Annons

Impulsköp? *panik-hjälp* Tack

Produkter
(logga in för att koppla)
Man klarar sig utmärkt utan liveview på skärmen tycker jag, som förr använt analoga systemkameror mycket. Man har ju liveview i sökaren! Men visst kan det vara bra i vissa lägen, särskilt i komination med utvikbar skärm.

Såna där tilläggsföräkringar brukar jag själv undvika, men inte är man lurad bara för att man har tagit en sån. Saker kan inträffa som gör att den är motiverad.

Billiga minnen kan man köpa på Webhallen. De brukar ha priser väl under hälften av vad andra tar. Jag köpte t ex 2GB MicroSD till en GPS för en fjärdedel av priset hos Elgiganten!

Lycka till med din kamera! Systemkameror är inga mysterier. Använder man autoläget och låter kameran sköta inställningarna är det precis som att fota med en kompaktkamera. Sen gå över till andra mer "kreativa" lägen när man blir varm i kläderna och vill ha mer kontroll. Plåta på bara!

Hej igen Mari! Grattis till din nya DSLR-kamera!

Håller verkligen också med det mayro skriver, och ska börja lite i samma anda. Du ska verkligen inte alls behöva känna dig "dum". Jag vill nämligen påstå att det f.n. inte går att hitta NÅGOT instegskamerapaket som ger mer för pengarna än den Sony A230 som du fick för 3.000 kr inklusive kitobjektiv. Så fortsätt du med att vara glad! :)

Bör väl då nämna att den Olympus E420 som fanns att få för 3.500 kr inkl. två objektiv i och för sig ger mer prylar för inte så mycket mer pengar, men den ger faktiskt inte mer för pengarna. Den saknar stabilisering (vilket i praktiken betyder fler bilder med skakningsoskärpa), den har en mindre sensor (ger lite lägre upplösning och lägre dynamik - dock fortfarande givetvis mycket bättre än en kompaktkamera), och ingen väg uppåt till fullformats-kameror ifall ditt fotointresse skulle ta rejäl fart, eller ifall du skulle behöva bilder av hög kvalitet för något ändamål. Det är bara Canon, Nikon och Sony som har fullformat-hus i sitt program, och av dessa är Sony det enda system som har inbyggd stabilisering i huset (dvs den fungerar med alla objektiv).

Om man försöker att se den framtida utvecklingen, så är det nog också en tämligen överhängande risk för att Olympys/Panasonics s.k. FourThirds-system kommer att försvinna, och att de kommer att satsa enbart på sitt Micro FourThirds-system (mindre, lättare, spegellösa systemkameror). Skulle du längre fram bli intresserad av denna typ av kameror, så kommer de även från Sony.

Du kan läsa om dessa t.ex. här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/43352.htm

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto