Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Infoga kalender i bild (wallpaper)

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke30AF

Aktiv medlem
Jag undrar om någon har ett bra tips på hur man (enkelt) kan infoga kalendertext till en bild som jag skall lägga upp som wallpaper?
Finns det plug-in till photoshop eller har ni andra tips?
Jag söker en lösning på detta lilla problem så man kan lägga ut en schysst och snygg wallpaper med tex dagar, veckonummer, år och månad.
 
MS digital image 9

Jag har för mig att det programet har den funktionen! Plus lite fler roliga grejer.

Lycka till.
 
Någon som har något annat förslag. Jag vill alltså lägga text på en JPEG bild och behålla den i samma format för att lägga den som sk. "wallpaper" på hemsidan.
 
Håkan Vikander: Japp, fast jag vill bara få med en månad i taget samt kunna placera texten så det passar bra i bildlayouten. Ofta gör jag ett bildkollage och jag vill inte att kalendern är ivägen för detaljer i bilden.
 
Gjord i Microsoft Publisher

Hej!

Bilden är tillverkad i Microsoft Publisher (desktop publishing-programmet). Där kan man på millimetern bestämma var i bilden texten ska finnas ( 1 månad eller flera bestämmer du själv). Just denna bild är tillverkad med almanacksguiden som finns i Publisher. Sedan har jag bara lagt in en bakgrundsbild, för att sedan gruppera alltihop, kopiera och sedan klistrat in direkt i Frontpage.

//Håkan
 
Hej Håkan, jag brukar ge bort några almanackor i julklapp varje år. Jag gör dem o Photoshop. Jag börja med ett vitt ark och sedan placera jag in bild och text. Hur enkelt som helst. Sedan spiralbinder jag ihop alla sidorna. /Göran
 

Bilagor

  • 9c_december_-2004.jpg
    9c_december_-2004.jpg
    45.7 KB · Visningar: 731
I år (2003) köpte jag ett "hålslag" för ca 1 000:-. De första åren gick jag till bokhandeln och fick göra hålen där då det bara var frågan om 2-3 almanackor. /Göran
 
KVICK: Det var ett trevligt teckensnitt du använde dig av i ditt almanackaexempel. Törs man fråga vad det hette?

Brukar försöka krydda mina bilder på ett liknande sätt och jag vet inte om detta är rätt forum (men jag har fått så bra svar tidigare). Alltså: Är det någon som har tillgång/vetskap om teckensnittet till Sagan om Ringen. Helst komplett med åÅ, äÄ och öÖ. Har letat på nätet med mindre framgång, särskilt då våra svenska tecken ska ingå.
 
Tack, det är ju en djungel att plöja igenom datorn så kvicka svar (jag fortsätter att förundras) är ovärdeliga...
 
Webshots

Du kan kolla in WebShots.
http://www.webshots.com

Egentligen tänkt att man kan ladda ner bilder från deras hemsida och ha som wallpaper, men det går lika bra att använda egna bilder. Vill du kan du dessutom ladda upp dina egna bilder till WebShots.
Kalender kan automatiskt infogas i bilderna och uppdateras automatiskt så att dagens datum är inringad. (Gick iaf tidigare, skulle vara förvånad om de tagit bort den funktionen.)
 
StarGate skrev:
KVICK: Alltså: Är det någon som har tillgång/vetskap om teckensnittet till Sagan om Ringen. Helst komplett med åÅ, äÄ och öÖ. Har letat på nätet med mindre framgång, särskilt då våra svenska tecken ska ingå.

Om du inte vill betala så kan du hitta det här: http://www.1001fonts.com/font_details.html?font_id=2392
Typsnittet heter Ringbearer.
Tyvärr finns inte ÅÄÖ med :-(

Som vanligt är så är det här en kopia av originalet, då originalet är framtaget för filmen enkom, och brukar INTE finnas att få tag i.
Typsnitt är ju i regel ©-skyddade och kostar mellan ett par hundralappar, upp till flera tusen att köpa loss.

Alex, som jobbar med att leta typsnitt!
 
Konrad: Ska sätta mig in i Webshots när tiden tillåter, lite trångt just nu...

Alex: Jakten på det försvunna typsnittet fortsätter...
 
Alex (Tremere): Till min glädje upptäckte jag att åÅ, äÄ och öÖ ingick i typsnittet från din länk. Oerhört stort tack och en i alla avseenden trivsam helg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.