle programmet kunna veta vilka delar av bilden som inte ska vara kvar jämfört med den andra bilden? Det krävs nog lite mänsklig intelligens för att göra det valet.

"2 eller fler bilder" ... då måste det i alla fall vara "eller fler", för annars fungerar det inte med automatik - om du inte vill ha hål i resultatet. :)

Du måste ju också lämna kvar något i minst en bild... och hur ska du veta vad som ska vara kvar? Det som är lika i flest av bilderna?

Förresten... Drar mig till minnes en grej som jag upptäckte när jag testade Photomerge i PS. Vid något tillfälle hade en person som fanns med i "överlappet" på två bilder hunnit flytta sig mellan exponeringarna, men i det färdiga panoramat fanns bara en upplaga av personen med i bilden. Vad händer om man "photomergar" två eller flera bilder som överlappar varandra till 100%? Finns det verkligen ingen inställningsmöjlighet där?

Funktionen är följande:
Är det någon som vet.
Hälsningar Bosse.

I Martin Evenings bok Adobe Photoshop for Photographers (CS3) sidan 398 finns detta beskrivet.
Under ARKIV-SCRIPT finns "Läs in bilder i bildstapel".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar