Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inmatning före eller efter kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilken ordning föredrar du?

  • Kommentarer före inmatning

    Röster: 17 41.5%
  • Inmatning före kommentarer

    Röster: 24 58.5%

  • Totala väljare
    41
Tycker det är bättre med inmatningen överst.
Om inmatningen är överst skulle det vara bra om kommentarerna stod i omvänd ordning dvs senaste överst. Det skulle göra det lättare att besvara kommentarer utan att scrolla så mycket. :)
 
Mats skrev:

Om inmatningen är överst skulle det vara bra om kommentarerna stod i omvänd ordning dvs senaste överst. Det skulle göra det lättare att besvara kommentarer utan att scrolla så mycket. :)

japp..det vore klart bättre, det oxå :)
 
Jag tycker det var jättebra, men hade velat ha sista kommentaren högst upp också. Nu vart det liksom hugget som stucket.

När inmatningen är först och sista kommentaren högst upp så slipper man scrolla alls. Det vore allra bäst.
 
Jag tycker att det blev bättre nu.
Man kan skriva kommentaren och titta på bilden samtidigt.
Vill man läsa andras kommentarer är det bara att scrolla ner.
Några har föreslagit att kommentarerna ska införas i omvänd ordning, så att den nyaste ligger överst.
Det tycker inte jag,ska man ändå läsa igenom tidigare kommentarer är det bättre att de ligger i rätt ordning, och då är det lättare för ögat att gå rad för rad. Ska man börja längst ner måste man "hoppa" med blicken från kommentar till kommentar. Åtminstone jag vill läsa dem i kronologisk ordning, de bygger ju ofta på varandra i viss mån.
 
Kanske borde avgöra denna frågan i en "veckans fråga" omröstning istället....

Håller mig fortfarande starkt kvar vid att det gamla utseendet var bättre, allra mest när det gäller att läsa dom kommentarerna man själv fått på en bild...
 
Håller helt och hållet med "sebbfolk" om att ordningsföjlden på kommentarerna ska vara som den är nu, dvs med den äldsta överst. Det är helt klart bekvämare att läsa igenom kommentarerna då. Att inmatningsrutan ska ligga före kommentarerna tycker jag fortfarande!

/JP
 
Usch... Jag röstade för att det är bättre med komentarsrutan överst, men så var jag inne i ett album och kollade. Det var ju skit äckligt.
Men man vänjer sig nog, och då tror jag att det kan vara bättre nu.

Andreas.
 
Jag läser gärna andras kommentarer innan jag kommenterar, därför tycker jag om att rutan kommer sist.


/Mille
 
Nu har jag gjort det igen!
Flera gånger har jag skrivit en kommentar där jag trott att det var tomt på sådana. O sen när man submittat så ser man att det fanns en drös nertill som man missade. Värdelöst. Tillbaka till det gamla tycker jag.
 
Till systemutvecklarna; Självklart ska man kunna välja själv. Då slipper vi bråk, + att alla får precis som de själva vill? Kan det bli bättre? Tror inte det :)

MVH Erik
 
Det är väl jättebra att kommentera först, utan att vara påverkad av andras tyckande! Det gör inget om man upprepar vad andra redan har sagt. Tvärtom, om många skriver samma sak så förstärker det ju signalerna till fotografen.

Alltså: Var inte rädd för att upprepa vad andra redan har skrivit. Skriv först vad du ser, tycker och känner själv. Läs sedan andras kommentarer. Därefter kan du ju komplettera din kommentar, om nödvändigt.:)

OBS: Inlägget var menat som svar till Fredrik.
 
Senast ändrad:
Håller med Ulf. När rutan ligger under bilden så är det jag och bilden. Andras kommentarer kan man läsa sedan.

/ Hasse
 
acke skrev:
Det är väl jättebra att kommentera först, utan att vara påverkad av andras tyckande! Det gör inget om man upprepar vad andra redan har sagt. Tvärtom, om många skriver samma sak så förstärker det ju signalerna till fotografen.


Sant, men inte så sällan pågår en dialog om bilden i kommentarerna som man inte vill missa för att kunna stryka under/utveckla/detaljera/ifrågasätta sådant som redan är sagt om bilden. Mycket av det som är intressant med kommentarerna ligger just i meningsutväxlingen runt bilden.

/Mille

P.S. Man undrar hur inte diskussionen analogt vs. digitalt eller Canon vs. Nikon tar större dimensioner när frågan före vs. efter får såhär stor uppmärksamhet ;-)
 
Rätt, men det är inget som hindrar att man deltar i dialogen efter att man avlagt sin personliga kommentar.

Jag tror att det finns en stor poäng i att formulera sina första tankar utan att snegla på vad andra redan har sagt. Det är ju så man bedömer bilder i alla andra sammanhang.

Tillägg:
Jag tycker alltså att nyordningen med inmatning först och sedan kommentarer i rättvänd kronologisk ordning är mycket bra. Ännu bättre vore det om raden med medelbetyg, antal kommentarer och antal betyg stod allra längst ner, efter kommentarerna.
 
Senast ändrad:
Som en intensivkurs i att tänka positivt.
Go och glad gärna med bra musik till, då man bedömmer.

Tycker kontakten med bilden den man som först aif. skall bedömma är viktig. Ibland ger bilden starka signaler och jag skriver direkt.
Ibland glider jag runt läser och får av övriga texter infallsvinklar. Det är ju lite vanans makt så här i början. Tror de flesta vänjer sig.

En slutlig lösning skulle kunna vara att textrutan för bedömning hämtades med
klick på en [bedömningsknapp] längst ner
under alla tidigare texter. Men att rutan sedan
kom fram direkt under bilden...!

Så sammanfattningsvis en knapp längst ner.
Då kan texterna läsas om man vill det. Men rutan tätt vid bilden vid bedömning...! Men alla
knep som underlättar bedömningar är viktiga.

Tigandet i tystnaden är tråkigt
 
Jag o bilden! jättebra!

Jag vill ändå se dem först, lägg det som en inställning i medlems preferences så blir det som sagt bra för alla. Jag kan väl bedöma bilden själv ändå, vilket härligt förtroende som erbjuds :(
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.