Annons

ipred, vad kan göras?

Produkter
(logga in för att koppla)
@ Isolen. musik och film branchen har inte lyft ett finger dom senaste 10 år för att ta fram lagliga och billiga alternativ.utan i stället kräft förbud och lagar. hade dom sett framtiden hade dom redan när nepster börja bli folkligt att ta fram bra motsvarigheter, fria från virus, trojaner och annat skadligt. Med "bra" priser och bra struktur hade dom kunnat legat i framkant. I stället krävde dom förbud och lagar. Allt för att kunna hålla kvar vid sina gamla affärs modell, där man får gå ner till en skivbutik och köpa plast o papper för 180kr.

Och nu när spootify slår, så vill de belägga det med lands koder. så du inte kan lyssna vart du vill i världen.
---------------------
@ Feuerbach. en del dokumentärer har jag laddat ner som inte finns till salu, har även laddat ner film, men sedan gått ut på någon prisjämförelse sida och letat efter billigaste sida. så jag har laddat ner film men köper oxå en plastbit.
 
Hela debatten är sjuk.
I normalfallet om man är missnöjd med pris, packetering och leverans av en vara skulle amn inte köpa den. Det är så marknadsekonomi fungerar.
När det gäller fildelning verkar vissa tycka att att man själv ska kunna bestämma pris, innehåll (paketrering) och leveranssätt.

Fins inte varan till salu så finns den inte. Kostar den för mycket köp den inte. Vill du inte ha en DVD, CD, Bluray utan ha den elektroniskt Köp skivan spara innehållet på din hårddisk och kasta skiva, fodral etc.

Att tillgänglig göra upphovsrättskyddat material helt eller delvis utan tillstånd är brottsligt. Att i syfte att undanhålla upphovsrätts ägaren sin ersättning skaffa sig olovligen kopierat material är också brottsligt.

Upphovsrättsinnehavaren bestämmer själv hur denna vill att verket ska spridas. Passar det inte köp inte.
Skapa en lobbygrupp som kan hjälpa dom att hitta en fungerande affärsmodell, men kom ihåg inget är gratis.

Att jämföra med tex open source funkar inte heller. Där kan man ta betalt för kringtjänster t ex paketeringar, distributioner, utbildningar etc

---
Tycker ni att lagarna är fel engagera er politiskt t ex i PP.
Men jag kommer alltid att kämpa för min rätt att ta betalt för mitt arbete.
 
Hela debatten är sjuk.
I normalfallet om man är missnöjd med pris, packetering och leverans av en vara skulle amn inte köpa den. Det är så marknadsekonomi fungerar. När det gäller fildelning verkar vissa tycka att att man själv ska kunna bestämma pris, innehåll (paketrering) och leveranssätt.

Fins inte varan till salu så finns den inte. Kostar den för mycket köp den inte. Vill du inte ha en DVD, CD, Bluray utan ha den elektroniskt Köp skivan spara innehållet på din hårddisk och kasta skiva, fodral etc.


Tyvärr så råder tydligen inte den regeln inom nöjesindustrin. utan där ska allt vara som det alltid varit, inget nytt bara samma gamla lunk.

ta vilken annan branch som hälst, kan inte företaget sälja sin produkt eller tjänst till marknaden så antingen får man bli nischad och bäst eller konka.

Nu när alla ska vara så miljömedvetna, är det då rimligt att vi ska frakta en plast bit till ett tryckri, trycka upp en massa exemplar, köra dom till en butik, och sedan köra hem dom till oss? I stället för att digitalisera och sälja via 1,0,0,0,1?

Se på bland annat författaren Unni Dragge. Lade ut sin senaste bok på nätet, där man kunde ladda hem den gratis och om man ville donnera pengar till henne direkt i stället för att pengarna gick via något förlag som tog sin del av kakan,

här ett annat exempel på eventuell symbios

Fildelningssajten Coda.fm som bygger på samma princip som The Pirate Bay, det vill säga att du laddar ner filer genom fildelningsprotokollet torrent, hade en önskan om att personerna skulle köpa den musik eller film de laddat ner.

