cowboy
Aktiv medlem
Jo , åtminstone Canon använder begreppet på sin engelska CPN-webb ".... keeps the weight down and with the weather-sealing provides a tough case for the optics to survive ..." så det är nog inte bara ett begrepp som uppfunnits i webbdiskussioner.tormig skrev:
Men de tycks ju inte använda begreppet, det har andra hittat på, så hur, och varför skulle de precisera det?
Jag har själv inget behov att tillverkaren preciserar benämningen "vädertätning", "weather-sealing" (eller andra ord som man kan använda för att beskriva designen med o-ringar, täta höljen, mm) för att fastställa exakt vad utrustningen ska tåla.
För min del räcker det med att tillverkaren konstruerat kameran eller objektivet omsorgsfullt då man beaktat att det ibland kommer att användas i smuts damm och regn.
Jag tycker inte det är så märkligt att min utrustning kanske inte mår bra av en sandstorm eller ett skyfall (då jag ändå stoppar ner grejorna i väskan, stoppar grejorna innanför rocken eller använder regnskydd typ Aquatech eller Newswear) eller att sänkas ner under vatten (då hade jag köpt Nikonos).
Sorry att det blev lite OT-exempel från Canons webb, hoppas inte att tråden urartar till en Canon-vs-Nikon-diskussion.