Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag behöver hjälp med Crimsons färgprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

Annapahl

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra nu när jag har laddat hem deras färgprofil. Ska jag spara bilden i deras profil och sedan skicka iväg korten eller ska jag spara den i deras profil och korrigera färgerna för att sedan återgå till min vanliga profil och då skicka iväg bilderna? Jag känner mig lätt förvirrad.

Sist valde jag att låta dem korrigera mina bilder men jag var inte nöjd med alla korten då.

Crimson Profil...

Crimson har, vad jag vet, enbart en profil för "Softproofing"... D.v.s. Du skall inte konvertera till den profilen, utan du kan simulera hur bilden kommer att "se ut" med den profilen (karaktären).

I praktiken...

Annapahl skrev:
Men hur?

Lägg in profilfilen i "...\Program Files\Common Files\Adobe\Color\Profiles\Recommended\ " (eller under "...\Profiles\ " (minns inte) )...

Starta Photoshop.

Under Menyn "View" finns "Proof Setup", där skall du nu hitta CrimsonSoftProofprofilen...

OBS! SoftProof påverkar INTE bilden, det är bara som att ta på sig ett par justerande glasögon...

Annapahl skrev:
Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra nu när jag har laddat hem deras färgprofil. Ska jag spara bilden i deras profil och sedan skicka iväg korten eller ska jag spara den i deras profil och korrigera färgerna för att sedan återgå till min vanliga profil och då skicka iväg bilderna? Jag känner mig lätt förvirrad.

Sist valde jag att låta dem korrigera mina bilder men jag var inte nöjd med alla korten då.

Du skall arbeta och korrigera dina bilder i den arbetsfärgrymd du har valt i ditt bildbehandlingsprogram, exv Adobe-rgb, S-rgb, etc. När du är nöjd skall du KONVERTERA bilderna till deras profil. Eller så skickar du bilderna som de är och Crimson konverterar bilderna från din arbetsfärgrymd/profil till deras egen.
Fördelen med Crimson vad jag har hört så tar de hand om bilden på rätt sätt, dvs tittar efter vad du har för profil och sedan konverterar till sin egen. Vad du skall se till är att dina bilder är sparade och taggade med information om ditt val av arbetsfärgrymd.

Mikael

Senast ändrad:
Re: Re: Jag behöver hjälp med Crimsons färgprofil

macrobild skrev:
Du skall arbeta och korrigera dina bilder i den arbetsfärgrymd du har valt i ditt bildbehandlingsprogram, exv Adobe-rgb, S-rgb, etc. När du är nöjd skall du KONVERTERA bilderna till deras profil. Eller så skickar du bilderna som de är och Crimson konverterar bilderna från din arbetsfärgrymd/profil till deras egen.
Fördelen med Crimson vad jag har hört så tar de hand om bilden på rätt sätt, dvs tittar efter vad du har för profil och sedan konverterar till sin egen. Vad du skall se till är att dina bilder är sparade och taggade med information om ditt val av arbetsfärgrymd.

Mikael

Njae... riktigt så är det väl inte. Klippt från deras sida:

Crimson ICC softproof profile för fotografiskt material

Det är alltså inte meningen att du skall konvertera era bilder med denna profil - använd den endast som soft-proof (korrektur)!

//Anders, som också undrar hur man använder softproof profile

Adobe rgb

Hej, jag arbetar med Adobe rgb i kameran och i datorn. Efter det att jag är färdig med bilden sparar jag den som jpeg med Adobe rgb profil.
Du skall inte konvertera till Crimsons profil.
Denna konvertering sköter maskinen om på Crimson,
då du inte vet vilken av flera maskiner som kommer att printa dina kort vet du inte heller hur profilen för just den maskinen ser ut. Detta är anledningen till att det inte finns en riktig profil att ladda ner, utan bara en generell softproof.

mvh Dick.

Så om jag har fattat det rätt så behöver jag egentligen inte göra någonting med mina bilder innan jag skickar dem till Crimson. Men ska jag välja att de ska korrigera mina bilder eller inte? Det finns ju en ruta att klicka i då man väljer storlek osv.

Jag kör Frontweb Pro tjänsten där kör dom korten rakt av med din profil. Du måste naturligtvis lägga på skärpa i lämplig mängd, brukar lägga på ungefär 100-250% radie 1-1,2 nivåer 5- 10 för en bild i 300dpi 10X15. Använder du Expresstjänsten vet jag inte hur det är där. Enklast är att ringa Crimson och fråga.

mvh Dick.

Re: Re: Re: Jag behöver hjälp med Crimsons färgprofil

WFS) (Graylingman skrev:
Njae... riktigt så är det väl inte. Klippt från deras sida:

Crimson ICC softproof profile för fotografiskt material

Det är alltså inte meningen att du skall konvertera era bilder med denna profil - använd den endast som soft-proof (korrektur)!

//Anders, som också undrar hur man använder softproof profile

Meningen med en profil är just att du skall konvertera värden från den ena till den andra. Vad de Crimson menar annars är att du "kan "jämföra resultatet , se hur det ser ut genom simulering i photoshop och att de senare konverterar bilden i så fall.
Vitsen med färghantering och en icc profil är just konverteringen. Dvs de värden en bild har i den arbetsfärgrymd/profil du arbetar i räknas om till deras värden och profil.

Jag får ta mig till Crimson hemsida och se efter vad de menar.

Mikael

Senast ändrad:
Jag har nu talat med Crimson, eftersom deras flöde är RGB flöde så skall ingen konvertering ske till deras profil av kunden. Du kan softproofa bilden = simulera för att se hur den ser ut på deras fotopapper med hjälp av bla Photoshop som stödjer denna funktion.

