Annons

Jag har en bild av Usama

Produkter
(logga in för att koppla)
Troligen är det väl så, men jag har sällan träffat nån som velat ha räkningen så snabbt som dem... men det känns som en ganska säker fordran :)
 
Var inte så säker på 30 dagar. Många av de stora företagen väntar i regel 90 dagar med att betala sina fakturor, medan de själva kräver in betalning inom 30, eller i bland 15 dagar åt andra hållet!

Du kanske skulle höra dig för, annars kanske du blir "bortglömd"?
 
Jo, efter 30 dagar tänker jag harkla mej lite ;-), de lär inte ha så lätt att slingra sej med tanke på att de pruttat ut bilden i 400.000 exemplar med mitt namn på...

Nu ska jag ut på dagens fotosafari.
 
Förlåt om jag byter spår lite men jag har en bild av Usama, inte riktigt, men dock av en internationell kändis. Jag var i Gamla stan´ i sommras och när jag och min kompis går runt och äter glass inser vi att Will Smith är i Börhuset och äter lunch och kommer snart ut. Jag laddar kameran och tar ett par bilder. bla. denna:
http://www.fotosidan.se/obj/photo/4112b05c0c661.jpg

Jag såg att Expressen var på plats och tog lite bilder som sedan publicerades, Aftonbladet var inte där vad jag såg men de hade andra bilder på honom, bla. när han spelade golf någon timma senare. Jag skickade ett sms till Aftonbladet men de hörde inte ens av sig i övrigt så blev det inte mer. Frågan är bara, skulle jag gjort på ett annat sätt? Kollat kanske med en bildbyrå? Och framför allt ska jag göra något med bilderna nu? Jag kan alltid sälja dem som "candid pictures" på typ Ebay, men då är jag rädd att de blir snodda, och säljs vidare av någon annan. Jag kan tänka mig att det finns endel som skulle betala 20$ för lite Will Smith bilder i Sverige av hans fans i USA. Hur vet man att det är värt att gå vidare med en bild?
 
Magnuz skrev:
Jag skickade ett sms till Aftonbladet men de hörde inte ens av sig i övrigt så blev det inte mer. Frågan är bara, skulle jag gjort på ett annat sätt?
Du skulle ha ringt, inte sms, och bett att få prata med bildredaktören.
 
AB har ju ett tips SMS nummer... det borde de väl besvara tips på, men de kanske drunknar i tips. Jag mailade redaktören på expressen (mfl) som sen mailade sin bildredaktör som sen ringde... men det finns ett annat sätt också. Gå in på http://www.prb.se/pbWeb/ (pressens bilds sida) där kan du ladda upp en bild på deras server.

Den ligger till allmänt beskådande, nåja, i fyra timmar är den inte intressant så raderas den automagiskt... man ska ringa (eller var det maila?) o berätta att man laddat upp en bild också, nåja instruktioner finns på sidan. Kan vara bra att bokmärka utifall man har nån het bild nångång...

/kg, som e sen igen
 
Magnuz skrev:
Frågan är bara, skulle jag gjort på ett annat sätt? Kollat kanske med en bildbyrå? Hur vet man att det är värt att gå vidare med en bild?

Som lokalredaktör blir jag då och då kontaktad av folk som har artiklar, bilder och annat material som de vill ha publicerade. (Dock ännu inte bilder av nämnda kaliber.)
Men det är väl lite si och så med snabbheten hos läarna. Det verkar som det är kutym att tänka över beslutet att gå till tidningen en vecka eller så. Det är bara nu som gäller, speciellt som jag sitter med två lokaltidningar som vardera kommer ut en gång i veckan. Nu! Inte sen. NU!

Ja, hur vet man att det är värt att gå vidare med en bild? Är bilden av kanondignitet nyhetsmässigt så föreslår jag att du inte tänker alls innan du sprintar iväg till din favoritblaska och kränger bilden.
Bra konstnärliga bilder med nyhetsvärde kanske funkar bäst att lägga upp på hemsidan hos Presens bild. Men, fortfarande snabbt som sjutton!
Bilden kanske är dåligt rent tekniskt? Ja, men det har ju hittills inte hindrat kvällspressen från att publicera den.
 
Nä, innehåll går före kvalitet många gånger och med all rätt i kvälls- o dagspress. Klart man ska välja den bästa bilden om man har valmöjligheter men har man bara en så...

Eftersom jag fick lite blodad tand här så skickade jag ett par bilder från en kollision till vår lokaltidning. De fick bilderna knappt två timmar efter olyckan, i god tid för att hinna få med dem om de ansågs intressanta. Jag såg ingen annan fotograf på plats.

Dock. När tidningen kom ut så hade de bilder tagna av en egen fotograf, helt okej bilder. MEN jag fick inte ens svar på mitt mail... det tycker jag är dåligt. Eller får tidningarna så ruggigt mycket bilder nuförtiden så man inte ens kan kosta på sej att besvara ett mail?
 
Man får inte ens ett svar... så jag håller mej till stora grejor i fortsättningen ;-)

Å andra sidan har vår lokaltidning en konkurrent... ska prova dem... den tidningen kommer bara ut två gånger i veckan
 
Nu har de betalat

Jag mailade AB o Expressen. Expressen svarade snabbt o ville ha bilderna. Bildredaktören frågade vad jag ville ha för dem... där stod jag med luren i hand o hade inte en susning. Så jag tänkte att han får väl pruta o tyckte jag tog i när jag sa tiotusen... men det tog han direkt... fick en känsla av att jag kunnat ta mer i det läget.

Sen ville de ha fler bilder och garanti för att AB skulle hållas utanför och det kostade dem ytterligare tio tusen, det beloppet försökte han pruta lite på så jag hoppas att jag tangerade nån gräns där, det var dock inte så svårt att slippa pruta...

Därefter hjälpte de mej att få över bilderna till Pressens Bild som nu har rätt att sälja dem. Jag får 50% av vad de tar för dem. Hittills har de sålt bilderna till Norska Dagbladet och Dagens Nyheter. Jag har även hört att Expressen använt bilder fler gånger... från PB har jag ännu inte fått några slantar men det handlar om ca 5000 till så här långt...

Ca 25.000 för att befinna sej på rätt plats vid rätt tillfälle tycker jag är rätt okej.

Var jag för billig?
 
Re: Nu har de betalat

HDFS) (KGS skrev:
Jag mailade AB o Expressen. Expressen svarade snabbt o ville ha bilderna. Bildredaktören frågade vad jag ville ha för dem... där stod jag med luren i hand o hade inte en susning. Så jag tänkte att han får väl pruta o tyckte jag tog i när jag sa tiotusen... men det tog han direkt... fick en känsla av att jag kunnat ta mer i det läget.

Sen ville de ha fler bilder och garanti för att AB skulle hållas utanför och det kostade dem ytterligare tio tusen, det beloppet försökte han pruta lite på så jag hoppas att jag tangerade nån gräns där, det var dock inte så svårt att slippa pruta...

Därefter hjälpte de mej att få över bilderna till Pressens Bild som nu har rätt att sälja dem. Jag får 50% av vad de tar för dem. Hittills har de sålt bilderna till Norska Dagbladet och Dagens Nyheter. Jag har även hört att Expressen använt bilder fler gånger... från PB har jag ännu inte fått några slantar men det handlar om ca 5000 till så här långt...

Ca 25.000 för att befinna sej på rätt plats vid rätt tillfälle tycker jag är rätt okej.

Var jag för billig?


Du hade säkert kunnat få me. Fast jag hade gärna tagit 25k för att vara på rätt plats vid rätt tid.
 
Kodiak skrev:
Och även om du använder din nyinskaffade Canon 1Ds med ett 1200 mm/f5,6 så lönar det sig.

FBI ger dig då $25 miljoner att handla ny kamerautrustning för vilket med dagens dollarkurs motsvarar SEK 214 050 000.

