Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp av första systemkameran med optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Daimstrut

Ny medlem
Hej!

Jag ska till NY om en månad och har då bestämt mig för att investera i en ny kamera:) Jag är nybörjare som har gått en fotokurs för ett par år sedan, jag kommer nog mest att fotografera landskap, närbilder på blommor etc, och människor.

Jag har nästan bestämt mig för en Nikon D40x. Detta på grund av att det ska vara en bra nybörjarkamera, den är liten och smidig och låg mycket bättre i mina händer än t.ex. Canon 400d. Kan tänka mig att blåsa upp bilder till posters, därför överväger jag D0x istället för D40, men annars verkar det inte vara någon större skillnad på dem. Är inte så stor prisskilland heller.

Nya Canon 450d och Nikon D80 är andra kameror som jag har övervägt, men jag tänker som så att jag kanske har mer nytta i att investera i bättre optik för de extra pengarna som dessa kameror kostar i förhållande till D40x:en. Objektiven kan man ju ha kvar om man byter till en annan kamera senare.

Jag har kanske tänkt köpa D40x utan kitobjektiv och istället köpa följande objektiv till den:

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM Asp IF Macro till Nikon

och

Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR

Det förstnämnda är ganska dyrt (3000 kr) för en nybörjare jag, är det värt att uppgradera till detta jämfört med ett medföljande kitobjektivet? Ska vara ljusstarkare och bra på närbilder.

Telezoomen verkar mycket prisvärd, så den köper jag nog.

Eller ska jag skippa Sigma objektivet och kanske köpa en Nikon D80 med kitobjektiv istället??

Tacksam för råd från mer erfarna fotografer!
 
Hej

D40X med Sigma 17-70 låter bra. Hadde själv en D40 och tyckte den var bra. 3000 kr är inte så dyrt för en bra zoom. Lycka till!
/Jens
 
...kanske bra att tänka på att Sigma-zoomen är större och väger minst det dubble av Nikons kit-zoom (18-55). Jag tyckte också att kit-zoomen var mycket bra så jag ville nog tagit den.
 
D40X o 400D känns ju väldigt prisvärda på tex bhphotovideo.com i NY. 400D är till och med en hundralapp billigare. Men det känns sunt att satsa mer på objektiven, kanske till och med räcker med en skön normalzoom. Kamerahusen är ju billiga cirka 3300 kr, men ett 17-70 kostar ju lika mkt här i Sverige om du nu får betala några hundralappar i tull och moms här i Sverige. Att behöva göra det är ju dock en väldigt liten risken men den finns.

Det som jag tycker är synd med D40X är ju detta med autofokusmotorn som gör det svårt med fasta objektiv som kan vara väldigt trevliga. Å 400D är ju en väldigt liten kamera med lite tunt grepp tyvärr, vet ju inte riktigt hur din budget ser ut men Canon 450D eller Canon 30D för 5 000 kr känns som väldigt kompetenta alternativ.
 
Tack för svar! Kanske jag ska satsa på en D80 med kitobjektiv istället då för att kunna köpa till fler objektiv i framtiden om jag blir biten?...Den är väl inte så mycket tyngre än D40x?
 
Har du möjlighet att testa så känn även på Olympus E 510 i kombination med zoomen 14-54. I kategorin små kameoror tycker jag detta är oslagbart. 14-54 är ingen kitglugg ock kostar en del men det är den värd.
 
jag är också ute efter min första systemkamera.

Kommer nog använda kameran ungefär som du tänkt,

Funderar också på D80, 450D men också på Olympus E-510 och Sonys A300.
Enda problemet är att jag enbart lyckats hitta D80 och A200(som väl har samma kaross som a300?) och dom ligger riktigt skönt i handen.
400D har jag provat men den får jag inget bra grepp om men 450D ska visst vara lite större om jag fattat rätt.

D80 och 450D har ingen bildstabilisering vilket både E-510 och A300 har.
450D, E-510 och A300 har väl live-view vilket inte D80 har.

Så för tillfället lutar det mest åt E-510 men då jag inte lyckats fått tag i någon att hålla i så har jag inte vågat beställa än.
 
Orcus skrev:
Så för tillfället lutar det mest åt E-510 men då jag inte lyckats fått tag i någon att hålla i så har jag inte vågat beställa än.

Bra! En av de allra viktigaste parametrarna när det gäller kameraköp, är att den sitter bra i handen. Gör den inte det, blir den inte använd.

Det är bara småsaker som skiljer instegskamerorna åt.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.