Tråden ligger i forumet "Filma med din kamera", och det inbegriper väl som jag kan se det både själva filmningen och visningen av materialet. Däremot känns det lite OT när vi går in på 5K och andra upplösningar som inte är standard för filmvisning (eller eventuella framtidsvisioner om ännu högre upplösningar)
Det är ju jag som skapade forumet eller hur Anders och "Varför ska man inte ha 4K" heter det eller hur? Rubriken "Varför ska man INTE ha 4K?" är inverterad från den som tidigare lades upp och hette fritt uttryckt "Varför ska man ha 4K". För de som vill synka sig med systemkraven för vad som gäller för 4K så kan ni alltid gå tillbaka till den länk jag lagt in ovan till Universitetet i väst. Där kan ni synka er om ni nu blir fövirrade av en diskussion som även innefattar 5K TV och monitorer som jag tycker är klart relevant för de som nu står inför att bygga sig en 4K miljö både när det gäller kameror, monitorer, TV-apparater och WIFI och bredbandskommunikation.
I detta forum ovan har fått ett inspel där någon dessutom menar att 4K är passé och att det nu är 5K som gäller eftersom Apple tydligen gjort en Retina-skärm nu som stöder den upplösningen. Det kan väl då vara på sin plats att reda ut vad 5K är bra för och ger för mervärden. Jag ville själv veta detta och det är ju som sagt jag som skapat tråden eller hur? Som jag refererat till så finns det ju minst två möjligheter med detta och det är att visa 4K i fullskärm 5K eller att ha en ram runt som ger möjligheter till en dialogyta som vanliga 4K/UHD-monitörer inte har vare sig de av TV- eller datormonitorer.
På toppen av allt börjar man också sälja 5K TV trots att det är fortfarande bara 4K-signaler som kommer sändas. Det är väl inte konstigt då att fråga sig varför en del predikar att man ska köpa en 5K TV istället såsom exv. "LG 105UC9V 5K Ultra HD 3D Smart LED TV 105" (ser ni inte bara Apple där heller) och det trots att det står 4K i rubriken.
Dessutom är du så pigg på att bråka med mig tydligen att du Anders inte själv har koll på vad du skriver i tråden.
citat:
"Tråden ligger i forumet "Filma med din kamera", och det inbegriper väl som jag kan se det både själva filmningen och visningen av materialet. Däremot känns det lite OT när vi går in på 5K och andra upplösningar som inte är standard för filmvisning (eller eventuella framtidsvisioner om ännu högre upplösningar)"
Detta skriver samma man som precis ovan helt OT i det sammanhanget börjar "snöa" om de som var glada och fick se senaste fotbolls-VM i 4K. Vad har det i så fall att göra med just det "Filma med din kamera" som du tycker ska finnas i denna tråd. Det finns nog i så fall inte många som har egna 4K filmer tagna vid det spektaklet eller hur? Problemet med den synen är ju att om det nu bara handlade om de egna filmerna så ska vi ju i så fall överhuvudtaget inte tala om TV-apparater, eller systemkrav för bredbands-/WIFI-kommunikation och molnlagring och hur man kan ladda upp och komma åt både sina egna filmer och det man eventuellt vill köpa från "content"-leverantörer på nätet.
4K är ett rätt komplicerat SYSTEM-komplex som omfattar både det vi själva har kontroll över i våra lägenheter och hus och det som ligger bakom det gränssnitt vi har in till våra bostäder och även arbetsplatser för den delen. Om man inte ser på detta holistiskt och försöker se helheten så ska man inte bli förvånad om man kommer få onödiga problem under resans gång till en fungerande total 4 K-plattform. Precis alla dessa pusselbitar måste finnas på plats och funka ihop om det ska bli något 4K överhuvudtaget (förutsatt att man inte som Martain verkar föredra att begränsa sig till att spela upp 4K-film från Blue-Ray på sin X-box eller om det nu var Play Station och den begränsningen avsåg i alla fall jag med min trådrubrik även om jag aldrig tidigare uttalat detta explicit)
Kan vi kanske vara lite mer öppna och konstruktiva om vi nu ska prata vidare i detta ämne? ... men vi kanske faktiskt redan har uttömt det mesta. Jag vet i alla fall själv det jag behöver veta i ämnet och jag har redan det mesta av mina 4K-lösningar på plats så jag väntar faktiskt bara på filmen och sändningarna. Sen får jag väl se om det blir en ny TV när jag målar om mitt TV-rum.
Ibland kan jag tycka att det är lite märkligt att det är jag som (är 67 i februari) som är den som är öppen för en bredare helhetsdialog och ni unga killar som verkar väldigt rigida och fasta i era referensramar. Det borde väl vara tvärtom eller hur? Förvåna mig någon gång ibland - det är något av det bästa som finns. Det skulle kännas lite vårlikt mitt i den här grå och blåsiga vintern.