När det gäller rendering intent så spelar det ju mycket stor roll när skillnaden mellan två kulörrymder är stor.
Att säga att man ska använda perceptuell när det "gäller bilder" tycker jag är lite missvisande. Om Crimsons profil skiljer sig lite från källkulörrymden kommer relativ eller perceptuell rendering intent spela liten roll. Att utgå från Adobe RGB 1998's inbyggda rendering intent låter som bästa valet.
Relativ rendering strävar efter att behålla alla nyanser i bilden, trots att det kan vara färre möjliga nyanser i målkulörrymden. Detta ger en lägre kontrast efter konvertering, men fler nyanser att jobba med. Om man också väljer "svartpunktkompensering" så flyttas de mörka nyanser som egentligen inte kan representeras i målkulörrymden "in" för att inte bara bli kolsvarta efter konvertering.
Perceptuell rendering strävar efter att behålla inbördes kontraster mellan nyanserna i bilden, trots att målkulörrymden är mindre. Detta ger högre kontrast efter konvertering, men färre nyanser att jobba med.
När jag arbetar med konvertering av fotografiska bilder till CMYK arbetar jag oftast med relativ rendering och höjer kontrasten något i efterhand om det behövs.
De olika varianterna ger mycket liten (om någon) skillnad när konvertering till en större kulörrymd sker. En konvertering från en mindre kulörrymd till en större ger ingen förbättring av bilden, och bör inte användas förutom i specialfall.
Mikael,
du kanske redan har stenkoll på detta och jag vill inte skriva dig på näsan! Jag tyckte bara att det blev lite för enkelt.
Rätta mig gärna om ni ser några felaktigheter.