Därför länkade de till nätbutiken Amazon. Så fort du laddat ner ett album erbjöds du en länk till den aktuella skivan på Amazon. Och Amazon länkade tillbaka. Men inte längre. Amazon vill inte bli förknippade med pirater.

- De säger alltså till oss att sluta hjälpa dem att sälja album, säger Coda.fm:s grundare till TorrentFreak.

Själv har han inga planer på att ta bort länkarna från sin sajt.

- Trots att vi inte längre är partners med Amazon kommer vi att fortsätta länka till deras sida. Ett par hundra album och digitala nedladningar har gjorts genom att människor först laddat ner och sedan klickat på länken och faktiskt köpt skivan, säger han till TorrentFreak.
 
Vadå inte gäller nöjesindustrin????
Tydligen vill tillräckligt många betala för en plastbit med en film eller musik.

Det ger ingen rätten att ge bort kopior av den eller någon rätten att använda en kopia utan att betala för den!

Vill du inte betala, ska du inte heller se den svårare än så är det inte. Det är inte du som sätter priset på varan. Du kan betala eller avstå svårare än så är inte reglerna.

----

Vill du ändra reglerna lobba för alternativ till distribution eller ändrade lagar.

Jag ställer helhjärtat upp för dom som tycker att den distribution som en majoritet inim nöjesindutrin använder sig av är förlegad.

---
Exempel med författare och andra upphovsrätts innehavare som fritt sprider sina verk mot frivilliga ersättningar har jag inget emot. Det har de all rätt att göra som upphovsrättsinnehavare.

Men det ger inte någon rätt att kränka upphovsrätten.
 
Visst finns det lagliga alternativ, Elgiganten och cdon.com tex. Naturligtvis är inte deras tjänster helt problemfria men musik går oftast att få i mp3 (utan kopieringsskydd), runt 8-9 kr/låt och ett album för i snitt 80-90kr. Någorlunda överkomligt om man vill ha låtarna direkt. En nackdel är att det oftast krävs Master- eller Visakort, vilket alla faktist inte har.

Och inte behöver man gå ned till stan och köpa en plastbit för 180kr heller, Ginza och cdon.com tex har mycket musik, film och annat för en billig peng. Ett par dagars leverans visst men...
 
Hur folk röstar i riksdagsvalet eller EU valet säger väl knappast mycket om enstaka sakfrågor. Dom flesta röstar sannolikt inte särskilt engagerat heller.

Nu är det ju det systemet vi har i Sverige för att välja vilken riktning vi ska gå - majoriteten väljer en grupp människor som får styra åt oss under 4 år. Stifta och upprätthålla lagar är en del.
 
Nu är det ju det systemet vi har i Sverige för att välja vilken riktning vi ska gå - majoriteten väljer en grupp människor som får styra åt oss under 4 år. Stifta och upprätthålla lagar är en del.

Du påstår alltså att alla som röstar på ett parti håller med i samtliga frågor.
 
Du påstår alltså att alla som röstar på ett parti håller med i samtliga frågor.

Nu var det ju så bekvämt att det fanns just ett enfrågeparti som vägrade ta ställning till i princip varje fråga man(/jag) ställde till dem :) så om man var för kunde man välja det partiet.

Alla partier utom ett var faktiskt emot, ett var för fri fildelning (eller att kunna göra det anonymt).

S velar lite nu i efterhand men det var ju de som var mest emot förut.
 
Det tragiska med allt detta är som någon påpekar att mediabranchen inte tillhandahåller de tjänster som behövs.

Om jag så var villig att betala 50000:-/månaden så kan jag inte få tillgång till de tv-serier jag är intresserad av.

Marknaden är rutten och bolagen i den ser på tekniska framsteg och förnyelse som något helt otänkbart.

Ett exempel: Jag har ComHem Digital. Jag kan få on demand video för ca 40 spänn rullen.
Då är det en film som gått med rejält med vinst på bio redan i USA för att sedan gå bra i resten av bio-världen, sälja ok som DVD och sedan ska lik förbenat ha 40 spänn för en nedladdad kopia som jag får titta på EN gång.

Är det konstigt att folk laddar ner olagligt som ren protest?

4 spänn är mer rimligt pris.
 
...

Är det konstigt att folk laddar ner olagligt som ren protest?

...

Tror mer på själviskhet, noll respekt för upphovsrättslagen, bristande tålamod samt bekvämlighet.

Fast det känns ju lite bättre om man ursäktar sig genom att klaga på mediamaffia, eller tom säger sig göra det av politiska skäl.
 
Tror mer på själviskhet, noll respekt för upphovsrättslagen, bristande tålamod samt bekvämlighet.

Fast det känns ju lite bättre om man ursäktar sig genom att klaga på mediamaffia, eller tom säger sig göra det av politiska skäl.

Det tror iofs jag med :)

Det är rätt skönt att dra igång en film direkt från servern via sin popcorn hour utan att tvingas titta på trailers och annat tjafs.

Sitter och rippar mina filmer och tv-serier av den orsaken. Framförallt barnfilm som rullar om och om igen på tv:n.

Frågan är om jag kan spara tid genom att ladda ner en digital kopia via torrent lagligt när jag äger orginalet på DVD?
 
Nu var det ju så bekvämt att det fanns just ett enfrågeparti som vägrade ta ställning till i princip varje fråga man(/jag) ställde till dem :) så om man var för kunde man välja det partiet.

Alla partier utom ett var faktiskt emot, ett var för fri fildelning (eller att kunna göra det anonymt).

S velar lite nu i efterhand men det var ju de som var mest emot förut.
Nu är jag måhända lite impertinent, men varför ställer du andra frågor till det du själv benämner ett enfrågeparti? Det känns lite som att be sin grönsakshandlare om ett stycke oxfilé. Eller att be sin psykiater om en vasektomi, när man ändå är i farten.

Miljöpartiet, som avancerade tämligen rejält, är också för fri fridelning. V likaså. Att S vacklar beror på att de sitter i opposition och börjar ana tendenser hos dem unga väljare som kommer att bli tämligen utslagsgivande i nästa val. Jag skullle vilja påstå att fildelningsfrågan, vid sidan av klimatfrågan, var den enskilt viktigaste frågan i det senaste valet. Och den ritade om det politiska landskapet ganska rejält. Den lär inte minska i betydelse till nästa riksdagsval.

Glöm heller inte bort att detta endast var ett EU-val. Först efter riksdagsvalet nästa år, eller kanske snarare inför, kan vi på allvar värdera hur väljarna värderat denna enskilda fråga. Jag tycker din politiska analys är djupt felaktig.

Jag är ingen piratpartist eller för någon form av immateriell anarki. Inte heller är jag direktör i nåt filmbolag.

Däremot är jag djupt kritisk mot IPRED i sin nuvarande form och det är av två skäl: 1) Att man låter upphovsrättsinnehavare upprätthålla lag och ordning. 2).Att brott mot IPRED ska handläggas civilrättsligt.

Lika lite som jag personligen ska utreda, eller än mindre utdöma straff för, det brott som eventuellt begåtts mot mig vid, låt säga ett inbrott ska du jaga upp och dela ut böter till den som snor en bild av dig. Brott skall polisen utreda. Punkt.

Jag är också förbannad på musik- och filmbransch, som står på perrongen och tittar när tåget går, men vägrar kliva på i tid. Man har en mycket stor skuld till att problematiken fått sådana proportioner som den fått. Man har vägrat hänga med i teknikutvecklingen och vägrat inse hur mkt man kunnat spara in på t ex produktion, marknadsföring och inte minst distribution, om man bara tillhandahållit det som kreti och pleti skrek efter.

Kreatörer skall ha betalt. På samma sätt som jag gärna betalar lite extra för livsmedel om jag vet extra jag betalar tillfaller lantbrukaren, och inte 14 giriga mellanled. Exakt samma sak med film och musik. Eller för all del bilder.

Jag tror också att du, Hr Dusegård, tydligare än du själv inser, illustrerar generationsgapet i denna fråga. På en tidigare sida hävdade du att denna fråga riskerade att hota demokratin. Ytterligare ett exempel på din logiska akrobatik i den här frågan menar jag. Däremot tycker jag du ska kolla lite på en professor i statsvetenskap vid Harvard, Robert Putnam, och hans teorier om socialt kapital. Ett mkt hett ämne i forskarvärlden nu. Här kan denna fråga på lite sikt utgöra ett hot mot demokratin.
 
Nu är jag måhända lite impertinent, men varför ställer du andra frågor till det du själv benämner ett enfrågeparti? Det känns lite som att be sin grönsakshandlare om ett stycke oxfilé. Eller att be sin psykiater om en vasektomi, när man ändå är i farten.

Miljöpartiet, som avancerade tämligen rejält, är också för fri fridelning. V likaså. Att S vacklar beror på att de sitter i opposition och börjar ana tendenser hos dem unga väljare som kommer att bli tämligen utslagsgivande i nästa val. Jag skullle vilja påstå att fildelningsfrågan, vid sidan av klimatfrågan, var den enskilt viktigaste frågan i det senaste valet. Och den ritade om det politiska landskapet ganska rejält. Den lär inte minska i betydelse till nästa riksdagsval.

Glöm heller inte bort att detta endast var ett EU-val. Först efter riksdagsvalet nästa år, eller kanske snarare inför, kan vi på allvar värdera hur väljarna värderat denna enskilda fråga. Jag tycker din politiska analys är djupt felaktig.

Jag är ingen piratpartist eller för någon form av immateriell anarki. Inte heller är jag direktör i nåt filmbolag.

Däremot är jag djupt kritisk mot IPRED i sin nuvarande form och det är av två skäl: 1) Att man låter upphovsrättsinnehavare upprätthålla lag och ordning. 2).Att brott mot IPRED ska handläggas civilrättsligt.

Lika lite som jag personligen ska utreda, eller än mindre utdöma straff för, det brott som eventuellt begåtts mot mig vid, låt säga ett inbrott ska du jaga upp och dela ut böter till den som snor en bild av dig. Brott skall polisen utreda. Punkt.

Jag är också förbannad på musik- och filmbransch, som står på perrongen och tittar när tåget går, men vägrar kliva på i tid. Man har en mycket stor skuld till att problematiken fått sådana proportioner som den fått. Man har vägrat hänga med i teknikutvecklingen och vägrat inse hur mkt man kunnat spara in på t ex produktion, marknadsföring och inte minst distribution, om man bara tillhandahållit det som kreti och pleti skrek efter.

Kreatörer skall ha betalt. På samma sätt som jag gärna betalar lite extra för livsmedel om jag vet extra jag betalar tillfaller lantbrukaren, och inte 14 giriga mellanled. Exakt samma sak med film och musik. Eller för all del bilder.

Jag tror också att du, Hr Dusegård, tydligare än du själv inser, illustrerar generationsgapet i denna fråga. På en tidigare sida hävdade du att denna fråga riskerade att hota demokratin. Ytterligare ett exempel på din logiska akrobatik i den här frågan menar jag. Däremot tycker jag du ska kolla lite på en professor i statsvetenskap vid Harvard, Robert Putnam, och hans teorier om socialt kapital. Ett mkt hett ämne i forskarvärlden nu. Här kan denna fråga på lite sikt utgöra ett hot mot demokratin.

Jag drog slutsatser av vad jag hörde av valarbetarna som arbetade i centrala Stockholm tyckte om i olika frågor. Är klart mer givande än tv-debatter.

Oxfilé är gott men jag tror den jämförelsen haltar lite. Även Piratpartiet kommer rösta om tex jordbrukspolitiken och det är dåligt att de inte vill berätta var de står före valet. Helt klart taktik för att inte stöta sig med någon.

De tre piratpartisvalarbetarna jag pratat med sa intressant nog samtliga att de INTE var ett enfrågeparti samtidigt som de inte tog ställning till i princip något, provade väl ett dussin stora ämnen varav några borde varit mycket lätta att ta ställning till.

Det var ett exempel på demokratihot. Ett annat är övervakningen som vi drabbas av, vem gillar IPRED? Och jag håller med om att det borde finnas en enhet hos polisen som jagade upphovsrättsbrottslingar, inte en privat organisation. Ännu ett demokratihot som känns klart otäckt eftersom det då inte kommer ske någon (bra) insyn.
 
Jag drog slutsatser av vad jag hörde av valarbetarna som arbetade i centrala Stockholm tyckte om i olika frågor. Är klart mer givande än tv-debatter.

Oxfilé är gott men jag tror den jämförelsen haltar lite. Även Piratpartiet kommer rösta om tex jordbrukspolitiken och det är dåligt att de inte vill berätta var de står före valet. Helt klart taktik för att inte stöta sig med någon.

De tre piratpartisvalarbetarna jag pratat med sa intressant nog samtliga att de INTE var ett enfrågeparti samtidigt som de inte tog ställning till i princip något, provade väl ett dussin stora ämnen varav några borde varit mycket lätta att ta ställning till.

Det var ett exempel på demokratihot. Ett annat är övervakningen som vi drabbas av, vem gillar IPRED? Och jag håller med om att det borde finnas en enhet hos polisen som jagade upphovsrättsbrottslingar, inte en privat organisation. Ännu ett demokratihot som känns klart otäckt eftersom det då inte kommer ske någon (bra) insyn.
Jo, jag håller med om att jämförelsen haltar. Det var mest jag som ironiserade lite över ditt första stycke. ;)

Jag vet inte var det här kommer landa. Oavsett var man står i frågan kommer det helt klart vara en het potatis i flera år framöver. Och det har regeringen, och oppositionen, missbedömt.
 
I debatten om fildelning/upphovsrätt/kopiering/förlorade intäkter saknas en hel del referenspunkter. Hur kommer det sig att det finns så många enskilda personer som engagerar sig starkt i denna fråga och gärna tar till superlativ, kallar folk för tjuvar och pratar om anarki och oroar sig för att en hel yrkeskår inte får betalt - när samtidigt nästan ingen under de sista femtio åren har bråkat knappt något alls om de allmänna bibliotekens existens? Varför denna fantastiska skillnad i grad av engagemang? Utlåningen av böcker, tidningar, musik och film på de allmänna biblioteken innebär ju betydligt större förluster för upphovsrättsinnehavarna än vad fildelningen gör. Varför är ingen upprörd över detta? Är det för att vi har vant oss vid systemet med utlåning via de allmänna biblioteken som det inte framstår som omoraliskt eller skapar moralpanik? De allmänna biblioteken har ju tvärtom i stället nästan en status som "folkbildningens högborgar".
Är det kanske så att vi om femtio år kommer att se ThePirateBay på samma sätt? Och kanske kommer fildelningsmotståndarna en dag att betraktas som lika konservativa som vi idag uppfattar de som en gång argumenterade mot de allmänna biblioteken?
 
Vänsterpartiet och miljöpartiet är för fri fildelning under vissa förutsättningar, tex att upphovsrättsinnehavarna får ekonomisk ersättning på något vis.

Vad gäller bibliotek så går inte författare lottlösa, hur det är med musik och film vet jag inte, men det vore ju konstigt om det inte är liknande villkor för det också,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.