Annons

Jag hade förväntat mig bättre svar...

Produkter
(logga in för att koppla)

Yupiteru

Aktiv medlem
Jag ställde en dag en fråga till Nikon. En ganska enkel fråga som de, om någon, borde kunna ge ett snabbt och rakt svar på

Min fråga löd:
Vilka av Nikons gluggar är vädertätade? Är spekulant på en d300 men vill ju ha gluggar som matchar kamerans vädertätning

Nikon Support ger knappeligen vettigt svar på min fråga när de skrev att:
Vid användning av objektiv ska man undvika fuktighet och regn, men för att kunna besvara din fråga exakt, kulle jag behöva lite mer detaljer kring din fråga.

Vad är Nikon så rädda för?

Det låter mer som att Nikon inte har förstått din fråga så som du menar, snarare än att de försöker undvika att svara på frågan.
Har du svarat Nikon och gett dom mer information för att förtydliga din fråga?

Jag tror att man som leverantör är försiktig med att lova sådant. Jag har själv jobbat i butik och säger man att grejerna tål fukt så kommer kunden tillbaka och klagar och säger att det inte gick att dyka med grejerna.

Jag gissar att problemet ligger i att 'vädertätad' inte är ett absolut definierat tillstånd, som det finns standarder för på samma sätt som det gör för 'vattentäta' produkter. Inte desto mindre måste produkterna hålla vad tillverkarna lovar, så om man skyltar allt för öppet med sina vädertätade prylar har konsumenterna rätt att förvänta sig någon slags skydd - inte så att det går att dyka med, men definitivt mer än inget. I brist på definitioner och standarder kommer man då hela tiden hamna i spörsmål om vad som orsakat fuktskadan och vad 'vädertätad' egentligen innebär.

Per

hmm

Hur kan man missuppfatta den frågan? Nikon kallar ju själva D300 för vädertätad... Någon som har nåt bra förslag på hur jag ska kunna göra den tydligare?

Det är ju inte direkt en hit att sätta ett otätat objektiv på en tätad kamera...

Fråga Nikon...

..om utrustningen på något sätt uppfyller vädertätning enl.
Standard IEC 60529 (IP X0 till 8)

http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code

Forövrig är 1:a siffer oxå interessant (beskriver tätning mot damm (torrt) )

Kamra och objektiv har inga krav om detta; och är nog inte önskvärd för produsentarna att garantera; men standarden finnas.

I min värdering borde ett proff-objektiv varit IP 54.
/Erik J

Senast ändrad:
Yupiteru skrev:
Jag ställde en dag en fråga till Nikon. En ganska enkel fråga som de, om någon, borde kunna ge ett snabbt och rakt svar på

Min fråga löd:
Vilka av Nikons gluggar är vädertätade? Är spekulant på en d300 men vill ju ha gluggar som matchar kamerans vädertätning

Vid användning av objektiv ska man undvika fuktighet och regn, men för att kunna besvara din fråga exakt, kulle jag behöva lite mer detaljer kring din fråga.

Kan det vara så att det är ett standardsvar som dom ger så fort ordet "vädertät" är med?

haha, vilket svar! jag tror att de mycket väl måste förstå frågan om det inte är någon person som bara sitter o läser i någon databas eller manual för att svara på frågorna. de kunde ju i alla fall skrivit att de objektiven som är extra tätade eller någonting sådan är: ....
och, de hade de sparat tid på eftersom du nu kommer förtydliga din fråga och de ändå måste ge samma svar :)

plus att de inte får sämre rykte här på FS :p

Jag förstår Nikon - det här är en känslig fråga rörande all elektrisk utrustning som kan användas utomhus. Säger man att visst den tål regn blir det som nån sa att reklamationerna kommer att strömma in pga fuktskadade objektiv.

Fråga vilken IP klassificerning den har, då får du en bra uppfattning.

Mvh

Kan de inte säga samma sak som de säger om de vädertätade kamerorna?
"står emot vattendroppar och damm."
Sen ska det givetvis stå i dokumentationen som medföljer hur man ska ta hand om produkten så att det inte kan misstolkas.

Jag har svårt att förstå att det skulle vara en känsligt frågan för objektiven, men inte för kamerorna. Det enda som skulle vara känsligt är är att de skulle behöva erkänna att det inte finns någon liknande vädertätning på objektiven. (om nu så skulle vara fallet)

Yupiteru skrev:

Min fråga löd:

Haha... kul svar. låter som den inte är vädertätad utan bara "Nikontätad" tål regn och fukt så länge du står under tak och har kameran i väska! ;)

Tycker de kunde skrivit att dessa objektiv ingår i nya segmentet "tätade" objektiv men för att de ska gälla så ska dessa steg uppfyllas...bla.bla.bla. (vilket även detta är svävande svar)

Nej "Nikontätat" enligt mig... tycker även som jag skrev i en tråd för ett tag sedan att man borde be Kamera&Bild, tidningen FOTO m.m. ta upp hur tätade de nya kamerorna egentligen är.... Kanske har en d40x bättre motståndsmöjligheter mot regn och fukt än en 40D? eller kanske är en 400D 3ggr vassare än D300?

Skulle va kul att veta hur bra de är.
Montera upp kameror på stativ och "dränk" dem i vatten (simulerad regn, fukt, vind och kyla) och se hur länge respektive kamera funkar. Hade säkert vart intressant för många som väljer kamera idag.

Hadé

m, johan har rätt. det skulle vara extremt kul att se ett sådant test. speciellt en film på det :D börja lite lätt med typ blåst och sådant (har en gammal analog kamera som slutar fungera när det blåser:D) sedan gå över till lite lätt snö och kyla. sedan duggregn och till sist, ösregn och vattenfall :D

Fråga en klocktillverkare vad "Vattentät till 25/50/100m" innebär. Urmakare brukar översätta skalan till "tål regn", "tål dusch" resp. "tål bad". Ingen av dem tål att sänkas ner till mer än ett par meter (riktiga dykarklockor undantagna).

Jag fick "svar"

Även jag ställde frågan om vädertätade objektiv och fick följande svar:

"Här är en snabb uppradning av objektiv som är "vädertätade":

200mm f/2G ED-IF AF-S VR Nikkor
300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR Nikkor
400mm f/2.8D ED-IF AF-S II Nikkor
500mm f/4D ED-IF AF-S II Nikkor
600mm f/4D IF-ED AF-S II Nikkor
17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor
200-400mm f/4G ED-IF AF-S VR Zoom-Nikkor
12-24mm f/4G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S Zoom-Nikkor (troligtvis)

Med vänliga hälsningar

XXXXX XXXXXX (borttaget)
Support för Professionella Produkter, Nikon Europe"

Frågan ställde jag i början av oktober - det är troligen därför vissa nyare gluggar saknas!

//Per

Re: Re: Jag hade förväntat mig bättre svar...

JR. skrev:
Montera upp kameror på stativ och "dränk" dem i vatten (simulerad regn, fukt, vind och kyla) och se hur länge respektive kamera funkar. Hade säkert vart intressant för många som väljer kamera idag.
Precis ett sånt test gjorde FOTO på 1970-talet. En efter en slutade kamerorna att fungera. Den enda kamera som fortfarande fungerade när de avbröt testet (efter ett eller par dygn; jag minns inte exakt) var Nikon F2.

hmm

Mitt förtroende för Nikon sjönk just som en gråsten... Tycker det är rätt uppseendeväckande att du fick svar medan de inte ens förstod min fråga

ANNONS