Tror ingen hade haft något emot att kunna få en ersättningsskiva för sin repiga disk, men det vägrar bolagen. All heder åt programbolagen som är serviceminded.
Nej, jag tror inte heller att någon kund skulle ha nåt emot det. men å andra sidan är den repig dvs felaktig vid leverans så har du hu rätt att byta den. Att sen en vara kan skadas av ovarsamhet eller slitas av långvarig användning är ju knappast unikt för den här varugruppen. Så varför skulle den här industrin behöva hålla med nya exemplar och inte alla andra oxå?
Att kopiera en dvdfilm går inte då den är skyddad. Med specialprogram så kan du dock ta dig runt skydden. Men bolagen lobbar för att det ska bli förbjudet att sälja program som kan gå runt skydden. Att de även köpt sin privatkopieringsskatt och samtidigt gör allt för att hindra oss konsumenter från att använda den möjlighet som vi är tvingade att betala för även när vi bränner vårt eget material visar hur sjukt det blir när en handfull bolag tjänar över 200mkr per dag och har sjukt mycket makt.
Krypteringsskyddet riktar sig först och främst mot de som kopierar för att sprida verket. Det är således först och främst inte till för att hindra enskilda från att tillgodogöra sig det, även om det ibland effektivt hindar dessa från det.
Jag har vart i kontakt med mediabolag i frågan då en av deras produkter inte kunde användas på utrustning tillverkad av samma koncern (höger vs vänster hand). De var då tydliga med att det skydd som media produkten hade inte var till för att hindra mig som konsument att tillgodogöra mig innehållet utan för att hindra olovlig spridning och de var även behjälpliga med förslag på hur det hela skulle kunna lösas för mig som enskild.
Så när det gäller kopieringsskydden ställer de till det för massan enbart för att ett fåtal inte kan avhålla sig från att missbruka innehållet. Så hade det inte funnits en stor utbrewdd marknad för olovligt kopierat och distribuerat material så hade det inte funnits idiotiska kopieringsskydd...
Som civilolynad så är det helt ok att ibland ladda ned film, vi betalar trots allt indirekt för dessa varje gång vi gör en backup på våra egna bilder etc. En film per 10 dvd-r skivor är ca 50kr per film i ersättning
Civilolydnad bygger på:
- att man agerar öppet dvs på ett sånt sätt så att den som man riktar aktionen mot känner till aktionen
- att man kommunicerar varför och vad man vill uppnå
- att man står för sin åsikt och handling
Att anonymt sitta och ladda ner material anser jag inte vara civilolydnad. Det gör man för sin vinnings skull.
Den kassettskatt som finns ger dig möjligheten att spela in material som distrubueras via radio, TV mfl lagliga distributions kanaler som har rätten att distribuera innehållet.
Inte att spela in den från källor som olovligen distribuerar innehållet.
---
Sen tycker jag oxå som tidigare nämnts att man kanske inte ska ha både en kassettskatt och kopieringsförbud. Det skapar otydlighet.