Annons

Jättehjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

mols

Medlem
Jag har nu haft min SX10 IS ett tag och är
amatörfotograf och hade innnan en IXUS 750.
Jag får brusiga/oklara bilder inomhus, både
när det gäller stillbilder och även vid rörliga bilder.
Det problemet har jag inte utomhus. Jag har försökt läsa mig till ISO, bländartal och slutar tid men blir inte klok på det. Jag fotografera med AUTO funktionen.
Vad ska jag göra för att få bättre bilder inomhus?
Vilka inställningar behöver jag göra. Inte kul när bilderna blir så dåliga inomhus när det är lite mörkare.
Kära experter, jag behöver hjälp!
 
Problemet med autofunktioner är att kameran får gissa vad du vill göra. Jag känner inte till SX10 alls, men se ifall du kan ställa in den manuellt och mät mot gräs. Komponera om och tag bilden. Testa olika exponeringar, det är ju gratis att knäppa av med digitalkamera.

Ofta blir det brusigt om man underexponerat och sedan försöker dra i spakar för att ljusa upp.
 
Problemet med autofunktioner är att kameran får gissa vad du vill göra. Jag känner inte till SX10 alls, men se ifall du kan ställa in den manuellt och mät mot gräs. Komponera om och tag bilden. Testa olika exponeringar, det är ju gratis att knäppa av med digitalkamera.

Ofta blir det brusigt om man underexponerat och sedan försöker dra i spakar för att ljusa upp.



Tack för ditt snabba svar.Hur "komponerar" man om, tusen rattar att välja
mellan.
Sorry för min okunskap.
Marina
 
Tack för ditt snabba svar.Hur "komponerar" man om, tusen rattar att välja
mellan.
Sorry för min okunskap.
Marina

Komponera om betyder att du tar bilden från en annan vinkel. Testa att fota från olika håll. Testa med solen i ryggen, framför dig, vid sidan om dig så ser du vilken stor skillnad det blir.

Som Lena skrev, testa olika bländare, olika tid och se vad som händer.

Det är bara att testa sig fram, egen erfarenhet är det bästa sättet att lära sig på;)


Lycka till!
Bee
 
Jag har nu haft min SX10 IS ett tag och är
amatörfotograf och hade innnan en IXUS 750.
Jag får brusiga/oklara bilder inomhus, både
när det gäller stillbilder och även vid rörliga bilder.
Det problemet har jag inte utomhus. Jag har försökt läsa mig till ISO, bländartal och slutar tid men blir inte klok på det. Jag fotografera med AUTO funktionen.
Vad ska jag göra för att få bättre bilder inomhus?
Vilka inställningar behöver jag göra. Inte kul när bilderna blir så dåliga inomhus när det är lite mörkare.
Kära experter, jag behöver hjälp!

de dåliga bilderna innomhus beror nog på att det är så lite ljus inne så att kameran måste öka ISO.
Mer ISO betyder mer brus, och kompaktkameror är jättedåliga (jämfört med systemkameror) på brusnivåer...
det du kan göra är att antingen slå på blixten, använda en längre slutartid (då är det stativ och inga rörliga motiv som gäller) eller köpa en systemkamera
du kan också minska bruset något i efterbehandlingen av bilden...
 
Vad ska jag göra för att få bättre bilder inomhus?
Vilka inställningar behöver jag göra. Inte kul när bilderna blir så dåliga inomhus när det är lite mörkare.
Kära experter, jag behöver hjälp!


Förmodligen har kameran automatik med någon slags autoiso-funktion, vilken automatiskt höjer ISO-talet (ljuskänsligheten) när det blir mörkare. Fördelen med detta är att slutartiderna inte blir så långa att bilderna riskerar att få skaknings-/rörelseoskärpa. Nackdelen är att bilderna blir just grynigare och förlorar detaljåtergivning/klarhet.

För att jobba dig runt detta behöver du i stället för helautomatik välja tex tidsautomatik och ställa in ISO på tex 200 (vet ju inte vad du har för krav på grynfrihet, men 200 brukar vara en bra kompromiss mellan grynighet/ljuskänslighet på kompaktkameror). Ställ sedan in bländaren på det lägsta siffervärdet (2,8 på din kamera). Då kommer kameran att välja en passande slutartid. Men denna kommer att bli lång, så du riskerar skakningsoskärpa om kameran inte är still och rörelseoskärpa om motivet inte är still.

Ta alltså bra stöd med kameran mot tex en dörrpost, bord eller liknande. Prova. Blir tiderna ändå för långa måste du höja ISO och acceptera grynigheten. På detta vis torde du få bättre bilder, förutsatt du kan undvika skakningsoskärpa/rörelseoskärpa.

En annan, kanske enklare, metod att lösa ditt problem är om det går att bara begränsa det högsta värde som kamerans autoiso-funktion kan välja. Troligen går det någonstans i menyerna att ställa in 200 som högsta ISO-tal autoiso kan nå. På så vis kommer kameran att sköta resten själv, förmodligen även i automatiskt läge (men du kommer att ha samma problem med skaknings-/rörelseoskärpa som i föregående fall). Men det här är ju specifikt för hur just din kamera fungerar, du får nog leta fram manualen och läsa dig fram :)

Hoppas jag inte förvirrat mer än jag hjälpt. Lycka till!
 
Kan du lägga upp några exempelbilder? Inte nödvändigtvis här, men någonstans på nätet så vi kan se hur de ser ut. Och gärna med en beskrivning på inställningarna på kameran.

Rent generellt skulle jag vilja påstå att det ofta är väldigt mörkt inomhus, med en kameras måttstock. Kompaktkameror på AUTO löser detta genom att skruva upp känsligheten ("ISO-talet"), men det har en nackdel: bruset syns betydligt mer. Det finns egentligen inget sätt att lösa detta: finns det inte mer ljus än så, måste man antingen använda längre slutartid (men riskera skakningsoskärpa), eller skruva upp känsligheten, eller öppna bländaren mer (men den är ofta redan så öppen den kan bli). Det enda alternativ jag kommer på är att tillföra mer ljus med tex en blixt, men blixtbilder blir ofta ganska platta och tråkiga.
 
Tack Ulf och Fredik med fl.

Jag ska kolla över manualen, sedan kommer följdfrågor!

Ni är underbara där ute till att vilja hjälpa till!

Marina
 
...
Jag får brusiga/oklara bilder inomhus, både när det gäller stillbilder och även vid rörliga bilder.
Det problemet har jag inte utomhus.
...
Det är mycket lite du som du kan göra åt detta med den kameratyp du har, även om kunskap om fotografering i befintligt ljus självfallet också kommer in i bilden. Som redan har skrivits ovan så får du välja största möjliga bländare (vanligen 1:2,8) och se till att inte använda auto-ISO, eftersom kameran vid svagt ljus ökar upp detta värde (med snabbt ökande brus som resultat). Välj istället lägre ISO (100 till 200) manuellt. Dock får du nu istället sannolikt problem med att slutartiden blir för lång - dvs du begränsas till orörliga motiv och stativtagningar.

Bildsensorns area på dessa s.k. långzoomare (liksom på kompaktkameror) är mycket liten - mindre än din lillfingernagel(!) En APS-C sensors area (den vanligaste storleken på digitala systemkameror) är 10 gånger större, och en FF-sensorns mer än 20 ggr större än din långzoomares. Detta gör förstås APS-C sensorn överlägsen i sämre ljus (och FF-sensorn ännu mer så) - dessa förmår att samla in väldigt mycket mera ljus. Resultat: mycket mindre brus och bättre skärpa.


Du har två vägar att gå. Det ena är att du ser till att öka belysningen inomhus. Vanligast är att använda sig av extern blixt.

Vill du inte göra detta, så återstår möjligheten för dig att skaffa en DSLR-kamera. Helst bör du också skaffa ett extra ljusstarkt objektiv till denna, då kan du få skarpa och fina bilder i ännu skummare miljöer...

Med ljusstarka objektiv avses (i småbildsformatet och inom det vanligaste brännviddsområdet) sådana med bländare 2,8 eller större. Superljusstarka ligger inom inom området 2,0 och till 1,4. Extremt ljusstarka ligger mellan 1,2 och upp till 0,95 (det finns naturligtvis enstaka specialobjektiv med ännu högre ljusstyrka, men en 0,7-glugg kostar förmögenheter).

Tyvärr brukar priserna för objektiv med hög ljusstyrka snabbt raka i höjden. Dock erbjuder "de tre stora" - Canon, Nikon och Minolta/Sony - även ett synnerligen prisbilligt superljusstarkt objektiv (runt 1.500 kr): Canon EF 50/1,8 II, Nikon AF 50/1,8D, Sony DT 50/1,8 (eller ett begagnat Minolta AF 50/1,7).

Alla erbjuder även ett objektiv med ännu högre ljusstyrka - 50/1,4 - till jämförelsevis lågt pris - 3-5.000 kr. Här kommer då även Pentax med in i bilden. Till Olympus (som har en något mindre sensor) går det att köpa ett 30/1,4 från Sigma.

Om du vill jobba i miljöer med svagt ljus så är bildstabilisering guld värt. Ljusstarka objektiv med bildstabilisering går tyvärr inte att få till Nikon eller Canon.

Minolta/Sony, Pentax och vissa Olympus-kameror fixar detta elegant genom att vara smarta nog att sätta in AntiSkak i själva kamerahuset. Vilket innebär att AS-funktionen blir verksam för ALLA objektiv.

Anledningen till att Canon och Nikon inte erbjuder kombinationen ljusstarka objektiv + bildstabilisering beror på dennas funktionssätt. *) Man åstadkommer AntiSkak i objektivet genom att förflytta två glaselement i förhållande till varandra. Då försämras objektivets bildkvalitet, och ju ljusstarkare objektivet är, ju snabbare försämras denna bildkvalitet.

Ledsen för att inte kunna ge dig en billigare lösning, men så här ser verkligheten ut, helt enkelt! Billigast kommer du förstås undan genom skaffa en extern blixt till din långzoomare, ifall du kan acceptera att "atmosfären" i det befintliga ljuset helt försvinner.


Hoppas att min långa drapa inte har gjort dig alldeles förskräckt...


*) Samt att de envisas med att hålla fast vid en äldre teknik, förstås. Och att de kan ta betydligt mera betalt för sina IS respektivet VR-objektiv... :)
 
Senast ändrad:
Tyvärr är det så att IXUS 750 har 60% större sensor än SX10. Men sensorstorlek hos kompaktkameror är något det sällan talas om, så det är inte så konstigt att det blir fel ibland.

Om jag vore trådskaparen så skulle jag lämna tillbaka kameran och köpa en enkel systemkamera istället. Det kostar ungefär femhundra spänn mer, men man får enormt mycket mer för pengarna.
Man får inte 20 gångers zoom, men frågan är om det är värt det när bildkvaliteten blir lidande.
 
Hej Martin och Gunnar!

TACK så mycket, som det ser ut nu så har jag nog köpt mig en kamera som
inte levererar det jag önskar även som amatörfotograf till vardags.

Jag ska titta igenom era förslag och försöka få till det!

Jag tackar så mycket!

Hilsen MArina
 
3 saker styr en exponering.
tid, bländare, ISO.

Tid, längre tid = mer ljus, längre tid = saker som rör sig kommer inte med.

bländare, större hål=mer ljus, större hål=mindre värde/beteckning ex 1.8

ISO, högt ISO=ljuskänsligt, högt ISO=mycket förstärkning som i sin tur blir brus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.