Med en dåres (kanske är en?) envishet tjatar jag återigen om att IS även har den fördelen, oavsett slutartid och rörlighet hos målet, att underlätta för autofokusen att hitta något bra att jobba med. Kamerans autofokusprestanda ökar alltså när de kontraster AF-sensorn mäter inte hoppar omkring lika mycket.
Så sant, men IS påverkar också hur lång tid det tar från det att du trycker ner avtryckaren, tills dess att bilden tas.
Vilket är en negativ effekt av att ha IS påslaget.
Ca 0,5 sekunder:
http://cpn.canon-europe.com/content/infobank/lenses/image_stabilisation.do#container
Vid snabba rörelser, eller händelser är det inte precis någon fördel...
Lär knappast förbättra AF heller, eftersom objektet hinner röra sig under tiden. (Vid följande AF och seriebildstagning så är den typen av fördröjning som IS ger definitivt inte till det bättre).
Dessutom så påverkar IS batteritiden negativt.
IS är bra på många sätt, och kan absolut vara till nytta.
Jag kommer själv att satsa på objektiv med IS i framtiden.
Men när det gäller just sportfotografering, så är nyttan i princip begränsad till att det kan vara till nytta, men inte är nödvändigt, vid panoreringar.
Gällande just sport så är betydelsen av ljusstyrka betydligt större än IS.
(Fråga mig, jag bytte från 70-200/4 till 70-200/2,8 av just den anledningen).
Finns de som har större nytta av IS än ljusstyrka.
Men detta gäller knappast trådskaparen. Vars budget dessutom begränsar urvalet.
När det gäller AF, så tänker jag dessutom, mycket bestämt, påstå att det finns det som tillför mycket mer än IS för att få till stånd väl fungerande AF.
1. Vilken typ av AF-motor som sitter i objektivet.
Äkta USM är betydligt viktigare än IS, eftersom hastigheten på AF-motorn har mycket stor betydelse vid fotografering av snabba rörelser.
Motorn måste ju hinna med rörelserna.
(Talar av egen erfarenhet här).
2. Vilket hus du har, eller för att vara mer exakt, hur bra logiken och sensorerna för AF, som sitter i huset är.
Detta skiljer sig enormt mycket. (Har själv testat med både 350D och 1d MKII med samma glugg, skillnaden mellan husen är nästa overklig).
Jag lovar att huset har betydligt större betydelse här, än vilket IS som helst i världen. Och att snabb AF i huset är av stor vikt vid sportfoto.
(Undantaget de gånger du har möjlighet att förfokusera).
Är inte husets AF-logik tillräckligt snabbt så kommer inte IS tillföra det minsta, snarast tvärtom pga fördröjningen som IS skapar.
Dessutom så påverkas AF till det bättre av ljusstarkare objektiv.
På mitt 1D mkII aktiveras korssensorsfunktionen på vissa sensorer bara av objektiv med bländare 2,8 eller större, gemensamt för flera Canon-hus.
Jag anser absolut att IS är bra. Men jag måste hålla med om att det faktiskt är lite överreklamerat.
Inte minst när det gäller Canons L-serie, där prisskillnaden är flera tusen, vilket de flesta icke proffsfotografer kan använda till bättre saker.
För den som har råd så tycker jag dock att IS ska övervägas seriöst, men att det är viktigt att förstå vad IS faktiskt betyder i verkligheten, och vilka effekter det har, både till det bättre och det sämre.
IS gör sig absolut bäst på stillastående objekt, vid tillfällen när det är mörkt.