atotowi
Aktiv medlem
Det är rätt frustrerande hur många som bara ser en liten, liten del av frågan och det är alltid deras egen ekonomiska vinning som går först. Din lön skall alltså gå före en hel nations befolknings integritet, Tony?
Jag ska förvägras min lön för att brottslingar inte vill bli avslöjade?
Jag argumenterar först och främst för att fildelning/återpublicering av upphovsrättskyddat material utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren ska vara olagligt och att den som har upphovsrätten har rätt till ersättning om nån ertappas med att bryta mot den lagen.
Jag är lika lite intreserad av att nån snokar i mitt privatliv som någon annan. Jag försöker dock leva på ett sånt sätt att om nån snokar ska de finna det så pintressant att de dör av uttråkning. För mig är personlig integritet nåt man skapar för sig själv genom att leva och agera på ett sånt sätt att en granskning aldrig kan bli "pinsam". Men håller man på med "pinsamheter" riskerar man oxå att nån ser det.
De argument som framhålls från de som tycker att nedladdning ska vara ok tycker inte jag håller om någon kan ge mig bra motiv så kommer jag att ändra uppfattning.
När det gäller all övervakning så tycker jag att det bästa vore om vi kunde slippa den, tro inget annat. Det gäller inte bara internet utan även annan övervakning.
Folk ondgörsig över fartkameror och hastighetsövervakning, nykterhetskontroller utefter våra vägar, etc. Då måste man fundera på om man vil att de som kör som galningar och utsätter ndra för fara ska kunna fortrsätta med det obehindrat eller om man vill ha billig automatisk övervakning eller dyrare manuell (fler poliser = högre skatt). Man kan fundea på om det är så farligt att hålla 95 på en 90 sträcka eller inte, men faktum kvarstår vi har en lag som reglerar det och ingen enskild kan (ska kunna) ställa sig över lagen utan att riskera bli avslöjad/bötfälld. Gillar man inte lagen ska man jobba politiskt för att ändra den.
Alternativt kan man agera genom civilolydnad. Men då ska det ske öppet, med ett utrycktmål och att man är beredd att ta sitt straff.
Det är inte civilolydnad att göra saker dolt.
All övervakning är tveeggad. Den är en trygghet för vissa och en otrygghet för andra. Fotografering av kunder i stockholmstaxi är ett visst intrång i mitt liv men en trygghet för chaufören. Övervakning av vissa parker är ett intrång i mågas liv men en trygghet för de som antastas av blottare, rånare, våldtäcktsmän etc.
Jag anser att polisiärt arbete ska utföras av polisen men inte till vilken kostnad som hellst. Kan jag hjälpa polisen med att säkerställa bevisning och påå så sätt slippa högre skatter ser jag inget problem med det. Det är ju inte direkt så att vem som hellst kan ringa till en operatör och få ut listorna hur som hellst.