raderadmedlem
Avslutat medlemskap
Danlo skrev:
Men jag undrar, är D3 så tät att jag aldrig behöver oroa mig för regn överhuvudtaget?
Fråga Nikon........
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Danlo skrev:
Men jag undrar, är D3 så tät att jag aldrig behöver oroa mig för regn överhuvudtaget?
Hejfujicanon skrev:
Kloka nog har dom ingen specifiserad tätning.
Om jag frågar Björn: "Hur våt blir du när det regnar?"....undrar om jag får ett klart svar.......även om han har en vädertätad jacka.
Hejchry skrev:
Jag hittar inte begreppet "vädertätad" någonstans på Nikons hemsida. När det gäller D300 skriver man t ex att den står emot damm och vattendroppar bra. Står inget om "vädertätning". Det är väl då inte så konstigt att dom kommer med en motfråga och undrar vad frågeställaren menar att han vill ha? När man läser inläggen ovan så verkar förväntningarna på denna "vädertätning" vara väldigt höga, gränsande till undervattensfotografering....
------------------------------------------------------------salar skrev:
Hej
Beror på hur mycket det regnar,hur länge du är ute,vad du har för memran i jackan,m.m.
------------------------------------------------------------
Just det!! Samma med objektiv???
Detta var en dålig jämförelse,
Janne
Får hålla med i att det finns vissa likheter,det var nog inte så långsökt.Var inne och kollade nikons hemsida där står det (damm och fuktavisande)fujicanon skrev:
Inte så långsökt endå???
/Erik J
Att sätta oringar överallt är nog inga problem, det har till exempel D200, men att få det helt vattentätt blir en helt annan sak. Det är lite små jobbigt att få alla knappar helt täta, Sen är det massa kontakter och luckor som också måste sluta helt tätt för man vill ju inte ha vatten i minneskoret. Framför allt blir det jobbigt att täta de befintliga bajonetterna för att de ska sluta helt tätt och samtidigt vara smidiga att använda. Sen är det ju lite jobbigt att få objektivet tätt. Det kräver att objektivet inte ändrar längd vid varken zoom eller fokus för annars får man svårtätade skarvar. Vill du ha en kamera som är riktigt vädertätad får du köpa dig en Nikonos.Makten skrev:
Det är ganska löjligt att man inte kan begära total vattentäthet av de proffsigaste kamerorna och objektiven. Det måste ju vara hur enkelt som helst att sätta o-ringar överallt.
salar skrev:
Hej
Menar du att nikon inte har några objektiv som är vädertätade,eller vad dom väljer att kalla det
Janne
Det tycks vara Nikon som är ensam om att inte vilja delge sina kunder om den här informationen. Åtminstone Canon, Olympus och Pentax är väldigt tydliga i vilka av deras objektiv och kameror som är "extra tätade" så man slipper behöva ta kontakt med företaget för att försöka reda ut det.chry skrev:
Jag tycker ni är lite väl stingsliga som inte förstår att tillverkarna kanske inte vill dela upp objektivparken i kategorierna "vädertätade" och "värdelösa"....
Fogel70 skrev:
Det tycks vara Nikon som är ensam om att inte vilja delge sina kunder om den här informationen. Åtminstone Canon, Olympus och Pentax är väldigt tydliga i vilka av deras objektiv och kameror som är "extra tätade" så man slipper behöva ta kontakt med företaget för att försöka reda ut det.
D200 har inte o-ringar överallt. Batteri- och minneskortsluckorna är bara tätade med någon slags skumgummiliknande list som dessutom inte löper oavbrutet runtom. Skulle definitivt inte tåla att doppas i vatten.Zotamedu skrev:
Att sätta oringar överallt är nog inga problem, det har till exempel D200, men att få det helt vattentätt blir en helt annan sak. Det är lite små jobbigt att få alla knappar helt täta, Sen är det massa kontakter och luckor som också måste sluta helt tätt för man vill ju inte ha vatten i minneskoret. Framför allt blir det jobbigt att täta de befintliga bajonetterna för att de ska sluta helt tätt och samtidigt vara smidiga att använda. Sen är det ju lite jobbigt att få objektivet tätt. Det kräver att objektivet inte ändrar längd vid varken zoom eller fokus för annars får man svårtätade skarvar. Vill du ha en kamera som är riktigt vädertätad får du köpa dig en Nikonos.
Fast vad blir kostnaden för en sådan kamera? Hur länge håller o-ringarna? Varför ska du ha en vattentät kamera om du inte ska fota under vatten? Som någon sa så krävs det bara en droppe vatten på frontlinsen för att det ska vara omöjligt att ta vettiga bilder. Vad för nytta har du av en helt vattentät kamera utan ett helt tätt objektiv?Makten skrev:
D200 har inte o-ringar överallt. Batteri- och minneskortsluckorna är bara tätade med någon slags skumgummiliknande list som dessutom inte löper oavbrutet runtom. Skulle definitivt inte tåla att doppas i vatten.
En o-ring i bajonetten vore inget problem. Inte heller vore det problem att täta objektivet oavsett om det ändrar längd eller ej. Packboxar har väl funnits sen början av nittonhundratalet, så varför skulle man inte kunna ha såna i ett objektiv? Knapparna är nog det lättaste att täta då de oftast är av någon sorts gummi redan från början, och alla sitter ihop i ett "sjok" på insidan.
Tillägg: Lite luft måste i och för sig kunna komma in och ut ur objektivet, men sådana hål kan man göra så små att ytspänningen hindrar vatten från att komma in, förutsatt att man inte får för sig att zooma med kameran under vatten;-)
Men de tycks ju inte använda begreppet, det har andra hittat på, så hur, och varför skulle de precisera det?cowboy skrev:
Finns det någon tillverkare av "vädertätade" objektiv och kamerahus som preciserar vad de menar med begreppet "vädertätad"?
arneri skrev:
Som någon var inne på tidigare suger zoomar luft när de ändrar längd och någonstans måste övertrycksventilen sitta. Olympus lär ha den bakom luckan för minneskortet. Dvs, utrymmet till minneskortt är tätat, men inte hela luckan. Spolar man vatten över huset borde huset klara sig, men sänks huset ner dränks det. Tänket är att de är bättre att det pyser på ett skyddat ställe än att tätningarna börjar pysa.
Gummitätningarna slits med tiden så de fungerar sämre efter en tids användning.
Ärligt talat förstår jag inte varför man försöker fota när regnet öser ner. Med vattendroppar på frontlinsen blir bilderna "oanvändbara", men vatten på sökarokularet blir det svårt att se.
Chansen att man får bra bilder i regn är betydligt mindre än vid uppehåll. Lite småregn klarar även de icketätade systemen.
Jag tycker att största fördelen med vädertätade system är att sand/damm hålls ute. Knastrande objektiv är inte roligt.
Snö kan ställa till det för otätade system.