"duktig fotograf" åh, jag ber...
Sannolikheten är nog inte så stor, jag räknar med att det kan ta flera veckor innan jag fyller Expressens löpsedel nästa gång ;-)
En Paparazzi är för mej en fotograf som förföljer en kändis fullt medvetet o på det viset får bilder när vederbörande tappar bh´n eller vinglar i en trappa...
Proffs kunde mycket väl ha hunnit till platsen o fått en del bilder av slutklämmen på det hela, men antagligen sa man inte på polisradion nåt om vem personen var. Ett förmodat fylleri lär inte skapa "red alert" på en redaktion ens i Tranås så...
1) Jag kontaktade AB o Expressen via mail. De hade redan skrivit en gång om händelsen men Expressen låg lite efter kan man nog påstå, men de gick om rätt bra på lördagen. Expressen var de som var snabbast och mest alerta. Jag la ut bilderna med kryptiska namn o adresser på min hemsida, beskurna på ett sätt som jag tyckte var bra *s*
Sen när vi kommit överens levererade jag hela bildfilerna o lät dem beskära som de ville, de har skurit bort en del vittnen, bilnummer o maskat babyns ansikte t ex.
2) Det kan man väl inte... fast å andra sidan tror jag inte att Expressen luras på det viset, de har nog andra knep. Tvärtom, de var riktigt trevliga att prata med o jag brukar lita på människor. Eftersom det var nyhetsstuff som snabbt blir gammalt o värdelöst var det knappast läge att begära förskottsbetalning.
3) Jag har ställt frågan i efterhand till Pressens Bild (som numera har bilderna) men inte fått svar ännu... sen de tog in bilderna har de publicerats även i Norge och i DN.
Jag skulle kunna tänka mej att en bildbyrå är en bättre kanal om det är bilder av internationellt intresse. Det var f ö expressens bildredaktörer som föreslog att jag skulle låta Pressens Bild ta hand om bilderna, fortfarande på villkor att AB var "outade", dvs alla andra tidningar i hela världen kan köpa bilderna utom AB *s*