Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

IS / Bildstabilisator, annan kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kioskis

Avslutat medlemskap
Halloj!

Har haft förmånen att provat Canon Ixus 900ti ett par dagar och är störtkär. Det enda abret med den är att den inte har någon bildstabilisator. Nu undrar jag: hur stor skillnad gör det att en kamera har det? Min nuvarande har det inte (tror jag), då den är såpass gammal.

Jag fotar mest hundar och är beroende av att kameran klarar rörliga motiv bra utan blixt. Vad för egenskaper ska jag leta efter i min nästa digitalkompaktkamera för att tillfredställa dessa behov?

För den typen av motiv behöver du inte stabilisering. Men stabilisering är till hjälp vid andra typer av motiv.
För motiv som rör sig behöver du snabb autofokus, kort fördröjning från avtryck till bild och möjlighet att ta bilder med kort slutartid (nås ota med högt ISO-tal).

Tyvärr är det ofta på just de här punkterna kompaktkameror brister.

Stillstående motiv med dåligt ljus. Då krävs långa slutartider, och stabiliseringen kan hjälpa till att undvika oskärpa för at du skakar på handen.
Långa brännvidder hjälper det också, då "förstärks" skakningarna.

Det är en väldigt bra funktion, men den hjälper som sagt inte när motivet rör sig, den tar bara bort en del av fotografens rörelser.

Aha. Spontant känns det då inte som att avsaknaden av bildstabilistator på denna ixusen är ett minus för min del. Jag gillade verkligen kameran i övrigt!

Du vet kanske redan att det finns en snarlik modell med bildstabilisator, IXUS 850 IS. Den är ett par hundralappar billigare och har 7 megapixel (vilket ändå är mer än du behöver) mot 900 10 megapixel, å andra sidan har 850 bättre vidvinkel med motsvarande 28 mm mot 900 35 mm.

/Daniel

dano skrev:
Du vet kanske redan att det finns en snarlik modell med bildstabilisator, IXUS 850 IS. Den är ett par hundralappar billigare och har 7 megapixel (vilket ändå är mer än du behöver) mot 900 10 megapixel, å andra sidan har 850 bättre vidvinkel med motsvarande 28 mm mot 900 35 mm.

/Daniel

Det som lockar med 900 mot 850 är möjligheten att filma i hela 1024*768 ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar