Annons

Impulsköp? *panik-hjälp* Tack

Produkter
(logga in för att koppla)
Till på köpet blev jag grundlurad av säljaren. Han bedyrade att det enda minnet som passade var nåt special memory stick som bara fanns hemma i 4Gb strl, typ svindyrt.
Är nu totalt ruinerad, det blev ju 2 års försäkring också, som verkar täcka det mesta inkl stöld och tappade kameror.
Grattis! Men det var nog inte bara när det gäller minneskortet försäljaren lurade dig. Du har ju gratis garanti på kameran. Om du dessutom har en hemförsäkring med "drulle"-tillägg täcker det nog ungefär lika bra som butikens försäkring. Det är just dessa (och avbetalningsköp) elektronikkedjorna tjänar mest pengar på.

Säg upp försäkringen direkt så får du pengarna tillbaka! Du måste ringa direkt till försäkringsbolaget.

/Stefan

Säg upp försäkringen direkt så får du pengarna tillbaka! Du måste ringa direkt till försäkringsbolaget.

/Stefan

Men shit, liksom. Får ringa och kolla hemförsäkringen imorgon, dom stängde ju klockan 21.

Kameran är utlånad till en som person som är kunnig inom området fotografering, tänkte att han kan ge mig en introduktions-fotokurs sedan.

Inte hemförsäkringen du ska ringa. Du ska ringa till försäkringsbolaget som affären har anlitat? Kolla dina papper som du skrivit på.

/Stefan

Sonys nya kitobjektivet 18-55/3,5-5,6 är VÄSENTLIGT bättre än vad kitobjektiven (oavsett fabrikat) hittills har varit.

Om du med "oavsett fabrikat" menar Canon 18-55 utan IS så... Annars får du gärna hänvisa till tester som ger belägg för det du säger. Sony 18-55 är "ungefär samma skit" som Nikon 18-55VR. Nikon 18-70 eller 18-105 är "avsevärt bättre" än Sonys 18-55.

Det beror på att du jämför äpplen med päron. Du måste kompensera för skillnader i optikkvalitet. Annars kan man ju säga: Canons 17-55 mm-objektiv kostar över 10.000 kr, men Sonys 18-55 mm (kit)objektiv lär väl gå att få för någon tusenlapp, och med detta anse sig ha bevisat att Canons objektiv är svindyra(!) Ingen skulle väl drömma om att hävda något sådant?

Vad du säger är alltså att Nikon 55-200VR som ger bättre mätresultat än Sony 55-200 egentligen är sämre? (Det var ju dessa två som avsågs i inlägget från Erland.)

Vidare så är exempelvis Canons 70-200/4L IS optiskt bättre än den utan IS, så det är inte bara IS:en som skiljer där.

Kollar man slrgears tester så är det SONYS 70-200/2.8 som är skit (åtminstone på 200mm) på full öppning och inte Canon 70-200/2.8 (IS) (eller motsvarande från Nikon eller Tamron för den delen).

Jag tycker det låter som att du inte riktigt har koll på läget, faktiskt, men "överbevisa" mig gärna.

Och med detta vill jag inte säga att Sony är ett dåligt val, men att allt som Sony sätter sitt namn på skulle vada "avsevärt bättre" än övriga märken är inget annat än kvalificerat skitsnack.

Det är väl ett känt faktum att framför allt de stora kedjorna lockar med bra priser, för att sedan kämpa sig röda i ansiktet för att sälja tillbehör och framför allt en tilläggsförsäkring.

Försäkringen är jäkligt dyr!!!

Man har ju 2 års garanti oavsett!

Var det på elgiganten du köpta dina prylar? Där har du dessutom öppet köp, även om du packat upp och testat prylarna, i 1månad!

Om de inte tar tillbaka det ädr med försäkringen, så lämna tillbaka kameran och gå sedan och hämta en ny, men köp inte försäkringen!

Om du går in på KenRockwell.com så ser du faktiskt att du inte behöver ha en kamera över 6 MP! Läs vad han skriver där och bilda dig sedan en uppfattning om vad du önskar. Kanske det blir billigare så. Här på Fs är det väääldigt lätt att bli prylgalen.

Det är väl ett känt faktum att framför allt de stora kedjorna lockar med bra priser, för att sedan kämpa sig röda i ansiktet för att sälja tillbehör och framför allt en tilläggsförsäkring.

Försäkringen är jäkligt dyr!!!

Man har ju 2 års garanti oavsett!

Var det på elgiganten du köpta dina prylar? Där har du dessutom öppet köp, även om du packat upp och testat prylarna, i 1månad!

Om de inte tar tillbaka det ädr med försäkringen, så lämna tillbaka kameran och gå sedan och hämta en ny, men köp inte försäkringen!

Nu började jag med att kolla vår hemförsäkring, och ja, den inkluderar naturligtvis drulle. Fast vid eventuell stöld eller "klantighet" som förstör kameran så tillkommer självrisk och åldersavskrivning.

Tilläggsförsäkringen har bra villkor, ingen självrisk och man får en ny kamera utan knyssel och kostnad vad som än händer, ingen åldersavskrivning. Jag kan i det stora hela hoppa i havet med kameran och få ut en ny.
Huromhelst, vårat bolag som har hemförsäkringen rådde mig att behålla tilläggsförsäkringen.

Sagt och gjort, tilläggsförsäkringen kvarstår.

Tack för alla era tips!

(Garantin täcker inte stöld och "klantighet".)

I det stora hela så ska det väl inte behöva hända något med kameran som egentligen kräver en tilläggsförsäkring, men man vet aldrig.

Köp en ny A230 på t.ex. Elgiganten och lär dig fota med systemkamera, du kommer "tyvärr" att behöva lära dig vad det är just du vill ha/behöver ha.

Jag köpte en systemkamera när min gamla kompakt gick sönder, men kommer nu att köpa en kompakt i alla fall för alla tillfällen där man inte vill/kan släpa omkring på en betydligt klumpigare systemkamera.

Precis! Köp något halvbilligt. Det är helt omöjligt att köpa rätt om man inte haft en DSLR innan, garanterat. Man får se det som läropengar.
Dessutom klarar man sig knappast utan en kompaktkamera. Den behövs lite titt som tätt anser jag, bl.a. på fester och för diverse dokumentation, inte minst för makroegenskaperna.

Nu började jag med att kolla vår hemförsäkring, och ja, den inkluderar naturligtvis drulle. Fast vid eventuell stöld eller "klantighet" som förstör kameran så tillkommer självrisk och åldersavskrivning.

Tilläggsförsäkringen har bra villkor, ingen självrisk och man får en ny kamera utan knyssel och kostnad vad som än händer, ingen åldersavskrivning. Jag kan i det stora hela hoppa i havet med kameran och få ut en ny.
Huromhelst, vårat bolag som har hemförsäkringen rådde mig att behålla tilläggsförsäkringen.

Sagt och gjort, tilläggsförsäkringen kvarstår.

Tack för alla era tips!

(Garantin täcker inte stöld och "klantighet".)

I det stora hela så ska det väl inte behöva hända något med kameran som egentligen kräver en tilläggsförsäkring, men man vet aldrig.
Skulle jag köpt tilläggsförsäkringar för allt möjligt ditt och datt jag skaffat vore min plånbok otroligt mycket tunnare.
Skaffa en bra drulleförsäkring istället och betrakta udda incidenter som läropengar - otroligt mycket billigare och smartare.

Tilläggsförsäkringen har bra villkor, ingen självrisk och man får en ny kamera utan knyssel och kostnad vad som än händer, ingen åldersavskrivning.
Får jag fråga vad försäkringen kostade? Det enda du i praktiken försäkrat är ju hemförsäkringens självrisk, och det handlar väl inte om mer än en tusenlapp eller nåt sånt? Dvs ungefär lika mycket som du betalade för försäkringen, gissar jag...

Jag gillar absolut inte såna försäkringar.

En sak att tänka på vid evt. stöld; Om nu någon snor din kameraväska med allt innehåll, då måste du ändå ha tag i din drulle/hemförsäkring för att få pengar för resten av utrustningen. Då måste du betala självrisken ändå.

Nu har Mari G bestämt sig för behålla sin försäkring.. Samt lämnar tillbaks det minneskort dom "sålde på henne" i onödan... Därmed kan väl hon få va glad för sin kamera i stället för behöva läsa mer att hon är lurad mm..

Gissar att det känns enbart jobbigt att få läsa hur "dum" man är igen och igen då man redan bestämt sig för behålla försäkringen. Som dessutom ändå sett på 2 år inte är så extremt många kr direkt.... Så varför inte lägga ner ämnet och låta Mari få vara glad nu över sin kamera och sin investering .. Samt se fram emot en förhoppningsvis snart kommande vår då hennes kamera kommer "vakna till liv" och ge henne många roliga stunder .. Samt förhoppningsvis andra trådar med andra ämnen att resonera tips och idéer i såsom nytillkommen systemkamera ägare..

Så tycker jag..

Och välkommen in i systemkamerans värld Mari.. Du har nu massor av trail and error framför dig... Och vi är många här med växlande erfarenhet som säkerligen glatt kommer hjälpa dig fram om du kör fast...Så tveka inte fråga om det är något du funderar över..

Mvh Tobbe..

Får jag fråga vad försäkringen kostade? Det enda du i praktiken försäkrat är ju hemförsäkringens självrisk, och det handlar väl inte om mer än en tusenlapp eller nåt sånt? Dvs ungefär lika mycket som du betalade för försäkringen, gissar jag...

Har aldrig tecknat nån tilläggsförsäkring, men det som möjligen skulle kunna få mig att göra det är att den typen av försäkring inte har något åldersavdrag, vilket hemförsäkringen har.

Nu har Mari G bestämt sig för behålla sin försäkring.. Samt lämnar tillbaks det minneskort dom "sålde på henne" i onödan... Därmed kan väl hon få va glad för sin kamera i stället för behöva läsa mer att hon är lurad mm..

Gissar att det känns enbart jobbigt att få läsa hur "dum" man är igen och igen då man redan bestämt sig för behålla försäkringen. Som dessutom ändå sett på 2 år inte är så extremt många kr direkt.... Så varför inte lägga ner ämnet och låta Mari få vara glad nu över sin kamera och sin investering .. Samt se fram emot en förhoppningsvis snart kommande vår då hennes kamera kommer "vakna till liv" och ge henne många roliga stunder .. Samt förhoppningsvis andra trådar med andra ämnen att resonera tips och idéer i såsom nytillkommen systemkamera ägare..

Så tycker jag..

Och välkommen in i systemkamerans värld Mari.. Du har nu massor av trail and error framför dig... Och vi är många här med växlande erfarenhet som säkerligen glatt kommer hjälpa dig fram om du kör fast...Så tveka inte fråga om det är något du funderar över..

Mvh Tobbe..

Detta var trådens vettigaste och bästa inlägg hittils ! Håller med Tobbe fullständigt här,bara ta ut din kamera och fota och lyssna inte på folk som hela tiden säger att du blev lurad,det blir vi nog alla omedvetet ibland !

Grattis till valet av kamera. Det skulle vara kul att höra vad du tycker om den när du väl börjar fotografera.

Jag blev nyfiken och kollade på en review av kameran på youtube. a230 har inte LiveView vilket kan vara lite tråkigt eftersom det är ganska bra hjälpmedel när man fotar macro. Men annars är det nog ett rätt bra val av kamera.

...

Mvh Tobbe..

Toppen hyggligt! Jag lär ju köra fast, blev alldeles snurrig bara utav beskrivningen, grymt mycket funktioner liksom.

Grattis till valet av kamera. Det skulle vara kul att höra vad du tycker om den när du väl börjar fotografera.

Jag blev nyfiken och kollade på en review av kameran på youtube. a230 har inte LiveView vilket kan vara lite tråkigt eftersom det är ganska bra hjälpmedel när man fotar macro. Men annars är det nog ett rätt bra val av kamera.

Men det går väl att fota macro i alla fall?

Ja, det är bara att en del tycker det är lättare att finjustera fokus när man använder liveview.
Personligen tycker jag att det är lättare med sökaren än med liveview, bortsett från de gånger då vinkeln gör det svårt att använda sökaren.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto