Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag hade förväntat mig bättre svar...

Produkter
(logga in för att koppla)
Alla frågor har inte ett rakt svar...?

Jag hittar inte begreppet "vädertätad" någonstans på Nikons hemsida. När det gäller D300 skriver man t ex att den står emot damm och vattendroppar bra. Står inget om "vädertätning". Det är väl då inte så konstigt att dom kommer med en motfråga och undrar vad frågeställaren menar att han vill ha? När man läser inläggen ovan så verkar förväntningarna på denna "vädertätning" vara väldigt höga, gränsande till undervattensfotografering....

Jag håller med Christer!

Kloka nog har dom ingen specifiserad tätning.
Om jag frågar Björn: "Hur våt blir du när det regnar?"....undrar om jag får ett klart svar.......även om han har en vädertätad jacka.

Re: Jag håller med Christer!

fujicanon skrev:
Kloka nog har dom ingen specifiserad tätning.
Om jag frågar Björn: "Hur våt blir du när det regnar?"....undrar om jag får ett klart svar.......även om han har en vädertätad jacka.
Hej
Beror på hur mycket det regnar,hur länge du är ute,vad du har för memran i jackan,m.m.Detta var en dålig jämförelse,
Janne

Senast ändrad:
Re: Alla frågor har inte ett rakt svar...?

chry skrev:
Jag hittar inte begreppet "vädertätad" någonstans på Nikons hemsida. När det gäller D300 skriver man t ex att den står emot damm och vattendroppar bra. Står inget om "vädertätning". Det är väl då inte så konstigt att dom kommer med en motfråga och undrar vad frågeställaren menar att han vill ha? När man läser inläggen ovan så verkar förväntningarna på denna "vädertätning" vara väldigt höga, gränsande till undervattensfotografering....
Hej
Menar du att nikon inte har några objektiv som är vädertätade,eller vad dom väljer att kalla det
Janne

Re: Re: Jag håller med Christer!

salar skrev:
Hej
Beror på hur mycket det regnar,hur länge du är ute,vad du har för memran i jackan,m.m.
------------------------------------------------------------
Just det!! Samma med objektiv???

Detta var en dålig jämförelse,
Janne
Inte så långsökt endå???

/Erik J

Re: Re: Re: Jag håller med Christer!

fujicanon skrev:
Inte så långsökt endå???

/Erik J
Får hålla med i att det finns vissa likheter,det var nog inte så långsökt.Var inne och kollade nikons hemsida där står det (damm och fuktavisande)
Janne

Vädertätning är nog ett begrepp som olika fototidningar m.m. har hittat på. Nikon skriver själva så här om D200.

Kamerahuset är byggt i en magnesiumlegering och har tätningar för fukt och damm, vilket gör att den kan hänga med på de mest krävande uppdrag.

Kanske inte så konstig att de vill ha en exaktare definition av vad "vädertätning" står för.

Så här skriver canon (Motståndskraftig mot damm och vattendroppar ) så det här med vädertätning är nog nått som man får tolka var och en

Har egentligen inte med Nikons svar att göra, men ändå...

Finns det någon tillverkare av "vädertätade" objektiv och kamerahus som preciserar vad de menar med begreppet "vädertätad"?

Någon Canonägare som läser tråden och har koll?

Eller är "vädertätning" ett luddigt begrepp som innebär att tillverkaren monterat gummitätningar där man tycker det är lämpligt och tätat konstruktionen så mycket som är ekonomiskt försvarbart utan att prisa ut sig på marknaden?
Att tätandet gjorts mest på känsla utan att man skickat konstruktionen för test och man därför inte (förståeligt nog) garanterar eller preciserar några prestanda?

Även om mina kameror och flera av objektiven (enligt sammanställningen tidigare i tråden) är "vädertätade" skulle jag inte komma på tanken att använda dem oskyddade i regn.

Det är ganska löjligt att man inte kan begära total vattentäthet av de proffsigaste kamerorna och objektiven. Det måste ju vara hur enkelt som helst att sätta o-ringar överallt.

Makten skrev:
Det är ganska löjligt att man inte kan begära total vattentäthet av de proffsigaste kamerorna och objektiven. Det måste ju vara hur enkelt som helst att sätta o-ringar överallt.
Att sätta oringar överallt är nog inga problem, det har till exempel D200, men att få det helt vattentätt blir en helt annan sak. Det är lite små jobbigt att få alla knappar helt täta, Sen är det massa kontakter och luckor som också måste sluta helt tätt för man vill ju inte ha vatten i minneskoret. Framför allt blir det jobbigt att täta de befintliga bajonetterna för att de ska sluta helt tätt och samtidigt vara smidiga att använda. Sen är det ju lite jobbigt att få objektivet tätt. Det kräver att objektivet inte ändrar längd vid varken zoom eller fokus för annars får man svårtätade skarvar. Vill du ha en kamera som är riktigt vädertätad får du köpa dig en Nikonos.

Re: Re: Alla frågor har inte ett rakt svar...?

salar skrev:
Hej
Menar du att nikon inte har några objektiv som är vädertätade,eller vad dom väljer att kalla det
Janne

Dom har objektiv som är extra tätade. Men om någon frågar dom om "vädertätade gluggar" så väljer man att svara att man generellt ska vara lite försiktig med fukt och regn (underförstått att objektiven inte är vattentäta). Är det så konstigt att svara så? Jag tycker ni är lite väl stingsliga som inte förstår att tillverkarna kanske inte vill dela upp objektivparken i kategorierna "vädertätade" och "värdelösa"....

Re: Re: Re: Alla frågor har inte ett rakt svar...?

chry skrev:
Jag tycker ni är lite väl stingsliga som inte förstår att tillverkarna kanske inte vill dela upp objektivparken i kategorierna "vädertätade" och "värdelösa"....
Det tycks vara Nikon som är ensam om att inte vilja delge sina kunder om den här informationen. Åtminstone Canon, Olympus och Pentax är väldigt tydliga i vilka av deras objektiv och kameror som är "extra tätade" så man slipper behöva ta kontakt med företaget för att försöka reda ut det.

Edit: Det verkar faktiskt som Nikon börjat ange denna information på deras senaste objektiv.

Senast ändrad:
Tror du att det handlar om "mörkläggning"...

Fogel70 skrev:
Det tycks vara Nikon som är ensam om att inte vilja delge sina kunder om den här informationen. Åtminstone Canon, Olympus och Pentax är väldigt tydliga i vilka av deras objektiv och kameror som är "extra tätade" så man slipper behöva ta kontakt med företaget för att försöka reda ut det.

Hade han frågat vilka objektiv som är "extra tätade" hade han säkert fått ett annat svar....

Min enda poäng är att begreppet "vädertätad" kanske är lite kontroversiellt.

Som någon var inne på tidigare suger zoomar luft när de ändrar längd och någonstans måste övertrycksventilen sitta. Olympus lär ha den bakom luckan för minneskortet. Dvs, utrymmet till minneskortt är tätat, men inte hela luckan. Spolar man vatten över huset borde huset klara sig, men sänks huset ner dränks det. Tänket är att de är bättre att det pyser på ett skyddat ställe än att tätningarna börjar pysa.
Gummitätningarna slits med tiden så de fungerar sämre efter en tids användning.

Ärligt talat förstår jag inte varför man försöker fota när regnet öser ner. Med vattendroppar på frontlinsen blir bilderna "oanvändbara", men vatten på sökarokularet blir det svårt att se.
Chansen att man får bra bilder i regn är betydligt mindre än vid uppehåll. Lite småregn klarar även de icketätade systemen.

Jag tycker att största fördelen med vädertätade system är att sand/damm hålls ute. Knastrande objektiv är inte roligt.
Snö kan ställa till det för otätade system.

