Annons

IR-konverterad kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolandsk

Aktiv medlem
Jag undrar om någon vet om det finns någon verkstad här i Sverige som konverterar Canon 20 D till infrakamera? Jag vet att Life Pixel och MadMax gör det men vore trevligt om det fanns någon på närmare håll. Intervision i Solna gör det i alla fall inte. /Roland
 
Du kan beställa sensor filter ersättningen från LifePixel och förmodligen förhandla med någon lokal kameraverkstad om att sätta in det, eller prova själv (de har instruktioner) om du vågar...

Själv skickade jag iväg en kamera och hade inga problem annat än att det var lite bökigt att skriva tulldeklarationer och att säkra att den blev behnadla rätt vid returen (dvs koppla till utförsel deklarationen) men det var inte överdrivet svårt.
 
Eftersom konverteringen är rätt dyr skulle jag rekomendera att göra konverteringen på ett lite nyare hus som har liveview vilket är svårt användbart just när det gäller IR-foto. Det GÅR göra det själv också, men i det fallet skulle jag snarare rekomendera ett billigt hus av förklarliga orsaker... Jag funderade på att göra det med min gamla 350D, men det har inte blivit av än iaf, men jag vet hur jag skall göra iaf. Jag tror inte att det är direkt svårare att göra det själv på en 20D heller iofs - fin instruktion finns ju ifrån Life pixel och deras filter är inte så dyra heller (allt är relativt iofs...) - man kan ju köra helt utan filter också, men det är av många orsaker inte någon fantastiskt bra idé. Det går ju om man är ambitiös och inte vill betala de 1500 eller vad deras filter kostar att själv skära ut ett filter ut ett lagom tjockt IR-filter själv - tyvärr så finns dessa bara i 0,5 och 1,0mm tjocklek som standard och jag är lite osäker på hur tjockt filtret är på en 20D - man KAN ju plocka isär och mäta. Lars Svensson komponent (http://www.larsvensonkomponent.se/) har eller kan ta hel IR-filter med olika cut off - dock behöver du fräsa till filtret med en CNC om det skall bli bra - andra metoder att kapa materialet riskerar att deformera och eller orsaka sprickor i det. Det finns dock både hobbiester och företag som tar sig an det jobbet om du vill - basmaterialet i de filtren är PMMA och går utmärkt att fräsa, enda risken med att göra det själv att det ganska lätt blir lika dyrt i slutändan som att be någon annan göra det.

http://www.lifepixel.com/ir-tutorials/canon-20d-digital-infrared-conversion-instructions.htm
 
Tack för era synpunkter. Ja, kanske jag beställer filtret från Lifepixel och frågar någon här i Sverige sen om dom kan göra jobbet. Vill nog inte gärna göra jobbet själv. Får fundera lite.

Om man konverterar kameran då, kan man använda alla objektiven sen på den kameran? Eller är en irkonverterad kamera dedikerad till ett enda objektiv? /Roland
 
Du kan använda alla objektiv, men då kompenseringen av tjockleken på aa-filtret för att kompensera brytningsskillnaden mellan IR och VIS inte är oberoeende av brännvidden så kommer af-systemet att missa om du använder annan brännvidd än vad systemet är kalibrerat för. Detta är orsaken till att liveview är bra att ha - då detta ger dig möjlighet att focusera på ljuset som faktist träffar sensorn.
 
Så om jag har kalibrerat för 50 mm objektiv och jag använder 17-85 IS USM Zoom t ex så måste jag använda manuell fokusering för att få skärpan på rätt ställe? Om jag inte har zoomobjektivet i 50 mm läget vill säga.
 
Ja, eller köra med så liten bländare att felet döljs innom skärpedjupet. Tyvärr finns det ingen bra lösning runt problemet - att focusera med sensordata är det vanligaste, men lösningen att justera vägen så att det för en viss brännvidd (och egentligen också för ett visst specefikt objektiv) gör ju att AF systemet kan användas trots att det mäter på fel våglängd. Skulle man göra en "äkta" NIR kamera med riktig AF så skulle man givetvis förse AF-sensorn med det omvända filtret som blockade synliga ljuset och focuserade med hjälp av NIR, men då hade iofs sökaren istället blivit felfocuserad och justerar du om den så blir DEN brännviddsberoende.... Du ser... Det finns en mycket bra orsak till att vija köra liveview och det är faktist en viss fördel för kompaktkamrorna som i och med frånvaron av sökare har en (oftast) mognare liveview lösning och som slutkläm har "fördelen" med kontrast af med hjälp av bildsensorn vilket är dåligt i alla normala fall, men i detta fallet faktist ger kompakten en fördel.

Nokia N95 utan något annat än ett NIR-filter framför objektivet. Inte perfekt, men en gratislösning... Fungerar tack vara dåligt IR-filter i kameran.
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/2664812776/

Bild ifrån en riktig IR-moddad kamera - betydligt skarpare.
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3620955249/

Bildstabilisering och zoom skulle jag nog akta mig för för övrigt då det finns risk för ännu fler konstigheter där - fasta objektiv med få linser brukar fungera bättre faktist. Helios 44, Canon EF 50mm f/1.8 är två vanliga linser för detta.
 
Så om man ska konvertera ska man satsa på en 50 mm/1,8 konvertering i så fall? Annars så får man ha liten bländare eller fokusera manuellt? Men jag har kört men irfilter (Canon 17-85 IS USM) på 20 D omodifierad och det har funkat bra, fast med långa slutartider då förstås.
 
Allt beror ju på hur kinkig man är - kan man köra på f/8-f/11 eller så blir ju skärpedjupet så pass stort att man inte lider av att missa lite - sök och kolla runt på forumdelar på flickr - det finns massor att lära ur EXIF och diskutioner...
 
Jag konverterade en 350D och har aldrig noterat några stora problem med fokuseringen så länge man inte använder mindre bländare än 2.8, ibland kan det dock bli fel och en annan bländare (8-11) fixar det oftast... Men det är dock problem med vissa objektiv så att man får en cirkel mitt i bilden med annan färg/kontrast/ljus, jag har sett listor på nätet för vilka objektiv det är men kan inte komma ihåg vem som hade det och hittar det inte bland mina "favoriter", det hade något att göra med vilken antireflex behandling objektivet hade och tex mitt 24/1.4 (som inte brukar fokusera skarpt på 1.4 heller föresten) har det men av förståliga skäl så brukar jag inte använda det så mycket...
 
.. Men det är dock problem med vissa objektiv så att man får en cirkel mitt i bilden med annan färg/kontrast/ljus, jag har sett listor på nätet för vilka objektiv det är men kan inte komma ihåg vem som hade det och hittar det inte bland mina "favoriter", ...

Björn Rörslett (exempel här, scrolla ner en bit i listan) brukar testa sina Nikonobjektiv även för IR, han benämner fenomenet med annorlunda fläckar "hot-spots".
 
Allt beror ju på hur kinkig man är - kan man köra på f/8-f/11 eller så blir ju skärpedjupet så pass stort att man inte lider av att missa lite - sök och kolla runt på forumdelar på flickr - det finns massor att lära ur EXIF och diskutioner...
Att blända ner så mycket är en dålig idé eftersom den längre våglängden hos IR gör att diffraktion begränsar skärpan i stor grad redan vid stora bländaröppningar. Man bör alltså, om man kommer på hur man ska fokusera, använda rätt stora öppningar.
 
Fick just mail från lifepixel.com att min G6 är klar och skickas nu.
Får se hur det funkar med en kompaktkamera.
Deep BW IR beställde jag.
400 USD totalt plus frakten til USA.
/Hasse
 
Jag tror säkert att du blir nöjd! ha roligt och glöm inte att ladda upp lite bilder så vi får se hur bra det blev!

Jag vill fortfarande ha en IR-konverterad leica X1....
 
Fick just mail från lifepixel.com att min G6 är klar och skickas nu.
Får se hur det funkar med en kompaktkamera.
Deep BW IR beställde jag.
Roligt! Bar att invänta våren då, för det är inte så givande att plåta på vintern tycker jag själv. Ser fram emot hur Deep BW-filtret funkar, själv har jag konverterat en Nikon D100 hos Lifepixel men då med det vanliga filtret.
 
Nu kom ett brev som ville ha en kopia på faktura och mitt EORI-nummer.
Kameran ligger på Arlanda och väntar, vilket även jag gör!

Så i mitten av nästa vecka har jag fått tillbaka min kamera.
 
Hemmagjord ir-kamera

I fredags gjorde jag en egen ir-anpassning av min Panasonic FX100. Jag skruvade isär den och plockade bort ir-block-filtretframför sensorn (åtminstone tror jag att det är det jag har plockat bort - bilderna jag tagit tyder på det också) och tejpade fast två lager med exponerad och framkallad negativ färgfilm framför objektivet. Kameran kan inte ställa skärpan i full vidvinkel, utan jag får zooma in två "steg" för att den ska låsa skärpan. Eftersom det är kontrastdetekterande fokus så borde det väl fungera som vanligt, det vill säga att kameran verkligen hittat den skarpaste bilden när den låser fokus? Jag tycker i alla fall att det blir hyfsat skarpt ibland. Jag får väl experimentera ett tag för att förstå i vilka sammanhang det går att få en skarp bild och i vilka sammanhang som ir-effekten "ger något". Bilden nedan är tagen med kamerans sepia-läge och kurv-justerad, nedskalad och skärpt i Photoshop.

(Bilden ser betydligt suddigare och dassigare ut här i forumets förhandsgranskning än vad den gör "på riktigt" men den ger väl i alla fall en aning om själva ir-effekten).
 

Bilagor

  • johanneskyrkan ir fs.jpg
    johanneskyrkan ir fs.jpg
    19.7 KB · Visningar: 363
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar