ANNONS
Annons

IS eller inte IS??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag säger inte att de som provat och funnit det bättre utan IS har fel. De har ju provat och sett resultatet.
Men det hade varit kul, och förmodligen utvecklande, att förstå varför. Men med sådana "Goddag yxskaftsvar" som Daniel ger ovan känns det inte meningsfullt att fortsätta diskussionen. Med den erfarenhet du ger sken av att ha kan jag inte tänka mig att du så innerligt kan undvika att förstå vad jag menar, så jag antar att du bara vill poängtera att du har rätt, inte motivera varför.

Jag tar ändå ett exempel: När jag påpekade att du var ute och cyklade när det gäller IS inverkan på fokus, genom att poängtera att stabiliserigen fungerar i optikens tvärriktning, svarar du att den stabiliserar i tvär- och höjdriktningen!

Jag inbillade mig att alla någorlunda vana fotografer insett att fokusering gör man för att anpassa optiken till motivets rörelser i optikens längsriktning, eftersom rörelser i optikens tvärriktning, oavsett om de går horisontellt eller vertikalt, i mycket mindre grad påverkar fokusläget.
Det gör också att kameran inte bryr sig ett skvatt om ifall dina motiv rör sig åt vänster eller åt höger. Den är bara intresserad av om de kommer närmare eller längre bort. Faktum är att en inte ens kan se om motivet rör sig hit eller dit, då den inte kan skilja på om du flyttar kameran eller om det är motivet om rör sig. Panorerar du perfekt ser en bil, som kör snett mot dig, ut att enbart röra sig mot dig.

De övriga svaren är i samma stil. Att 20 Hz är högfrekvent jämfört med fokuseringsoperationer som ska utföras sex, eller med ilsknaste modell max tio, gånger per sekund är väl inte heller så svårt att inse?

Skakar gör man uppåt, nedåt och i sidled.
Skakar man kameran framåt och bakåt mot motivet så har man gjort en bedrift.

Självklart stabiliserar IS skakningar horisontellt och vertikalt.
Med många IS kan man också välja att enbart stabilisera vertikalt för att kunna panorera horisontellt.

Om man väljer ett objektiv med IS eller inte IS. hög ljusstyrka eller låg ljusstyrka handlar nog främst om ekonomi och om man orkar släpa på tunga gluggar eller inte.

Mvh J O

Ber om ursäkt

Efter att ha läst Anders Perssons inlägg, och ha läst det jag själv skrivit igen.
Så inser jag att jag gjort två fel.

1. Jag har uppenbarligen inte uttryckt mig tillräcklig väl, för att få fram det jag vill ha sagt. Ber omrsäkt för detta.
Kommer att ta mig en rejäl funderare på hur jag kan undvika att upprepa det i framtiden.

2. Jag har bidragit till ett dåligt tonläge i den här tråden.
Det har aldrig varit min mening, inget av det jag har skrivit har varit personligt menat.
Men jag inser att jag har min del i det tråkiga tonläget.
Vill verkligen be er alla om ursäkt för även detta.

För att inte upprepa detta, så kommer jag att ta en timeout från FS forum ett tag framöver, och tänka igenom vad jag bör göra annorlunda i framtiden.

Tills vidare önskar jag er alla allt gott, och många trevliga "fotostunder".

/Daniel.

Just dina syften är nog inte där bildstabilisering är som effektivast, då det fungerar dåligt vid snabba rörliga mål.
Varför skulle IS fungera dåligt vid snabba rörliga mål? IS fungerar väl lika bra eller dåligt oavsett motiv? IS stabiliserar ju (delar av) kameran och inte motivet.

Under tiden detta citat från Canons White papers för 40D. Fast vad de menar är unikt för 40D begriper inte jag heller?
Det är väl kristallklart? EOS 40D är den första Canonkameran med en högprecisionssensor som är känslig för både vertikala och horisontellla linjer. Det är ju precis det du har citerat.

Angående citatet från Canon så ja, jag trodde på det, först, men sen var det så många som påstod att andra kameror också har kors med hög precision, så jag visste inte vad jag skulle tro.

Till Daniel vill jag säga att jag inte visste om jag var avsiktligt eller oavsiktligt missförstådd. Det finns ju personer som alltid vill vända på allt man säger, så att det ska se annorlunda ut än vad som avses. Sen finns det de som tänker snabbt och får det så konstigt utan att det var meningen.
Så du behöver inte "timeouta" för min del.

Frågan är fortfarande, åtminstone i min skalle, vad det är som gör IS så dåligt för sportfoto, som de garvade fotograferna säger, och varför det inte verkar ställa till det när jag försöker själv? Eller det kanske det gör, fast jag inte är bra nog för att det ska märkas? Eller så är det något annat?
Som så många andra vill jag själv gärna bli bättre, men jag tycker det är roligare om jag förstår rent tekniskt varför den ena metoden fungerar bättre än den andra.

Angående citatet från Canon så ja, jag trodde på det, först, men sen var det så många som påstod att andra kameror också har kors med hög precision, så jag visste inte vad jag skulle tro.
Jag har inte sett något Canondokument som säger annat än att EOS 40D var först. De kameror man skulle kunna misstänka vore ju EOS-1DIII och EOS-1DsIII, men den här texten motsäger det.

Till Daniel vill jag säga att jag inte visste om jag var avsiktligt eller oavsiktligt missförstådd. Det finns ju personer som alltid vill vända på allt man säger, så att det ska se annorlunda ut än vad som avses. Sen finns det de som tänker snabbt och får det så konstigt utan att det var meningen.
Så du behöver inte "timeouta" för min del.

Tack :)

Ska försöka mig på ett svar om hur mina teorier igen framöver.
Just nu så hinner jag dock inte riktigt.

Men efter en del funderande så tror jag att vi har "pratat förbi" varandra en del. Detta genom att fokusera så starkt på olika delar av frågan, att vi båda missat vad den andre menar.

Kan dock tillägga att jag lärt mig en hel del av det du skrivit :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar