Någon kanske vill veta hur det gick?
Här kommer min enkla sammanfattning, men det finns massor mer att skriva...
Nu har jag kört med D300 ett bra tag, ca: 2000 bilder, och jag är helnöjd. Det tog flera veckor med en massa bilder innan jag kom på alla finesser och för att hitta alla funktioner. (Fotar inte dagligen och därför tog det lite tid.)
Bildmässigt är det nog inte så stor skillnad men ergonomin är ljusår bättre på D300:an. Allt går mycket fortare att ställa in och hitta då det finns knappar på utsidan av huset. Sökaren är dessutom stor och ljus vilket ger en skön känsla i fotandet.
Blixtfotografering med D300:an har jag märkt fungerar perfekt, vilket den inte gjorde i samma utsträckning med mina Canon-kameror. Den inbyggda blixten har även en knapp för reglering av ljusstyrkan, vilket är suveränt. OCH den blixten räcker förresten för de flesta hobbyfotografer.
Displayen är så bra som alla säger. Man ser direkt om man förstorar en bild om fokus ligger rätt eller om bilden blev suddig. Här behöver man inte en dator för att se om bilden ska behållas för vidare behandling.
En anna sak som alltid retade mig med min gamla 5D var att när man raderade en bild så försvann bara JPG- och inte RAW-filen. I D300:an försvinner givetvis båda vid radering.
Måste säga att jag även blivit helt såld på Capture NX som är löjligt enkelt att hantera samt att programmet ger det bildresultat jag eftersöker på ett snabbt och smidigt sätt.
Så här i efterhand måste jag säga att jag är nöjd med bytet. MEN, nu har det kommit en ny D700:a.... ;o)
Nä, jag byter inte bort min klenod, för det är vad det är jag fått tag på. D300:an klarar av alla typer av fotojobb, så varför byta igen?