Zotamedu skrev:
Att sätta oringar överallt är nog inga problem, det har till exempel D200, men att få det helt vattentätt blir en helt annan sak. Det är lite små jobbigt att få alla knappar helt täta, Sen är det massa kontakter och luckor som också måste sluta helt tätt för man vill ju inte ha vatten i minneskoret. Framför allt blir det jobbigt att täta de befintliga bajonetterna för att de ska sluta helt tätt och samtidigt vara smidiga att använda. Sen är det ju lite jobbigt att få objektivet tätt. Det kräver att objektivet inte ändrar längd vid varken zoom eller fokus för annars får man svårtätade skarvar. Vill du ha en kamera som är riktigt vädertätad får du köpa dig en Nikonos.
D200 har inte o-ringar överallt. Batteri- och minneskortsluckorna är bara tätade med någon slags skumgummiliknande list som dessutom inte löper oavbrutet runtom. Skulle definitivt inte tåla att doppas i vatten.
En o-ring i bajonetten vore inget problem. Inte heller vore det problem att täta objektivet oavsett om det ändrar längd eller ej. Packboxar har väl funnits sen början av nittonhundratalet, så varför skulle man inte kunna ha såna i ett objektiv? Knapparna är nog det lättaste att täta då de oftast är av någon sorts gummi redan från början, och alla sitter ihop i ett "sjok" på insidan.

Tillägg: Lite luft måste i och för sig kunna komma in och ut ur objektivet, men sådana hål kan man göra så små att ytspänningen hindrar vatten från att komma in, förutsatt att man inte får för sig att zooma med kameran under vatten;-)

Makten skrev:
D200 har inte o-ringar överallt. Batteri- och minneskortsluckorna är bara tätade med någon slags skumgummiliknande list som dessutom inte löper oavbrutet runtom. Skulle definitivt inte tåla att doppas i vatten.
En o-ring i bajonetten vore inget problem. Inte heller vore det problem att täta objektivet oavsett om det ändrar längd eller ej. Packboxar har väl funnits sen början av nittonhundratalet, så varför skulle man inte kunna ha såna i ett objektiv? Knapparna är nog det lättaste att täta då de oftast är av någon sorts gummi redan från början, och alla sitter ihop i ett "sjok" på insidan.

Tillägg: Lite luft måste i och för sig kunna komma in och ut ur objektivet, men sådana hål kan man göra så små att ytspänningen hindrar vatten från att komma in, förutsatt att man inte får för sig att zooma med kameran under vatten;-)
Fast vad blir kostnaden för en sådan kamera? Hur länge håller o-ringarna? Varför ska du ha en vattentät kamera om du inte ska fota under vatten? Som någon sa så krävs det bara en droppe vatten på frontlinsen för att det ska vara omöjligt att ta vettiga bilder. Vad för nytta har du av en helt vattentät kamera utan ett helt tätt objektiv?

Re: Har egentligen inte med Nikons svar att göra, men ändå...

cowboy skrev:
Finns det någon tillverkare av "vädertätade" objektiv och kamerahus som preciserar vad de menar med begreppet "vädertätad"?
Men de tycks ju inte använda begreppet, det har andra hittat på, så hur, och varför skulle de precisera det?

Senast ändrad:
arneri skrev:
Som någon var inne på tidigare suger zoomar luft när de ändrar längd och någonstans måste övertrycksventilen sitta. Olympus lär ha den bakom luckan för minneskortet. Dvs, utrymmet till minneskortt är tätat, men inte hela luckan. Spolar man vatten över huset borde huset klara sig, men sänks huset ner dränks det. Tänket är att de är bättre att det pyser på ett skyddat ställe än att tätningarna börjar pysa.
Gummitätningarna slits med tiden så de fungerar sämre efter en tids användning.

Ärligt talat förstår jag inte varför man försöker fota när regnet öser ner. Med vattendroppar på frontlinsen blir bilderna "oanvändbara", men vatten på sökarokularet blir det svårt att se.
Chansen att man får bra bilder i regn är betydligt mindre än vid uppehåll. Lite småregn klarar även de icketätade systemen.

Jag tycker att största fördelen med vädertätade system är att sand/damm hålls ute. Knastrande objektiv är inte roligt.
Snö kan ställa till det för otätade system.

Tycker detta var ett av de vettigaste inläggen i tråden.
Med lite sunt förnuft är en vanlig kamera mer tålig än vad man tror. Med lite regnskydd klarar man sig länge. Damm är nog ett värre problem.
Duschbilden jag skojade med tidigare i tråden är naturligtvis tagen med ett uv-hus. Jag väntade mig riktigt oväder idag med storm och regn. UV-huset var laddat för dramatiska bilder, men vi blev snuvade på ovädret i södra skåne och istället blev det en solig underbar dag med vårstämmning.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto