Annons

Jag behöver hjälp med objektivköp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tilva

Avslutat medlemskap
Jag har en D80 med 1870-objektivet till och behöver komplettera med ett objektiv till. Jag tar mycket kort på hundar i rörelse och vill därmed kunna köra korta slutartider och samtidigt få bra skärpa och det ska inte krävas en massa ljus för att få till en bild. Med de kriterierna känns det som om mitt drömobjektiv blir dyrt!

Tyvärr så har jag inte råd med ett dyrt objektiv utan kikar nu på alternativ som antingen är ok och prisvärda nya, eller om jag köper begagnat.

De nya känns lite lättare att leta efter och jämföra i tester osv. men vad bör jag titta efter för begagnade objektiv?

Jag har siktat in mig på objektiv 70-300 eller kanske 55-200. Eller något däremellan...

Kan någon ge mig lite namn på objektiv som jag bör kika efter?
 
Standardrekommendationerna brukar vara att försöka få tag på ett begagnat Nikon 80-200mm. De är rent optiskt MYCKET bra och ljusstarka. Sigmas 70-200mm är också trevligt om man bländar ner ett steg.
Är det zoom du är ute efter kommer nog Nikons 70-300mm med VR som sägs vara kalas för de flesta med som inte är lika ljusstark.
Utöver dessa finns det också några nya objektiv från Sigma och Tokina som kan sägas vara en anpassning till den lite mindre sensorn. Sigma 50-150mm och TOkinas 50-135 skall båda vara trevliga om än med ett mindre omfång.
Mitt råd är nog att försöka hålla utkik efter ett bättre begagnat 80-200. De finns i flera varianter och stäcker sig från 3000kr till 9000kr beroende på skick och variant.
 
Tredjepartoptiken har en tendens att vara rejält billigare för de ljusstarkare zoomarna. Kolla vad sigma har.tex 70-200/2,8. Nikons 55-200/4-5.6 är billigare, sämre ljusstyrka, men har VR.
 
Oj vad svårt! Jag skulle jättegärna ha ett som är ljusstarkt, men priserna sticker ju iväg rätt snabbt då. 3000:- känns som vad jag max kan lägga nu... Duger det med ett 4-5,6 eller är det hopplöst att få skarpa bilder med korta slutartider när man har en halvdassig höstdag? (Dagens bilder blev mööööörka:-( )

Var letar jag lättast reda på billiga begagnade objektiv?
 
Tilva skrev:
...
Var letar jag lättast reda på billiga begagnade objektiv?
T.ex. här på Fotosidan eller på Blocket. På en nätauktion som Ebay blir det ofta billigare. Och det ska det också vara, annars är det bättre att köpa lokalt. Vid köp från utlandet kan det tillkomma en hel del i frakter, emballage och "expeditionsomkostnader". Dessutom är anonymiteten större och bl.a. därmed också risken att bli lurad.
 
Tilva skrev:
Oj vad svårt! Jag skulle jättegärna ha ett som är ljusstarkt, men priserna sticker ju iväg rätt snabbt då. 3000:- känns som vad jag max kan lägga nu... Duger det med ett 4-5,6 eller är det hopplöst att få skarpa bilder med korta slutartider när man har en halvdassig höstdag? (Dagens bilder blev mööööörka:-( )

Var letar jag lättast reda på billiga begagnade objektiv?

Jag har köpt billiga optik, men för egen del blir de liggande, just av den anledningen du skriver. Men å andra sidan finns det också en massa nöjda användare.

Beggat köper du via blocket eller via annonserna här på fotosidan eller på www.fotofynd.se
 
Tilva skrev:
Oj vad svårt! Jag skulle jättegärna ha ett som är ljusstarkt, men priserna sticker ju iväg rätt snabbt då. 3000:- känns som vad jag max kan lägga nu... Duger det med ett 4-5,6 eller är det hopplöst att få skarpa bilder med korta slutartider när man har en halvdassig höstdag? (Dagens bilder blev mööööörka:-( )

Var letar jag lättast reda på billiga begagnade objektiv?
Det vettigaste valet är nog en begagnad Nikon 80-200/2,8.

Det finns några varianter av den.
Troligtvis kommer du INTE att trivas med skjutzoomsvarianten som är den äldsta och billigaste(2500-3000 kr). Din 18-70 har AFS och jag tror att du kommer uppleva den som seg i AF.

Nästa steg nosar vi på är från 6000 kr ända upp till den nya med VR för 15-18 tusen, beroende på i vilket land den inhandlas.

Om vi nu pratar om hundar i rörelse så är det ljusstyrkan som är det utslagsgivande. Det hjälper dig inte med 55-200 trots att den har VR.
I stället för 55-200 tycker jag att ett Nikon 70-210 är ett billigt och optiskt mycket bra alternativ för runt 1000 kr begagnat.
http://www.fotofynd.se/visa.php?2759
Men det klart för 1200 hade jag hellre vat 55-200.

MEN det finns alternativ.
Fast optik.
En 85/1,8 är inte så dyr och har en blixtsnabb AF tack vare att den fokuserar med det bakre linselementet. Men du får inte mer tele än du har.

105 macro, 135/2,0 Det här är underbara optiker men rejält utanför din budget om man inte har en ofantlig tur.

300/4 Kan man hitta en vettig för 3-4500kr beroende av turen.

Var, tja på fotosidan får man onekligen enklare en seriös säljare.
blocket
annonsguiden.se
ebay är lurigare.

Det är alltid bra att kunna göra upp affären mellan 4 ögon, kanske få testa innan köp. Jag tycker det är värt ett högre pris att få känna på prylarna och kunna backa på plats om skick & funktion inte är det utlovade.
 
Tack för svaren!

Jag får nog inse att jag kanske får börja med ett objektiv som inte är så ljusstarkt som jag skulle önska. Jag kanske kan byta upp mig om något år---

Såg ett Nikon 70-300 objektiv på ebay som skulle gå på 129 dollar totalt inklusive frakt. Är det något att ha? Visserligen inte någon bildstabilisator, men det är ju billigt och något att ha "sålänge". Eller är det att kasta pengarna i sjön?

http://cgi.ebay.com/Nikon-70-300mm-...7253654QQihZ005QQcategoryZ30070QQcmdZViewItem
 
Det bästa valet du kan göra är att köpa ett begagnat Nikon 80-200 /f2,8. Ett med sjutzoom kan du få för 4000:- Då har du ett proffsobjektiv i superlkass som är både stryktåligt och har otroliga optiska prestanda. En del tjatar om stativfästen som saknas på de äldre zoomarna men för min del sitter de bara i vägen för handen då jag aldrig använder stativ. Lika dant med sjutzoom. Antingen gillar man det eller så gör man et inte, men jag har inga problem med sjutzoom vilket går blixtsnabbt att zooma med. Köp inte nytt skit utan lägg då pengarna på begagnad proffsoptik i stället.
 
Jag har lite svårt att motivera ytterligare en kamerautgift just nu här hemma så även om 4000:- må vara billigt för ett objektiv av den kvalitén så blir det för dyrt för stunden... Hmmm... Får fundera vidare.
 
jag köpte mitt 80-200/2.8 för 2500... men då var dettyvärr utan motljusskydd. så för dom pengarna är det ännu mer svårslaget!
kika här på fotosidan, tradera, och blocket, så ska du nog kunna hitta en för runt 3000 iaf.
 
Tilva skrev:
http://cgi.ebay.com/Nikon-70-300mm-...categoryZ30070QQcmdZViewItem#ebayphotohosting

Detta för 750:- borde väl vara ett kap?

Då kan jag ju spara för köp av dyrare varianter längre fram:)
Observera att det där är ett väldigt enkelt och billigt objektiv. Det finns lite olika 70-300 och det där är inte direkt bra.
Behöver du verkligen 300 mm för att fota jyckar? Det verkar lite överdrivet. Att köpa ett billigt objektiv kan också ses som pengarna i sjön om du inte kan sälja det vidare. Bättre att spara till ett ordentligt på en gång, särskilt om det nu är ljusstyrka du vill ha. Du måste använda ännu kortare slutartider om du använder längre brännvidder än vad du gör med din 18-70, och om inte dess ljusstyrka räcker till så kommer ett 70-300/4-5,6 vara helt värdelöst.
Jag har sett flera Nikon 180/2,8 AF på blocket och annonsmarknaden här för nedåt 3000:-. Jobbigt lång brännvidd kanske, men det verkar väldigt svårsålt och därmed är priset lågt. Annars skulle jag spara till ett Sigma 50-150/2,8 eller liknande. Kanske ett begagnat Sigma 70-200/2,8 eller Nikkor 80-200/2,8.
 
Jag kan bara instämma som många sagt innan, satsa på ett begagnat Nikkor 80-200 f2.8. Jag köpte ett begagnat här på FS för 3200 kr (den absolut första varianten utan beteckningen D) och mer objektiv för pengarna har jag svårt att föreställa mig. jag har även haft billig "skräpoptik" (Sigma 70-300 APO DG) och det är verkligen inte kul att fota med sådan optik om man jämför med 80-200:an. Det är i praktiken oanvändbart över 200 mm eftersom det helt tappar både skärpa och kontrast. Dessutom måste det användas på bländare 8 för att bli tillräckligt skarpt.

Om du håller ögonen öppna så dyker det snart upp en begagnad här på FS eller tradera. Tyvärr sålde jag min i våras eftersom jag behövde mer brännvidd, annars hade du kunnat köpa den.
 
Re:Nikon 180/2,8 AF

Jag har tagit en del hundbilder, både porträtt på och på tävling med 180/2.8. Om inte pengarna räcker till en 80-200 zomm så är detta ett alternativ. Jag skulle inte rekommendera en optik som inte är bl 2.8 då det blir för långa slutartider och rörelseoskärpa dels att man inte får oskärpa i bakgrunden.
 

Bilagor

  • malinois.jpg
    malinois.jpg
    25.3 KB · Visningar: 118
Ok. Jag ger mig! Det blir inget Ebay-objektiv trots att det är billigt:)

Jag får kika på begagnade mer ljusstarka objektiv helt enkelt!

Tack för alla era råd!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.