Precis som jag skrev tidigare- det viktigaste är att din bild är taggad med information angående vilken arbetsfärgrymd du arbetar /använder , Tex Adobe RGB, Crimson sköter konverteringen från din profil till deras.
De vill inte att du konverterar bilden då det blir "kaka på kaka" .
Återkom gärna om du undrar något
mikael

Senast ändrad:
ps här finns info , se färghantering http://www.crimson.se/info.html?setB=03

Om du skall simulera , gå till proof setup.välj custom, egen och deras profil, välj perceptuell rendering. Bocka i och ur simulera pappersfärg så ser du skillnaderna mellan dina färger på skärmen och deras profil för papperet
Mikael

Bilagor

• crimson.jpg
    crimson.jpg
    22.2 KB · Visningar: 2,076
Senast ändrad:
Jag har ändrat det till perceptuell rendering. se bild. (vad som verkligen skiljer de olika renderingarna tar för lång tid att gå igenom)
jag ändrar texten. gör det enklare
Du kan nu jämföra deras profil genom att välja den och sedan gå tillbaka till din färgrymd
Därmed kan du ändra dina färger , göra bilden lite varmare, kallare etc , Vid simulering blir denna piano bild något kallare och jag kan justera den , ge den en varmare ton så bilden passar bättre deras papper
mikael

Bilagor

• crimson2.jpg
    crimson2.jpg
    16.3 KB · Visningar: 2,012
Senast ändrad:
Simuleringen visar alltså skillnader mellan hur du ser din bild på skärm och hur den blir på deras papper.

PS glöm det med pappersimulering. Det räcker med att du ser de skillnader som uppstår efter att du har valt deras profil kontra din arbetsfärgrymd/profil.
Vandra mellan dessa två så ser du ev skillnader
Hur du ser din bild på skärm är också ett kapitel för sig, har du din skärm uppmätt och profilerad så är chanserna större till att du får ett bra resultat. Sitter du och ser bilderna på en vanlig pc skärm med de inställningar som kommer från tillverkaren så är felavikelserna stora vad det gäller färgåtergivning och resultatet blir därmed dåligt.
Mikael

Ok, nu ska jag röra till det ännu mer... ;-)

I en gammal tråd ställde jag frågan vilken rendering intent som är lämplig att använda vid softproofing. Fick svar från Crimson att de alltid följer de inställningar som finns inbäddade i profilen. För AdobeRGB gäller att standard rendering är perceptuell, så jobbar man i AdobeRGB ska man mycket riktigt kryssa perceptual i softproofinställningarna.

Men... om man använder någon annan arbetsfärgrymd än AdobeRGB bör man se efter i arbetsprofilen vilken rendering intent som är standard och kryssa i den istället.

För mer info:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=46504&highlight=rendering+intent

tomasandersson skrev:
Ok, nu ska jag röra till det ännu mer... ;-)

I en gammal tråd ställde jag frågan vilken rendering intent som är lämplig att använda vid softproofing. Fick svar från Crimson att de alltid följer de inställningar som finns inbäddade i profilen. För AdobeRGB gäller att standard rendering är perceptuell, så jobbar man i AdobeRGB ska man mycket riktigt kryssa perceptual i softproofinställningarna.

Men... om man använder någon annan arbetsfärgrymd än AdobeRGB bör man se efter i arbetsprofilen vilken rendering intent som är standard och kryssa i den istället.

För mer info:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=46504&highlight=rendering+intent

Hej
Eftersom vissa anvisningar saknas i vissa profiler hur en fullgod rendering skall ske. (nu är vi inne på frågor som tar tid att förklara) så skiljer det i praktiken inte mycket mellan renderingarna när man går från vissa profiler till andra.När det gäller bilder , välj perceptuell inställning
Mikael

Senast ändrad:
Ligger färgerna utanför papperets färgomfång så är perceptuell ett bra val, annars relativt färgvärde.
Det gör att jag oftast använder relativt färgvärde.

Sven Westerlunds "Manual för Lamba" förklarar mycket bra:

http://www.dox.se/manual.pdf

/Benny

När det gäller rendering intent så spelar det ju mycket stor roll när skillnaden mellan två kulörrymder är stor.

Att säga att man ska använda perceptuell när det "gäller bilder" tycker jag är lite missvisande. Om Crimsons profil skiljer sig lite från källkulörrymden kommer relativ eller perceptuell rendering intent spela liten roll. Att utgå från Adobe RGB 1998's inbyggda rendering intent låter som bästa valet.

Relativ rendering strävar efter att behålla alla nyanser i bilden, trots att det kan vara färre möjliga nyanser i målkulörrymden. Detta ger en lägre kontrast efter konvertering, men fler nyanser att jobba med. Om man också väljer "svartpunktkompensering" så flyttas de mörka nyanser som egentligen inte kan representeras i målkulörrymden "in" för att inte bara bli kolsvarta efter konvertering.

Perceptuell rendering strävar efter att behålla inbördes kontraster mellan nyanserna i bilden, trots att målkulörrymden är mindre. Detta ger högre kontrast efter konvertering, men färre nyanser att jobba med.

När jag arbetar med konvertering av fotografiska bilder till CMYK arbetar jag oftast med relativ rendering och höjer kontrasten något i efterhand om det behövs.

De olika varianterna ger mycket liten (om någon) skillnad när konvertering till en större kulörrymd sker. En konvertering från en mindre kulörrymd till en större ger ingen förbättring av bilden, och bör inte användas förutom i specialfall.

Mikael,
du kanske redan har stenkoll på detta och jag vill inte skriva dig på näsan! Jag tyckte bara att det blev lite för enkelt.

Rätta mig gärna om ni ser några felaktigheter. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar