Saeco12
Aktiv medlem
... jag skulle alla gånger välja 2.8 mot 4.0 IS.
Det är ju inte bara vikten som är det dubbla, utan även priset. Så 4.0 IS vart en bra medelväg.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
... jag skulle alla gånger välja 2.8 mot 4.0 IS.
Kan det vara så enkelt att just den 4:a du testat var bättre synkad med ditt kamerahus och det andra objektivet fokuserar fel lite ihop med samma hus? Jag har sett variationer i hur väl olika objektiv passar ett specifikt hus. Det är t.o.m. vanligt att ett zoom-objektiv fokuserar korrekt efter en del av brännvidden men floppar mot något av ändlägena. Om det är så, så är det ju lite orättvist att skylla på objektiven i sig. Det enda man kan konstatera i ett sånt läge är väl att just det objektivet inte kunde göra sig själv rättvisa då det inte stämmer riktigt med det hus som använts. Med ett annat hus kan ju läget vara det totalt omvända. Det är bara med hus som kan kompenseras för fokusfel individuellt objektiv för objektiv (där fokusfel eliminerats) som man med säkerhet kan optimera alla objektiv, få ut maximalt av varje objektiv vid en jämförelse och sen dra riktiga slutsatser av jämförelsen. I annat fall riskerar man bara att göra en orättvis betraktelse.
Det är tvärtom så att ganska många kameramodeller tappar sina korsformade fokuspunkter när optiken blir f/2.8 eller bättre. Detta beror på att precisionsfokuseringspunkten, som sitter tillsammans med en korsformad punkt, ofta enbart är linjär. Då fungerar den korsformade som den är tänkt från f/5,6, men vid f/2,8 tar den linjära precisionspunkten över på den fokuspunkten.Då kamerorna oftast har fler korsformade AF punkter som bara fungerar med dessa.
Det där är verkligen inte unikt för 40D....
Canon 40D har en elegant lösning på detta problem, där den centrala fokuspunkten är korsformad även med f/2,8, tillsammans med den ökade precisionen. Detta har uppnåtts genom att f/2,8-punkten ligger diagonalt instoppad i den vanliga korsformade punkten.
Två intressanta saker med detta påstående:Från tidigare inlägg:
...
Av denna anledning kan IS hjälpa AF till optimala prestanda. Tilläggas ska kanske att detta inte är en hemvävd teori, utan en upplysning som jag hittade någonstans i den gedigna mängd teknisk information från Canon som finns på nätet. Tyvärr minns jag inte var just nu, så jag kan inte ge någon länk.
Jag förstår inte varför Canon skulle ha ett panoreringsläge (auto eller ej) om det nu skulle vara så att IS försvårar/försämrar när man panorerar. Minimum borde det ju då vara lika bra, men antagligen bättre?
Jag måste säga att jag inte förstår ditt inlägg riktigt.
Jag har inte sett en enda person här påstå att IS försvårar vid panorering.
Däremot vid snabba oregelbundna rörelser.
Sådana brukar man inte panorera, utan då använder man så korta slutartider att rörelsen blir helt fryst.
Vid så korta slutartider tillför IS inget som helst till bildkvaliten.
Däremot så påstår tre personer i den här tråden, att vid snabba oregelbundna rörelser, så försvårar IS att få fokus rätt.
(Vilket är logiskt med tanke på hur gyrot arbetar när IS är påslaget).
Detta är något helt annat än att IS är bra vid panorering.
Då har du missat mina inlägg.
IS är inget för actionbilder med bil och MC är min klara ståndpunkt. Både jag o maken slår av IS för att få bästa/skarpaste bilder!
Hej du Vanja!
Det verkar som om du missförstod vad jag skrev.
Just ditt inlägg var ett av de jag hänvisade till.
Det jag ville få sagt, är just det att IS har en förmåga att ställa till det vid fotografering av actionbilder.
Jag har inte testat IS vid acitonfoto själv.
Men dina erfarenheter är fullt logiska utifrån min förståelse av hur IS fungerar.
Däremot så verkar det som att IS faktiskt kan vara till en viss nytta vid panoreringar, men det är ju inte nödvändigt med IS där.
/Daniel.
Det är kanske inte bara action & IS du inte försökt dig på, utan detta gäller även panoreringar?Däremot så verkar det som att IS faktiskt kan vara till en viss nytta vid panoreringar, men det är ju inte nödvändigt med IS där.
Jag måste säga att jag inte förstår ditt inlägg riktigt.
Jag har inte sett en enda person här påstå att IS försvårar vid panorering.
Däremot vid snabba oregelbundna rörelser.
Sådana brukar man inte panorera, utan då använder man så korta slutartider att rörelsen blir helt fryst.
Vid så korta slutartider tillför IS inget som helst till bildkvaliten.
Däremot så påstår tre personer i den här tråden, att vid snabba oregelbundna rörelser, så försvårar IS att få fokus rätt.
(Vilket är logiskt med tanke på hur gyrot arbetar när IS är påslaget).
Detta är något helt annat än att IS är bra vid panorering.
Skulle vara skoj att veta varför den "förstör" mer än den hjälper... =)
Här är du helt snett på det.Orsaken finns i hur IS fungerar.
Förenklat så går IS ut på att "parera" fotografens skakningar.
Det sker genom att ett gyro i objektivet, sätt i "gungning" för att parera fotografens skakningar.
På detta sätt så förskjuter gyrot en microlins bildens infallsvinkel mot sensorn.
En bild som visar hur detta funger finns näst längst ner på följande sida:
http://www.canon.com/bctv/faq/optis.html
Det är denna förskjutning som ställer till problem för Vanja, och alla andra.
Detta eftersom förskjutningen "lurar" AF-sensorn när det ska beräkna rörelsernas riktning och hastighet.
AF felberäknar då rörelsens riktning och hastighet.
I "standarläget" både tvärriktning och höjdriktning.Här är du helt snett på det.
IS stabiliserar rörelser i optikens tvärriktning.
http://cpn.canon-europe.com/content/infobank/lenses/image_stabilisation.do#containerCanon sa:"Mode 2 can be set when following a moving subject with the camera (panning). The lens detects the sweeping movement and switches off the IS correction in that direction (horizontal or vertical). IS correction in the direction perpendicular to the panning movement continues as normal to help give a sharper image."
Problemet här, och som ju uppstår i praktiken (och därför förklarar de problem som en del beskriver utifrån egen erfarenhet).Det innebär att kamerans AF inte alltid kan skilja på om det är motivet som flyttar sig i sidled eller om det är optiken eller om det är antiskaklinsen (som inte är någon mikrolins, utan en vanlig lins(grupp)) i optiken.
Men det spelar ingen roll alls, för även utan IS är det så att kamerans AF inte kan skilja på om det är motivet som skuttar i sidled eller om det är optiken. Vanligtvis är det nog båda två.
Poängerna är att IS kan ta bort en del högfrekvent fladder, som annars gör det svårare för AF att reda ut vilka linjepar det är som hör ihop i fokuspunkten, om man har ett motiv som inte är tydligt att sortera ut,
samt det faktum att de rörelser som IS försöker motverka, eller ev. förstärker, om man har otur, inte påverkar fokusläget! Det är ju när motivet rör sig mot dig, eller från dig, som fokusläget förändras, inte när det rör sig i sidled.
Det är ju trots allt just detta som motsägs av flera personers erfarenhet.Om IS blir alltför lurat av dina försök att följa virriga rörelser hos motivet lär läget för kamerans del vara ungefär detsamma som om du inte hade IS alls.
Precis, som jag påpekar ovan, så stängs IS, vid panoreringsläge, av i den riktning som panoreringen sker.Sen finns det ju en motsägelse i resonemangen ovan, där det anses att det är vid oregelbundna, snabba rörelser som IS ställer till problem, och bli- resp. motorcykelracing anges som exempel. Är det några rörelser som är regelbundna är det just racingförares färd längs banorna. Det finns ett idealspår, och följer man inte det vet man inte vad man håller på med. Den enda gången det kan bli oregelbundet är om någon kraschar, men även då gör rörelseenergin att färden går någorlunda i en huvudsaklig riktning. Racerbanor brukar vara rensade på allt som kan åstadkomma tvära kursförändringar för kringflygande fordon.
Om vi nu snackar panoreringar i sammband med motorsport.Att man kan ta fantastiska panoreringsbilder utan IS säger ingenting alls. Det har jag inte betvivlat. Frågan är bara hur många procent av panoreringsbilderna som blir fantastiska med resp. utan IS. Man kan ju råka få en bra bild på 1/15 s utan IS också. Men med all säkerhet inte lika många som med IS.
För att nu inga onödiga missförstånd ska uppstå.
IS är bra, och något jag rekomenderar till dem som har råd.
Men för de som ska ägna sig åt just sportfoto, och har en begränsad budget.
Så är ljusstyrka otvivelaktigt av större nytta än IS.
Wow, det var en rejäl utläggning för att komma fram till det som alla (?) redan sagt och håller med om!
Mvh
Anders
...
Om vi nu snackar panoreringar i sammband med motorsport.
Så är tummregeln att slutartiden skall vara 1/fordonets hastighet.
http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/18979.htm
...