/Svante


Sedan kan man ge ut en bok med de 100 bästa tiggarbreven man får. Undrars när man kommer få tid att fotografera sedan? Vissa bilder är inte i längden lönsamma att fotografera.
Sen kostar skatterådivarna enhel del och så blir man stämd av kameratillverkarna för man har fläckat kamerans rykte, samt skaffa livvakt, för jag antar att herr Laden har några kompisar som sprängfyllt vill kramas
 
Re: Nu har de betalat

HDFS) (KGS skrev:
Jag mailade AB o Expressen. Expressen svarade snabbt o ville ha bilderna. Bildredaktören frågade vad jag ville ha för dem... där stod jag med luren i hand o hade inte en susning. Så jag tänkte att han får väl pruta o tyckte jag tog i när jag sa tiotusen... men det tog han direkt... fick en känsla av att jag kunnat ta mer i det läget.

Sen ville de ha fler bilder och garanti för att AB skulle hållas utanför och det kostade dem ytterligare tio tusen, det beloppet försökte han pruta lite på så jag hoppas att jag tangerade nån gräns där, det var dock inte så svårt att slippa pruta...

Därefter hjälpte de mej att få över bilderna till Pressens Bild som nu har rätt att sälja dem. Jag får 50% av vad de tar för dem. Hittills har de sålt bilderna till Norska Dagbladet och Dagens Nyheter. Jag har även hört att Expressen använt bilder fler gånger... från PB har jag ännu inte fått några slantar men det handlar om ca 5000 till så här långt...

Ca 25.000 för att befinna sej på rätt plats vid rätt tillfälle tycker jag är rätt okej.

Var jag för billig?

Grattis! :)


Kom att tänka på om tidningen betalar ut pengarna som ersättning för tips, så är pengarna skattefria för mottagaren. Detta eftersom myndigheter inte får efterforska källor, vilket skattemyndigheten då skulle göra om de begär in uppgifter på dem som fått tipspengar. Tipspengar behöver heller inte tas upp som inkomst i deklarationen.
 
Re: Nu har de betalat

HDFS) (KGS skrev:
Jag mailade AB o Expressen. Expressen svarade Ca 25.000 för att befinna sej på rätt plats vid rätt tillfälle tycker jag är rätt okej.

Var jag för billig?

Väldigt svårt att svara på. Nyhetsvärdering är ju ett ganska subjektivt fenomen, även om erfarenhet hos ansvarig redaktör kan ge en hyggligt säker skala på vad som är nyhetsmässigt intressant (och säljande).
Om ditt mål var att kräma ut så mycket kosing som möjligt ur bilden så kanske det fanns mer att ta. En tidigare kontakt med pressen hade kunnat ge lite mer betalt, liksom att vara bra förberedd när frågan om priset kommer upp. Alltså ha en god överblick av marknadspriset.
Å andra sidan har väl din kamera betalat sig vid det här laget, och det är inte heller fy skam.
 
Njae, jag klämmer gärna ur Expressen så mycket jag kan, det lär väl inte hända så många gånger i livet. Men jag var rätt oförberedd. Hade han sagt att du får ordinarie arvode 2.000:- per bild (3 st från början) så hade jag nog tuggat i mej det med... två dagar senare var bilderna ändå värdelösa...

Lite av en slump att jag ens fattade vad jag fotat också. Jag är helt nöjd. Och nu vet ni andra att ni inte ska nöja er med mindre i varje fall när det blir er tur!

Hoppas fler vill berätta lite om arvoden de fått. Det kan vara bra att veta även när det gäller "mindre" saker än löpsedel/förstasida på Expressen...
 
Jag läste någonstans att han som hade blixtrat med sin kamera på Estonia och av en slump fått en bild (visserligen vattenskadad) av någon som satt på fartygets botten till i år hade fått ca 50.000:- för den bilden. (Pengar som han hade lagt i någon fond till något ändamål som jag inte kommer ihåg.)

Nu är det några år sedan bilden togs och ersättningarna har säkert gått upp men nyhetsvärdet och spridningen på den bilden bör ju å andra sidan ha varit väldigt stor.

Därför låter 25.000:- som helt OK betalt för den typ av bild som KG tog.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.